Onderwerp:

Olijf bladafval 8 jaren 11 maanden geleden #39509

  • Meneer B.
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 10
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo allemaal!

Ik heb een olijfbonsai waarvan enkele maanden geleden de bladeren verdroogden maar niet afvielen. Ik heb die dan zelf na een tijd "geplukt", de takken gesnoeid tot gezond weefsel en afgewacht. De bonsai krijgt bladeren terug maar die verdorren dan weer. De takken gaan steeds dood maar als ik wat van de schors afkrab aan de stam ziet de boom er vanbinnen nog vrij groen uit. Ik wou eerst geen mest geven aangezien hij ziek was en ik ergens gelezen had dat je beter niet bijmest bij ziekte, ik heb het dan toch gedaan en het werkte een beetje, maar ik ben liever toch voorzichtig in et bijmesten. Ik weet dus niet wat verder te doen aangezien dit toch al een goeie 6 maand duurt. Intussen heeft er zich ook al een scheur in de schors voorgedaan.

Dus kom ik hier met de vraag wat er met deze boom scheelt, waarom hij geen bladeren houdt, de takken zo rap afsterven. en wat ik moet doen want in bloei was het een heel mooie bonsai die ik niet graag kwijt ben.

Alleszins bedankt! :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Olijf bladafval 8 jaren 11 maanden geleden #39510

  • DiesBajema
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 71
  • Ontvangen bedankjes 29
Als ik uw verhaal zo lees vrees ik dat uw Olea al niet meer te redden is. Het kan soms wel tot een jaar duren voor een Olea helemaal afgestorven is. Op uw beschreven manier ben ik in het verleden ook al een paar Olea's verloren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by DiesBajema.

Olijf bladafval 8 jaren 11 maanden geleden #39512

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
tsja.. lastig te zeggen.

Hoe zien de wortels er uit? Is daar enige groei zichtbaar?
Krijgt de plant voldoende licht?
Krijgt de plant voldoende water, zonder een zeiknatte kluit te hebben?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Olijf bladafval 8 jaren 11 maanden geleden #39513

  • cetinel
  • cetinel's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1600
  • Ontvangen bedankjes 118
Klinkt nie zo best...
Ik zou de plant voorlopig in de vollegrond zetten,volgens mij maakt hij dan het meeste kans..
Hoe heb je m overwinterd?
Heb je ook een foto toevallig?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Olijf bladafval 8 jaren 11 maanden geleden #39514

  • Alex Waeytens
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 403
  • Ontvangen bedankjes 88
hallo,

heeft u soms een foto van deze boom, op zijn normale standplaats?

en zoals Leatherback vroeg.. hoe is de belichting? hoe is de waterhuishouding? wat is de standplaats?

misschien had u beter 6 maand geleden om hulp gevraagd toen het begon, ipv het eerst zelf te proberen (en wie weet alles gewoon erger maken)
misschien ligt het antwoord voor de hand..

zonder foto en zo op beschrijving zou ik eerst al denken aan:
te droog
te nat
staat binnen
staat in slecht substraat

toon eerst eens een foto hoe ie staat

naar de wortels kijken zou ik dan nog even wachten tot het niet anders kan...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Alex Waeytens.

Olijf bladafval 8 jaren 11 maanden geleden #39521

  • Meneer B.
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 10
  • Ontvangen bedankjes 0
Bedankt om zo snel te reageren maar om de een of andere reden kan ik dus geen foto's uploaden.

Ik zal morgen nog eens proberen. :)

Ik zet de boom binnen zodra het kouder wordt dan 10°C, 's nachts en als er een hevige regenbui is in een soort van veranda bij ons thuis die vrij afgeschut is van dat alles. Anders staat hij met de rest van mijn buitenbonsais aan de rand van ons grasperk. Het grasperk zit altijd in de schaduw maar de rand krijgt goede zon. Heeft deels binnen en in de veranda overwinterd.

Aangezien de schors herstelt als ik dat eens test en er soms wel bladeren bijgroeien maar dan wel snel weer verdorren hoop ik wel niet dat hij een trage dood sterft.. De wortels nemen nog water op.

Ik zal straks en anders morgen nog eens proberen foto's op te laden en anders probeer ik het op een andere manier te laten zien.

Groeten

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Olijf bladafval 8 jaren 11 maanden geleden #39523

  • Meneer B.
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 10
  • Ontvangen bedankjes 0
Hopelijk is het op deze manier wel gelukt, laatste foto is de "veranda" gedeeld met wat kruiden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Olijf bladafval 8 jaren 11 maanden geleden #39524

  • Alex Waeytens
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 403
  • Ontvangen bedankjes 88
heb je de mogelijkheid om deze ergens in de volle grond te planten?

indien je ergens een paatsje zou hebben in de tuin waar op het warmste van de dag wat schaduw is.. daar in vole grond zetten en met rust laten..
desnoods het graafgat iets groter maken en een mix van bims en akadama inleggen.. daar de boom dan in planten..

het huidig substraat lijkt me een mix van potgrond en grind, kan dit?
olijven zijn zuiderse planten en hebben liefst een goed doorlatend substraat als ik me niet vergis.. beetje zoals dennen.. met genoeg bims/kiezel..
ik denk dat ze met de potgrond er in iets te natte voetjes hebben..

kan me vergissen natuurlijk.. ik heb (nog) geen olijf bonsai.. en de olijf in mijn tuin kijk ik nauwelijks naar om.. maar die leeft wel nog..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Olijf bladafval 8 jaren 11 maanden geleden #39526

  • DiesBajema
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 71
  • Ontvangen bedankjes 29
Alhoewel het erg moeilijk is om een boom c.q. wortelkluit vanaf een foto te beoordelen durf ik bij deze wel een gokje te wagen. Het lijkt er op dat deze boom op een veel te vet substraat staat waardoor hij veel te lang te nat heeft gestaan. Daarom zou ik een Olea in deze toestand zeker niet in de volle grond plaatsen omdat dan de waterhuishouding maar moeilijk te regelen is. Bij een wortelkluit in deze staat zou ik die heel voorzichtig uitspoelen en daarna de donkerbruine tot zwart gekleurde zachte worteldelen wegsnoeien. Daarna zou ik de boom in een grotere schaal op een vrij schraal mengsel zetten waarbij de wortels goed gespreid worden. Het mengsel waar ik goede resultaten mee bereik bestaat uit 20% lichte klei, 30% grof zand en 50% fijne kiezel. Houd het grondmengsel heel licht vochtig maar laat het nooit helemaal uitdrogen en zorg ervoor dat de boom niet te lang nat staat. Nadat de boom weer teken van leven geeft kan er heel voorzichtig wat bemest gaan worden, gebruik daarvoor altijd neutrale organische meststoffen. Zorg ervoor dat er beslist niet overbemest word, zo gebruik ik zelf nooit meer dan 10% van wat op de verpakking aanbevolen wordt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren