Onderwerp:

Ficus Benjamin 5 jaren 3 maanden geleden #78085

  • Bobby_d
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 7
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik heb een ficus benjamin en hij is jammer genoeg bezig met het verliezen van veel blad. In eerste instantie was dit omdat ik te weinig wat had gegeven (dit was medio begin oktober). Stomme fout natuurlijk, ik ben daarna er druk mee bezig geweest om de plant wel genoeg water te geven maar ik vrees nu dat ik te veel heb gedaan.
Zeker omdat het blad verlies nu maar blijft door gaan, zelf dacht ik heel even dat dit gebeurde omdat het herfst was en de plant wel vaker wat meer blad los laat dan anders.
In de bijlage staan foto's van de plant, de take dode takjes die vooral aan de bovenkant zijn helaas, de takjes met alleen blad op het lange uiteinde waarvan ik overweeg om het terug te snoeien in de hoop dat hij een wat dichtere bos krijgt. Plus nog een foto met de grond waarom witte stipjes zitten waavan ik vrees dat het een schimmel is. :(

dus de vragen zijn nu:
Moet ik de lange takken met enkele blaadjes op het uiteinde weg snoeien?
Zit er nu een schimmel in de grond?
Wat kan ik daar tegen doen?
Wat kan ik in het vervolg beter doen zodat dit niet weer gebeurd zodat mijn ficus lekker groot en vol met blad kan groeien?
Ps, is het erg slecht voor de plant dat het bovenraampje op een kier open zet ook tijdens de nacht in de winter omdat ie op mijn slaapkamer staat? Kort gezegd, is koude tocht slecht voor de plant?

Zie de bijlagen voor de foto's

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus Benjamin 5 jaren 3 maanden geleden #78086

  • BPost
  • BPost's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 61
  • Ontvangen bedankjes 14
Wat je hier laat zien is geen bonsai zelfs geen mallsai maar een gewone kamerplant. Je plant ziet er zo op het eerste gezicht vrij gezond uit het is heel normaal dat een ficus zo af en toe eens wat blad laat vallen, vooral nadat hij verplaatst is. Een ficus benjamin kun je altijd terug snoeien maar doe dat wel in zijn rustperiode gezien het bloeden. De witte aanslag is zeer waarschijnlijk kalkaanslag veroorzaakt door kalkrijk kraanwater. Het beste wat je kan doen is jezelf eens goed inlezen, op het internet is heel veel informatie betreffende ficus soorten en hun verzorging te vinden. Vrijwel alle kamerplanten stellen tocht niet zo op prijs en de ficus soorten zijn daar geen uitzondering op.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Bobby_d

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus Benjamin 5 jaren 3 maanden geleden #78092

  • Bobby_d
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 7
  • Ontvangen bedankjes 0
Ja ik weet dat het geen bonsai is, ik googelde ficus forum hulp en kwam hier terecht.
Ik heb het niet verplaatst.
Het water is hier zacht, kalk valt erg mee.
Mh okay dus misschien maar verplaatsen dan maar.
Maar misschien dan elders nog de vraag stellen of het wel goed gaat met de ficus, zal ik de dode en kale blad loze stukjes tak gewoon weg snoeien?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus Benjamin 5 jaren 3 maanden geleden #78095

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Ach er word laatste tijd toch weinig bonsai gepost dus maak je niet dik :p

Witte aanslag is kalk aanslag.
Ja dooie takken en blaadjes hebben toch geen functie en kunnen dus zonder problemen verwijderd worden.
Wat me op valt is dat de gele bladeren allemaal aan de zijde zitten van de kamer wellicht vallen ze af door gebrek aan licht, draai je de boom wel eens om?
Verder ziet hij er gewoon gezond uit hoor :)
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Bobby_d

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus Benjamin 5 jaren 3 maanden geleden #78097

  • Reddevil
  • Reddevil's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 277
  • Ontvangen bedankjes 78
Of diertjes op die ene tak, ik dacht wat plakkerigs te zien op een blad.
Verder ziet hij wel gezond uit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus Benjamin 5 jaren 3 maanden geleden #78099

  • Bobby_d
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 7
  • Ontvangen bedankjes 0
Maar waarom zit die kalk dan alleen op dat stukje en niet op de rest van de plant/bodem?
Plus ik schenk het water rondom over de hele bodem, niet op 1 plekje waar dat wittige zit.
Plus ik gebruik al ruim 18 jaar dezelfde leiding water, of kan het kalk gehalte zo sterk veranderen dat er nu pas sinds 4 weken die kalk erop kan komen? Voorheen zat het er niet.

Ja ik draai em wel om, best vaak denk ik zo zelf. Echter las ik laatst dat dit alleen kan met kleine stukjes omdat anders de plant in de war raakt.
Oh gelukkig, misschien ben ik gewoon paniekerig hehe

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus Benjamin 5 jaren 3 maanden geleden #78100

  • Bobby_d
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 7
  • Ontvangen bedankjes 0
Sinds 1 jaar ofzo is de ficus begonnen met het afscheiden van glucose via het blad, schijnt vaker te gebeuren, eens om ze zoveel tijd geef ik de plant een lauwe douche om het eraf te spoelen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus Benjamin 5 jaren 3 maanden geleden #78101

  • SchoenmakersChristian
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 277
  • Ontvangen bedankjes 36
Staat de plant boven/bij een verwarming?
Droge lucht waarderen ze zeker niet en kan resulteren in bladval.
Deze zal eerder dit jaar nog niet aan hebben gestaan en dus ook geen problemen gegeven.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus Benjamin 5 jaren 3 maanden geleden #78102

  • Bobby_d
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 7
  • Ontvangen bedankjes 0
Toevallig staat de plant boven de verwarming, wel met een breedte waarin de plant nog 10 cm overhoud, De dikte is circa 4 cm.
Zou het helpen als ik het keramieken bakje dat tegen de verwarming hangt met water vul? Dan is de lucht vochtiger.

Want echt verplaatsen betekent dat ie niet meer op mijn kamer gaat staan en dat wil ik eigenlijk niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus Benjamin 5 jaren 3 maanden geleden #78107

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Ik vrees dat als je de plant boven de verwarming laat staan je de consequenties dient te aanvaarden. Een verdamper aan de radiator zal weinig verschil maken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren