Onderwerp:

Larix 5 jaren 8 maanden geleden #76243

  • RvT
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 14
  • Ontvangen bedankjes 0
Op de foto's een zie je close up van mijn larix. Ik heb het idee dat er iets mis mee is..
ik wil graag een beroep doen op jullie expertise! alvast bedankt voor de reacties

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Larix 5 jaren 8 maanden geleden #76247

  • Tom Vink
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 105
  • Ontvangen bedankjes 35
Lijkt met redelijke goed!
Ik zie dat de oude naalden een beetje weemoeid zijn maar we zijn dan ook al half augustus en dit groeijaar was niet goed voor larix, veel te warm en te felle zon
Maar al bij al lijkt de jouwe vrij Oke.
Ik zie ook een beetje nieuwe uitloop en gezonde knopjes wel zeggen dat de boom nog zin heeft.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: RvT

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Larix 5 jaren 8 maanden geleden #76250

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Heb je de boom verpotdit jaar? Want idd, dit is niet helemaal zoals een gezonde larix er uit zou moeten zien. Die had al maanden geleden runners gemaakt moeten worden. En op de foto's zie ik alleen maar enkele naaldrozetjes, wat er op duidt dat de boom niet gegroeid is dit jaar.

Als deze niet verpot is geweest zou ik het er op houden dat je f niet genoeg bemest, danwel te weinig water geeft. Of beiden. Gelukkig zijn er knoppen die nu open aan het gaan zijn, dus geheel slecht gaat het niet.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: RvT

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Larix 5 jaren 8 maanden geleden #76255

  • Sjors Boomschors
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 321
  • Ontvangen bedankjes 46
Een volledige shot van het boompje zou een duidelijker beeld kunnen geven.

Net als Leatherback is mijn eerste indruk, kijkend naar Larix boomjes uit mijn collectie (1 exemplaar is gelijkend), dat dit exemplaar dit jaar verpot is. Er heeft vervolgens geen wortelgroei plaats gevonden die de loofgroei ondersteund. Het boompje zit in survival modus, eerste uitloop knoppen heeft plaatsgevonden, de volgende uitloop is gepauzeerd. De boom kan dit qua vocht opname enkele maanden volhouden. Het is nu afwachten of hij het haalt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Larix 5 jaren 8 maanden geleden #76258

  • RvT
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 14
  • Ontvangen bedankjes 0
bedankt voor jullie reacties. Dit jonge boompje is in het voorjaar voor het eerst in bonsai grond gezet, knoppen uitgelopen en heeft het eigenlijk tot een paar weken geleden heel goed gedaan. Ik dacht zelf dat dit door de enorme hitte gekomen was maar om er zeker van de zijn dat het geen ziekte betreft heb ik hem uit voorzorg toch maar op het forum geplaatst. Hieronder een foto genomen in het voorjaar..

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Larix 5 jaren 8 maanden geleden #76259

  • RvT
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 14
  • Ontvangen bedankjes 0
net nog even een foto gemaakt, het is al donker maar nog wel goed te zien zijn nieuwe uitlopers.
betere foto's zouden tot morgen moeten wachten

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Larix 5 jaren 8 maanden geleden #76262

  • Sjors Boomschors
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 321
  • Ontvangen bedankjes 46
Gezien de aanwezige ~30% uitloop, van enkele centimeters. Ziet het er beter uit dan totaal geen uitloop. Hij lijkt zich toch met moeite te herpakken.

Het achterblijven van uitloop op onderste 1/3 van de boom kan normaal geacht worden. Hoger gelegen takken en knoppen behoren eerder en meer uit te lopen, zie dit ook bij de mijne.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: RvT

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Larix 5 jaren 8 maanden geleden #76265

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Een larix welke net verpot is, kan zomaar in een keer 30 cm in de maanden april & mei groeien. Je bent bij het verpotten waarschijnlijk wat te enthousiast te werk gegaan. De warmte.. Dat is echt een beetje een fabeltje. Als jij de boom niet in e de pralle middagzon hebt staan, vinden larixen het heerlijk (Ik heb dit jaar 5 keer 10cm weg gehaald van mijn lariksen; Die staan tot ~2 uur in de zon, daarna draait de zon weg van dat rek met bomen). Veel water geven (Wat met je substraat goed kan) is het devies.

Nu je echte groei hebt (Uitlopen in het voorjaar van de rozetjes is NIET groeien. Dat is loof wat al vorig jaar klaar gezet is voor het voorjaar) komt het wel goed. Hoe goed in de gaten dat je de onderste takken voldoende licht geeft, anders loop je het risico dat de boom ze afstoot. Dus als je 10cm groei in de top heb, maar onderin nog niets zou ik in de top de groeipunten er uit nemen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: RvT

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts