Onderwerp:

Zanthoxylum stervend na insecten? 9 jaren 2 maanden geleden #37112

  • MelanieVries
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 1
  • Ontvangen bedankjes 0
Hoi! Mijn eerste Bonsaiboompje is een Zanthoxylum uit het tuincentrum. Hij was ontzettend mooi, totdat er kleine groene/transparante insectjes op de plant kwamen. Ik heb de plant toen helemaal met sop en water bespoten op aanraden van diverse fora. Even zijn ze weg geweest, maar ze zijn nu weer terug, opnieuw heb ik de hele plant bespoten. Na de eerste keer is het boompje nooit meer helemaal vol geweest zoals ik hem gekocht heb en nu lijkt hij helemaal de geest te geven; takjes hangen slap ene r verschijnen gele vlekjes op de bladeren. Ook is het kleine palmpje ernaast nu dood en de grond is continue droog terwijl het waterreservoirtje wel elke dag leeg gezogen wordt.

Help!!

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zanthoxylum stervend na insecten? 9 jaren 2 maanden geleden #37113

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
waar heb je hem staan? Als hij op een vensterbank met verwarming er onder staat, dan staat hij verkeerd (!).

Een water reservoir? Dat kan haast niet goed gaan. Als het mijn plant was, zou ik hem voorzichtig uit deze pot halen, daarbij de kluit niet beschadigen. Ze de kluit dan in de wasbak met een cm lauw water, zodat de kluit zich kan volzuigen, zonder dat hij helemaal doordrenkt wordt. Een iets grotere pot pakken. Een laagje nieuwe aarde onderin. Dan de plant in de nieuwe pot zetten. Je kan een klein beetje de buitenkant van de kluit open breken, maar echt alleen de eerste cm. Dat helpt bij het verbinden met nieuwe grond.

Daarna voorzichtige water geven (Liefste NIET met koud water, maar met handlauw water). Maar alleen als de grond begint aan te drogen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zanthoxylum stervend na insecten? 9 jaren 2 maanden geleden #37119

  • Rennie
  • Rennie's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 303
  • Ontvangen bedankjes 46
Oh, het is een watertje in de pot? Lijkt wel alsof dat duidelijk gescheiden is van de grond zelf. Die lijkt erg droog, iig de bovenkant. Giet je wel op de kluit zelf?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zanthoxylum stervend na insecten? 9 jaren 2 maanden geleden #37132

  • WillievanAchteren
  • WillievanAchteren's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 152
  • Ontvangen bedankjes 25
Oooh, dat zijn holwormen. Die zijn niet zo best.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zanthoxylum stervend na insecten? 9 jaren 2 maanden geleden #37133

  • SelcukSahin
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 109
  • Ontvangen bedankjes 10
In het verleden heb ik bij een andere hobby met andere soorten planten last gehad van een insectenplaag. Deze insecten heb ik geidentificeert met een vergrootglas. Het waren insecten die eerst de dode wortels en vervolgens de levende opat. Uiteindelijk heb ik hier de natuurlijke vijand van opgezocht (nematoden) en die heb ik toegediend. Weg plaag.

Wat ik wil zeggen is, dat ze zijn verdwenen op het oppervlak wil niet zeggen dat ze weg zijn. Identificeer de insecten met een vergrootglas, en zoek naar de natuurlijke vijand of desnoods chemicalien. Ik hoop dat ik je heb geholpen. Succes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren