Onderwerp:

Satsuki Azalea Wortelrot 5 jaren 3 maanden geleden #77755

  • baron
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 26
  • Ontvangen bedankjes 7
Het klopt inderdaad dat ze niet van kalk houden daarom geef ik ze allemaal gewoon regenwater.
Af en toe water van de kraan als de ton leeg is..

Net zoals op jouw foto is er overal een lichte alg laag op het mengsel (groen) vandaar dat ik denk dat ze iets te nat hebben gestaan.
Op zich ga je niet zo snel wortelrot hebben.. dit ruik je enorm (rotte ei geur). Als je hem verpot zal je dit zien aan donkere/zwarte stukken in de wortels.

Ik ga rond maart/april de wortels bekijken en indien nodig grondmengsel vervangen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by baron.

Satsuki Azalea Wortelrot 5 jaren 3 maanden geleden #77766

  • Bijlles
  • Bijlles's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 329
  • Ontvangen bedankjes 76
Ik weet uit eigen ervaring dat als een japanse esdoorn wortel rot je dit kan ruiken, misschien een beetje raar om te doen maar een keer onder aan de pot ruiken zou een optie kunnen zijn.

Verder vind ik de kleur van het blad vreemd, ik zie veel zwarte puntjes. De azalea's bij mij hebben geel blad namelijk.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: StefBonsai

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Bijlles.

Satsuki Azalea Wortelrot 5 jaren 3 maanden geleden #77767

  • StefBonsai
  • StefBonsai's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 30
  • Ontvangen bedankjes 1
Zo, gisteren tijd kunnen maken voor m'n bonsai.

- heb de dode bladeren/takjes verwijderd van de pot en dode blaadjes van de boom voorzichtig verwijderd
- heb een vochtmeter en ph meter gaan kopen

Vochtigheid ; bonsai staat nu sinds zaterdag onder een afdakje en geen extra water meer gegeven ; meting juist in het midden tussen 'droog' en 'nat'

Ph ; gaf meting van 6,8 ... maar al mijn kamerplanten hadden min of meer dezelfde meting dus ik twijfel aan de werking van de meter

Heb eens goed geroken aan de aarde, maar heb niets speciaal of slecht geroken.

Ik voeg nog twee foto'tjes bij ;

- één detailfoto van de bodem

- één extra detailfoto van de blaadjes ; ik twijfelde zelf gisteren maar zie nu toch duidelijk overal witte 'streepjes' op de bladjes.

Kan me toch niet van de indruk ontdoen dat er iets fout is ?

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Satsuki Azalea Wortelrot 5 jaren 3 maanden geleden #77768

  • LucRoux
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295
Je substraat ziet er wel kleddernat uit, bij de nebari is ook een stuk nat te zien op de wortels. Probeer eens een stukje te " graven" in het substraat, soms wordt er gewoon wat kanuma boven op slechte grond gestrooid door de verkopers...
De volgende gebruiker (s) zei dank u: StefBonsai

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Satsuki Azalea Wortelrot 5 jaren 3 maanden geleden #77776

  • baron
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 26
  • Ontvangen bedankjes 7
Kan je geen uitleg geven over wat die witte streepjes exact zijn, maar ze zijn in ieder geval wel normaal bij satsuki's.
Verder lijken de blaadjes me best ok voor de tijd van het jaar.

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.




Als je die bovenste laag grondmengsel eraf haalt is de groene aanslag weg en zit er mooie gele kanuma. Heb het zelf getest en terug bijgevuld.
Als ze nu al een paar dagen onder afdak staan blijft het substraat idd wel te lang nat. Ik vermoed ook dat ze al wel een hele tijd bij de verkoper hebben gestaan en wat liefde nodig hebben. Volgend voorjaar/na de bloei ga ik ze in ieder geval allemaal verpotten als ze sterk de winter uitkomen.

De satsuki's die ik heb meegenomen daar;









Bij de laatste heb ik de stam beetje opgekuist om een beter zicht te krijgen op de gezondheid van de boom. Geeft meteen ook een ander zicht.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: StefBonsai

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Satsuki Azalea Wortelrot 5 jaren 3 maanden geleden #77777

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2405
  • Ontvangen bedankjes 930
Zeker in die rode pot heeft last van algen, tgv te nat staan... das geeft echt problemen vroeg of laat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Satsuki Azalea Wortelrot 5 jaren 3 maanden geleden #77780

  • StefBonsai
  • StefBonsai's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 30
  • Ontvangen bedankjes 1
Bedankt allen voor jullie gewaardeerde input !

Ik heb nog eens wat in het substraat gewroet en denk toch dat er overal kanuma inzit. Ben dan ook wat extra achterdochtig over de verkoper die zei dat de bonsai dit jaar verpot was. Lijkt me immers wel duidelijk dat het substraat te nat wordt.

Ik denk dat ik voorlopig het beste niets drastisch onderneem (zoals nu te verpotten) en rustig maar aandachtig afwacht tot tweede helft maart wanneer ik de bonsai ga laten verpotten met mezelf als toeschouwer :-)


Kan ik echter ondertussen nog het beste een algemeen schimmel bestrijdingsmiddel gebruiken ? Wat zou daarvoor het beste zijn ?

Kan ik best de groene kanuma korrels verwijderen/vervangen door nieuwe ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by StefBonsai.

Satsuki Azalea Wortelrot 5 jaren 3 maanden geleden #77787

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
De toplaag vervangen kan volgens mij opzich niet zoveel kwaad als je dit maar voorzichtig doet ivm de worteltjes in de toplaag.

ervaring met azalea heb ik niet echt dus kwa specifiek voor problemen met azalea kan ik je niet helpen

Ik weet wel dat sommigen mensen bij problemen met wortel rot of te lang natte voeten een gietbeurt met water en waterstof peroxide (h2o2) toepassen omdat dit extra zuurstof bind en mee de grond inbrengt.
Ik heb dit zelf al eens bij een taxus en een prunus toegepast zonder nadelige gevolgen en die zijn wel opgeknapt maar ook mischien omdat ik die erna droger heb gehouden.....

bij navraag bij andere hobbyisten uit NL over het toevoegen aan h2o2 bleek er niemand ervaring mee te hebben dus totdat ik dit zelf vaker heb toegepast kan ik pas 100% zeker zeggen dat dit echt helpt.... mischien iemand hier die daar wat meer over weet?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Satsuki Azalea Wortelrot 5 jaren 3 maanden geleden #77796

  • PeterVanC
  • PeterVanC's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 573
  • Ontvangen bedankjes 112
Ik heb 2 inheemse azalea die ik aan hert vormen ben, en die verkleuren ook zo in de winter, het 1e jaar maakte ik mij daar ook zorgen over , maar is elk jaar zo en evolueren goed jaar erna dus , ik denk ook beetje eigen aan de ondersoort ofzo, ik heb er in tuin die mooi groen blijven dus ... succes
De volgende gebruiker (s) zei dank u: StefBonsai

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Satsuki Azalea Wortelrot 5 jaren 3 maanden geleden #77797

  • HW
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 6
  • Ontvangen bedankjes 1
Niet te veel gaan knoeien aan die bomen. Ik zie ook dat het wat vochtig is allemaal maar dat kan door de regenval komen.De azalea's vertonen het bladbeeld dat bij deze tijd van het jaar hoort, Ik zie geen ongezonde bomen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: StefBonsai

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren
Cron Job Starts