Onderwerp:

Satsuki Azalea Wortelrot 5 jaren 4 maanden geleden #77712

  • StefBonsai
  • StefBonsai's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 30
  • Ontvangen bedankjes 1
Sinds ongeveer een maand ben ik de trotse bezitter van een prachtige satsuki azalea harukei.

Deze werd gekocht via een online veiling en bij ophalen werd me verteld dat de bonsai dit jaar verpot was. Ik heb de voorbije weken dan ook zeer veel gelezen over basistechnieken, snoeien, grondsoorten, ...

Toen ik dit weekend tijd echter had om m'n boompje nog eens aandachtig te bestuderen, vielen de vele donkere blaadjes me op. Met mijn berperkte kennis lijkt het me dat mijn boompje last heeft van wortelrot :-( Kunnen jullie dit bevestigen adhv de foto's ?

Indien het inderdaad wortelrot is, moet ik dan zo snel mogelijk verpotten (daarvoor zal ik dan een kenner zoeken die me toelaat op het proces te volgen) of moet ik wachten tot het voorjaar en moet ik dan ondertussen iets anders doen ?

Alvast bedankt voor jullie hulp !

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by StefBonsai.

Satsuki Azalea Wortelrot 5 jaren 4 maanden geleden #77713

  • LucRoux
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295
Welkom op het forum.
Kan je ons wat meer info geven: is dit je eerste bonsai ( denk het wel, gezien het je eerste post is), waar gekocht ( online maar wie was verkoper), leeftijd van de boom,waar stond de boom voor verkoop en waar staat hij nu..
Ten tweede graag een foto van de totale boom en van de grond/substraat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Satsuki Azalea Wortelrot 5 jaren 4 maanden geleden #77715

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Afwezig
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4722
  • Ontvangen bedankjes 1165
Sommige azalea verkleuren gewoon wat in de winter.
Ik zou me nog geen zorgen maken.
Hou hem wat aan de droge kant, niet droog, maar ook niet nat.
Ik denk niet dat het nu het moment is om te verpotten, best achter de bloei, hoor ik meestal.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: StefBonsai

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Satsuki Azalea Wortelrot 5 jaren 4 maanden geleden #77724

  • StefBonsai
  • StefBonsai's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 30
  • Ontvangen bedankjes 1
Het is inderdaad mijn eerste bonsai :-)

Heb hem dus via een online veilig gekocht van Japans Gardencenter 't Veerle (Groot Veerle 24, Brecht).

De plant zou 32 jaar oud zijn, in bijlage foto toen ik hem kocht met detail van de nebari.

De plant staat nu buiten (als het te lang regent onder een afdakje) en krijgt enkel regenwater.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by StefBonsai.

Satsuki Azalea Wortelrot 5 jaren 4 maanden geleden #77728

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Afwezig
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4722
  • Ontvangen bedankjes 1165
Ik dacht al zoiets.
Ik denk wel dat je best begeleiding zoekt om deze boom te onderhouden als je er zelf niets van kent.
Wanneer, hoe, wat je moet snoeien kan dan geleerd worden.
Of een vereniging is msh ook een optie?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Satsuki Azalea Wortelrot 5 jaren 4 maanden geleden #77734

  • baron
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 26
  • Ontvangen bedankjes 7
Ik heb er ook enkele gekocht van die veiling en zit met hetzelfde probleem.
Normaal gezien zouden die azalea's in kanuma zonder problemen buiten moeten kunnen staan, maar net zoals de jouwe heb ik de indruk dat ze te vochtig staan.

Ik maak me nog niet meteen zorgen over wortelrot, maar heb ze nu de laatste week ook wel onder afdak staan gezien de regen.
Na de bloei volgend jaar in mei/juni kan je normaal gezien verpotten en terug snoeien.
De verkleuring van de blaadjes momenteel zijn de oude blaadjes die de boom laat vallen en is normaal. Zolang de blaadjes rond de bloemknopjes mooi groen zien is alles ok. Als ze echt te naat staan zal je zien dat de puntjes van de bladjes donker bruin worden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by baron.

Satsuki Azalea Wortelrot 5 jaren 4 maanden geleden #77737

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932

baron schreef : Zolang de blaadjes rond de bloemknopjes mooi groen zien is alles ok.

Dat is inderdaad waar, maar zoals op 1 van de foto's duidelijk te zien is gaat het verkleuren door tot de kransblaadjes.

Een Azalea is sowieso niet de makkelijkste boom en nogal gevoelig voor te nat of te droog. Ik heb er zo niet meteen panklaar antwoord op, het lijkt mij het beste dat je bij de verkoper advies gaat inwinnen. Al helemaal als je hem nog maar kort hebt. Dikke kans dat het al is ontstaan voordat je hem in je bezit hebt gekregen. Je kunt hem trouwens sowieso even uit de pot lichten om te kijken hoe t eruit ziet. Zolang je niet teveel aan de wortels gaat rommelen kan dat niet zoveel kwaad.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: StefBonsai

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Marco buijsman.

Satsuki Azalea Wortelrot 5 jaren 4 maanden geleden #77747

  • StefBonsai
  • StefBonsai's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 30
  • Ontvangen bedankjes 1
(Dubbel)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by StefBonsai.

Satsuki Azalea Wortelrot 5 jaren 4 maanden geleden #77748

  • StefBonsai
  • StefBonsai's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 30
  • Ontvangen bedankjes 1

Marco buijsman schreef :

baron schreef : Zolang de blaadjes rond de bloemknopjes mooi groen zien is alles ok.

Dat is inderdaad waar, maar zoals op 1 van de foto's duidelijk te zien is gaat het verkleuren door tot de kransblaadjes.

Een Azalea is sowieso niet de makkelijkste boom en nogal gevoelig voor te nat of te droog. Ik heb er zo niet meteen panklaar antwoord op, het lijkt mij het beste dat je bij de verkoper advies gaat inwinnen. Al helemaal als je hem nog maar kort hebt. Dikke kans dat het al is ontstaan voordat je hem in je bezit hebt gekregen. Je kunt hem trouwens sowieso even uit de pot lichten om te kijken hoe t eruit ziet. Zolang je niet teveel aan de wortels gaat rommelen kan dat niet zoveel kwaad.


Dus volgens u is er wel degelijk sprake van wortelrot ?

Ik hen ondertussen iemand zeer capabel gevonden die de plant voor me wilt verpotten (2de helft van maart of na de bloei), maar is dit nog op tijd als het wortelrot is ? Is er iets anders dat ik kan doen ? Bestrijdingsmiddel (dat van Bayer bv) ?

Als ik plant uit de pot zou halen, waarop moet ik dan letten ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Satsuki Azalea Wortelrot 5 jaren 4 maanden geleden #77749

  • StefBonsai
  • StefBonsai's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 30
  • Ontvangen bedankjes 1

baron schreef : Ik heb er ook enkele gekocht van die veiling en zit met hetzelfde probleem.
Normaal gezien zouden die azalea's in kanuma zonder problemen buiten moeten kunnen staan, maar net zoals de jouwe heb ik de indruk dat ze te vochtig staan..


Na afloop van de veiling, ben ik volop beginnen lezen. Overal lees je dat azalea's kalk haten. Ik vroeg dan ook aan de teler of ik, in geval van nood, bv Spa mocht geven. Antwoord :"Gewoon altijd kraantjeswater geven". Zelfs toen ik meldde dat ik van Antwerpen kwam-bekend om het harde water-bleef het antwoord hetzelfde !
De eerste periode heb ik plantje regelmatig onder afdakje gezet, maar overtuigd dat grondmengsel voor de drainage zorgt, was ik daar mee gestopt. Sinds ik blaadjes zag deze zaterdag, staat ie terug onder afdakje.

Zelf dus nooit kraantjeswater gegeven, maar mogelijks toch last door slecht grondmengsel of reeds bestaand probleem door historische bewatering met kraantjeswater ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by StefBonsai.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren