Onderwerp:

Satsuki Azalea Wortelrot 5 jaren 4 maanden geleden #77832

  • StefBonsai
  • StefBonsai's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 30
  • Ontvangen bedankjes 1

dennisfranx schreef :
Ik weet wel dat sommigen mensen bij problemen met wortel rot of te lang natte voeten een gietbeurt met water en waterstof peroxide (h2o2) toepassen omdat dit extra zuurstof bind en mee de grond inbrengt.
Ik heb dit zelf al eens bij een taxus en een prunus toegepast zonder nadelige gevolgen en die zijn wel opgeknapt maar ook mischien omdat ik die erna droger heb gehouden.....

bij navraag bij andere hobbyisten uit NL over het toevoegen aan h2o2 bleek er niemand ervaring mee te hebben dus totdat ik dit zelf vaker heb toegepast kan ik pas 100% zeker zeggen dat dit echt helpt.... mischien iemand hier die daar wat meer over weet?


Heb er dit weekend wat over gelezen want het klinkt natuurlijk wel fantastisch. Maar ik heb toch mijn twijfels ; nergens meer tegen gekomen dan 'het heeft misschien wel goed gedaan, maar ..." en soms een beetje teveel "wonderoplossing". Kortom ; ik geloof er niet direct in (zou het anders ook niet zeer bekend zijn ?) maar toch bedankt voor de insteek.

Misschien wel eens de moeite om hier een apart onderwerp over te lanceren ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Satsuki Azalea Wortelrot 5 jaren 4 maanden geleden #78003

  • Palmertje
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 71
  • Ontvangen bedankjes 24
Om deze tijd is het heel normaal dat de Azalea's flink wat blad laten verkleuren en laten vallen. Bij langere takken blijven vaak alleen de blaadjes rondom de bloemknop staan. Als de grond goed waterdoorlatend is, dus het water er lekker vlot doorgaat als je water geeft, dan zal er niet zo snel wortelrot optreden. Ben je bang voor teveel vocht, dan zou je de bonsai onder een afdak kunnen zetten, zodat je zelf de watertoevoer kunt regelen. Hierbij een paar foto's van één van mijn Azalea's in herfstkleuren.

Bijlage niet gevonden

Bijlage niet gevonden

De volgende gebruiker (s) zei dank u: StefBonsai

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Palmertje.

Satsuki Azalea Wortelrot 5 jaren 1 maand geleden #79088

  • StefBonsai
  • StefBonsai's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 30
  • Ontvangen bedankjes 1
Voorlopig lijkt alles goed te gaan met mijn boompje :-)

Ik kwam wel deze informatie tegen in het Delhaize moestuinboekje van mijn dochtertje. Misschien interessant ?

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Satsuki Azalea Wortelrot 5 jaren 1 maand geleden #79330

  • baron
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 26
  • Ontvangen bedankjes 7
Ik heb er al 3 verpottingen opzitten van de satsuki's die ik kocht op de veiling.
Na het afschrapen van de groene bovenlaag leek de Kanuma in vrij goede staat, maar toch beslist om ermee door te gaan.
Kan niet zeggen dat er wortelrot is of dergelijke, maar vond wel telkens een dikke laag kanuma op de bodem van de potten.
Ligt mss aan de kwaliteit van de Kanuma? Ze staan nu in een mengel van Kanuma en bims (80/20).



Voor meer foto's; bonsai.curb.be/#15510561870032

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: StefBonsai

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Satsuki Azalea Wortelrot 5 jaren 1 maand geleden #79344

  • BartDeVliegher
  • BartDeVliegher's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 516
  • Ontvangen bedankjes 121
Ik heb niet echt ervaring met Satsuki, maar ik zie ook niet echt wortelrot op de foto's.

Als ik mijn bomen verpot, leg ik ook op de bodem steeds een laag grond met grove korrel. Daarbovenop dan de grond met korreldikte die ik wil.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Satsuki Azalea Wortelrot 5 jaren 1 maand geleden #79353

  • StefBonsai
  • StefBonsai's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 30
  • Ontvangen bedankjes 1
Bedankt voor de info Baron !

Zou je mij, als absolute leek, eerder aanraden om toch dit jaar te verpotten of toch eerder gewoon bovenlaag kanuma eraf te halen en te verversen ?

(Ik zou liever dit jaar niet verpotten zodat ik de bloemen kan zien (en tonen aan de chief in huis).) :-)

En nu ik toch bezig ben ; voor kleine Satsuki (ong 25cm-zie mijn profielfoto) ...hoeveel biogold mestblokjes mag ik geven ?

Alvast bedankt !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Satsuki Azalea Wortelrot 5 jaren 1 maand geleden #79355

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4722
  • Ontvangen bedankjes 1165
Je kan ook verpotten na de bloei, als ik het goed heb.
Dan kun je eerst de chief tevreden stellen en toch verpotten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Satsuki Azalea Wortelrot 5 jaren 1 maand geleden #79411

  • baron
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 26
  • Ontvangen bedankjes 7
Ja, je kan zeker ook verpotten na de bloei. Al lees ik alsmaar meer dat verpotten gedaan wordt voor de bloei vanwege de warmere temperaturen tijdens de maanden juni/juli. Ik ga er ook enkele verpotten na de bloei aangezien die heel sterk staan momenteel en ze al teveel nieuwe groei hebben. Goede nazorg is dan wel des te belangrijker denk ik. Veel schaduw en bemisten.

Ik laat ze trouwens allemaal bloeien, verpot of niet. De knoppen zijn gemaakt. Op tijd weghalen als de bloemen beginnen te vervagen.

Hangt er een beetje van af. Ik zou beginnen met de boven laag voorzichtig weg te schrapen. Wanneer het groen weg is en je enkel geel ziet zit je diep genoeg.
Als je dan nog een korrel achtig structuur hebt is de kanuma nog ok. Als je ondertussen veel fijne wortels tegenkomt of veel moeite moet doen om het weg te schrapen kan je best ophouden en alles er volledig uithalen en verpotten. Anders ga je teveel schade doen aan de wortels.

Vandaag nog zo'n kleintje verpot :unsure:

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: StefBonsai

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren
Cron Job Starts