Onderwerp:

HELP AUB: MIJN LIGUSTRUM LIJKT DOOD TE GAAN, IS DIT SCHIMMEL?& WAT KAN IK DOEN?? 5 jaren 3 maanden geleden #78466

  • Han
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 30
  • Ontvangen bedankjes 1
Hoi leatherback.
Dankjewel voor je duidelijke en concrete antwoord:)
Het klinkt als goed nieuws, dus ik hoop heel erg dat je gelijkt hebt.

Ik kan niet ontkennen dat ik gedurende het jaar regelmatig iets te fanatiek ben geweest met buigen en snoeien:)

Ik heb gister avond nog het witte spul weg gepoetst met een wc papier en het ging er erg gemakkelijk af ( is dat ook bij kalk? Want er staat me bij dat je dan toch n beetje moet krabben. En de kalk zou dan toch op de rest van de stam zichtbaar moeten zijn? Waarom nu alleen op het dode gedeelte?

Het zwarte/ dode gedeelte bij stam voelde wel erg zacht en rot aan, moet ik hier nog iets mee?

Alle reacties bij elkaar, ben ik dan toch geneigd om de boom nu met rust te laten. Want hij heeft het verder altijd goed gedaan.

Jij bevestigd dus ook dat er, ongeacht er geen natuurlijke voedingsstoffen in de lava zitten en de boom binnen staat, geen extra mest nodig heeft (heel minimaal soms een korrel bonsaimaster?)

Bedankt voor je reactie en een fijne dag

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

HELP AUB: MIJN LIGUSTRUM LIJKT DOOD TE GAAN, IS DIT SCHIMMEL?& WAT KAN IK DOEN?? 5 jaren 3 maanden geleden #78468

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ik heb eigenlijk nauwelijks bomen binnen staan. De planten die ik wel binnen heb staan en gezond groeien krijgen elke 2-4 wat pokon in het water.

Als de snoeiplek zacht is, kan het zijn dat het aan het verteren is. Het mooie is: Dat is niet erg. Planten kunnen goed zaken scheiden. Maar zoals gezegd: Hou het in de gaten.

Je kan er ook voor kiezen om het zachte hout weg te krabben. En dan met een houtverharder het minder vastbaar te maken. Maar hout dat vrij ligt en nat blijft gaat rotten. Soms snel. Soms wat langzamer. Maar onvermijdelijk!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

HELP AUB: MIJN LIGUSTRUM LIJKT DOOD TE GAAN, IS DIT SCHIMMEL?& WAT KAN IK DOEN?? 5 jaren 3 maanden geleden #78470

  • Fonz
  • Fonz's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 261
  • Ontvangen bedankjes 57
Mss ligt het aan het overmatig gebruik van je Shift/Caps Lock-toets ;)

Voor de rest is alles reeds gezegd :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

HELP AUB: MIJN LIGUSTRUM LIJKT DOOD TE GAAN, IS DIT SCHIMMEL?& WAT KAN IK DOEN?? 5 jaren 3 maanden geleden #78476

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4717
  • Ontvangen bedankjes 1162
Ik weet niet of ligustrum makkelijk wonden dichtgroeit?
Anders kun je later als de boom sterk genoeg is het gat opvullen met een soort cement of iets anders en het cambium daarover laten groeien.
Tenzij je net dat gat of het dode hout mooi vind.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

HELP AUB: MIJN LIGUSTRUM LIJKT DOOD TE GAAN, IS DIT SCHIMMEL?& WAT KAN IK DOEN?? 5 jaren 3 maanden geleden #78480

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Liguster groeit wonden nauwelijks dicht.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

HELP AUB: MIJN LIGUSTRUM LIJKT DOOD TE GAAN, IS DIT SCHIMMEL?& WAT KAN IK DOEN?? 5 jaren 3 maanden geleden #78482

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4717
  • Ontvangen bedankjes 1162

leatherback schreef : Liguster groeit wonden nauwelijks dicht.


Dus best niet doen dan.
Wat ik ook nog gezien heb is dat ze er een steen insteken. Maar dat moet dan wel mooi passen en natuurlijk overkomen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Han

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

HELP AUB: MIJN LIGUSTRUM LIJKT DOOD TE GAAN, IS DIT SCHIMMEL?& WAT KAN IK DOEN?? 5 jaren 3 maanden geleden #78486

  • Han
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 30
  • Ontvangen bedankjes 1
Hoi leatherback
Maar zou je in mijn geval dan ook adviseren om minimaal vloeibare pokon te geven in de winter bij de "binnen boompjes" of wat zou je mij dan adviseren?

Ik heb namelijk destijds ook nog een syzygium van dezelfde handelaar gekocht die ook op zwarte lava staat en bijna dezelfde verzorging krijgt en deze doet het tot nu toe ook prima met 1 maandelijks klein korreltje bonsaimaster (wat overigens wel na 3 beurten volledig in de grond is verdwenen, of zelfs weer er onder uit is gespoeld. Maar ik heb ze nog maar een jaartje)

(Ik zal zo n foto toevoegen voor de geïnteresseerden)

Mbt het zwarte dode hout op de liguster, blijf ik hier voorlopig wel even af. Eerst herstellen en hopen dat de takken en blaadjes niet verder afsterven;)

Alvast een fijne avond

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

HELP AUB: MIJN LIGUSTRUM LIJKT DOOD TE GAAN, IS DIT SCHIMMEL?& WAT KAN IK DOEN?? 5 jaren 3 maanden geleden #78487

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Eindelijk een boom uit de massaproductie die er toch wat als een natuurlijk gegroeide boom uitziet.
Voor zover ik het zie is je boom ooit van een groter geheel gescheiden. Met een grote wonde aan de voet als gevolg. Door de nabijheid van de vochtige grond en gebrekkige verzorging is de wonde niet dichtgegroeid maar ingerot. Ik ben er zeker van dat deze wonde verbonden is met de takwonde op de stam. De witte aanslag is naar mijn oordeel schimmel bij rottend dood hout, dat meestal niet direct een ziektebron is voor het levende deel. Het rottende deel blijft echter binnenin het hout dat niet meer betrokken is bij het levensprocessen van de boom, aantasten. Er is al aangegeven wat je daarbij kan doen. Zelf zou ik ook Jin-vloeistof gebruiken om het schimmelproces te stoppen.
Een vraag over de mestkorreltjes die je gebruikt. Hoe groot zijn die? Als het hele kleine korrels zijn (1-2 mm) of zeer vlug wegspoelen is je bemesting zo goed als onbestaande. Ik vind dat de kleur van de 'gezonde' bladeren toch nogal bleek is. Te weinig bemesting, of teken van verzwakking door binnenshuis?
Ik heb geen verklaring waarom vooral de takeinden afsterven. Je gebruikte vrij zware draad en deed blijkbaar al veel bewerkingen. Zoals reeds gezegd is dat mogelijks een oorzaak. Mogelijks zit het probleem onder (= in) de grond.Je zegt een onderschaaltje te gebruiken (tegen vlekken?) daarin mag géén water staan dat de pot raakt. Ook na het gieten steeds het water daarin wegdoen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

HELP AUB: MIJN LIGUSTRUM LIJKT DOOD TE GAAN, IS DIT SCHIMMEL?& WAT KAN IK DOEN?? 5 jaren 3 maanden geleden #78488

  • Han
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 30
  • Ontvangen bedankjes 1

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

HELP AUB: MIJN LIGUSTRUM LIJKT DOOD TE GAAN, IS DIT SCHIMMEL?& WAT KAN IK DOEN?? 5 jaren 3 maanden geleden #78489

  • Han
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 30
  • Ontvangen bedankjes 1
Hahaha fonz, ik zal de volgende x wel kleurtjes gebruiken dan;p

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts