Onderwerp:

Zwavel ? 10 jaren 3 maanden geleden #29447

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Ik gebruik wel jin seal (kalkzwavel, dus niet pure zwavel !!!!!!!) als preventief middel en om eventuele overwinterende beestjes en eitjes te laten sterven. Dus zoals LB zegt.
Wel enorm verdund, ongeveer 1-50, de bodem afdekken met een handdoek of iets dergelijks om te zorgen dat er niets op/in de bodem komt.

maar pure zwavel zou ook ik afraden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zwavel ? 10 jaren 3 maanden geleden #29456

  • Jacob
  • Jacob's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 49
  • Ontvangen bedankjes 4
Hallo Dea en Leatherback.

goed te weten dat er toch nog andere middelen bestaan dan die ik ken. Nogmaals, het middel dat ik ken is alleen maar voor schimmels. Bedankt Leatherbach. Maar hoe sta jij tegenover het gebruik van zwavelhoudende middelen bij bonsai?
Ik kan me nog herinneren dat een aantal jaren geleden een wondermiddel op de markt werd gebracht dat bijna dode bomen weer gezond zou maken, het heet supertryve, je kent het ongetwijfeld wel.
Daarin zat ook een schimmeldodend middel en heel veel dennen hebben toen het loodje gelegd.
Sindsdien ben ik nogal huiverig in het gebruik van schimmeldoders en zwavelhoudende stoffen zijn dat toch ook.
Ik gebruik nog wel de ouderwetse jinseal, die kan je in de ons omringende landen nog steeds kopen, maar doe daar wel heel voorzichtig mee.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zwavel ? 10 jaren 3 maanden geleden #29462

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Tsja.. Uitgangspunt is het bomen gezond houden. Als je bomen sterk en gezond zijn, worden ze niet zo snel ziek. Maar als je problemen hebt, is het de afweging of je denkt dat je (delen van) je bonsai gaat verliezen. Is dat het geval, dan kan je extreme middelen gebruiken.

ik heb afgelopen jaar vrij veel meeldauw op diverse bomen gehad. Dus ik ga nu in de winter wel een keer spuiten. Maar wel met de pot in een zak, om de stam dicht. Spuiten. Opdrogen. Pot uit zak. Zo minimaliseer je het zwavel niveau in de pot. Tsja..
De volgende gebruiker (s) zei dank u: marijnfors, Jacob

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zwavel ? 10 jaren 3 maanden geleden #29469

  • marijnfors
  • marijnfors's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 55
  • Ontvangen bedankjes 6
leuke verhalen allemaal


De informatie zal ik doorgeven aan mijn oom!

(gitaar is al wat ouder ''voor de gene die dat wilde weten)


groetjes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zwavel ? 10 jaren 3 maanden geleden #29470

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
"Overigens komt dit in hetzelfde rijtje als 'jin vloeistof zelf maken': Beter goed gekocht dan slecht bedacht. Er zijn bedrijven die zich al decennia verdiepen in bestrijden van insecten & schimmels. Zij zijn gebonden aan regels die de werkzaamheid soms inperken. En voor die inperkingen zijn normaal gesproken heel goede regels. Begin met commercieel verkrijgbare producten, en probeer die niet na te maken. Dat gaat je niet vaak veel voordeliger lukken, en kan op allerlei manieren schade opleveren (Insecten, eigen gezondheid, oppervlaktewater etcetc)[/quote]
Zwavel is aanvaard in het biologisch tuinieren. Wel met waarschuwing die LB al vermeldde. Heel vroeger werd een weinig zwavelpoeder zelfs op de boterham gegeten als bestrijding tegen acne.(zelf nooit gedaan).Personen die dit wel deden leven nog en zijn veel jaren ouder dan de meesten hier op het forum. Zo toxisch zal zwavel dus wel niet zijn.

www.velt.be/Joomla/index.php?option=com_...limit=1&limitstart=6

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Ivan.

Zwavel ? 10 jaren 3 maanden geleden #29472

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

Jacob schreef : Ik kan me nog herinneren dat een aantal jaren geleden een wondermiddel op de markt werd gebracht dat bijna dode bomen weer gezond zou maken, het heet supertryve, je kent het ongetwijfeld wel.


Superthrive was een aantal jaren geleden nogal een hype. Het is geen wondermiddel.

puyallup.wsu.edu/~Linda%20Chalker-Scott/...ths/Vitamin%20B1.pdf

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zwavel ? 10 jaren 3 maanden geleden #29473

  • Laireag
  • Laireag's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 206
  • Ontvangen bedankjes 32
In die link hierboven staat mooi uitgelegd wat spuitzwavel is. 80% zwavel ( het zuivere spul), echter die 20 % is kalksteen. Dit is calciumcarbonaat. Als je gaat kijken hoe je dit gebruikt, het spuitzwavel wordt verdund met water en dan opgespoten. Carbonaat is een base net als de OH of de die O in de gebluste respectievelijk ongebluste kalk aanwezig zijn.

Samengevat die spuitzwavel levert na verdunnen met water dus een soort van heel erg verdunde jin seal.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Laireag.

Zwavel ? 10 jaren 3 maanden geleden #29477

  • marcenlily
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 6
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik was ooit eens in Lier in een biologische kruidenkweek serre, en daar hingen een soort van "zwavelbrandertjes" om ongedierte te bestrijden.Dit was dus wel "indoor".
Dus er bestaat toch een systeem met de aanwending van pure zwavel voor de bestrijding van schadelijk ongedierte. Maar verder ken ik van dit soort toestelletjes geen details.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zwavel ? 10 jaren 3 maanden geleden #29482

  • Laireag
  • Laireag's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 206
  • Ontvangen bedankjes 32

marcenlily schreef : Ik was ooit eens in Lier in een biologische kruidenkweek serre, en daar hingen een soort van "zwavelbrandertjes" om ongedierte te bestrijden.Dit was dus wel "indoor".
Dus er bestaat toch een systeem met de aanwending van pure zwavel voor de bestrijding van schadelijk ongedierte. Maar verder ken ik van dit soort toestelletjes geen details.


Inderdaad pure zwavel in dat brandertje, realiseer je wel dat hier de zwavel onder invloed van de warmte en de zuurstof in de lucht reageert tot zwaveloxiden en die zullen de heilzame werking hebben. Zou nog wel eens handig kunnen zijn trouwens voor als je een winterberging hebt voor je bonsai...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren