Onderwerp:

HELP AUB: MIJN LIGUSTRUM LIJKT DOOD TE GAAN, IS DIT SCHIMMEL?& WAT KAN IK DOEN?? 5 jaren 2 maanden geleden #78490

  • Han
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 30
  • Ontvangen bedankjes 1
Hoi Ivan
Jij ook heel erg bedankt voor het compliment en het meedenken
De betreffende grote zwarte wond aan de achterkant zat er inderdaad toen ik hem kocht en ik heb er nooit iets aan gedaan

Je bent de eerste die mijn eerste vermoedens van schimmel bevestigd, maar ik heb er ook niet zo veel kennis van dus ik hou het even in het midden.
Maar wat het ook mag zijn, ik begrijp dat het afdekken met Jin vloeistof o.i.d. sowieso nooit geen kwaad kan of de boom kan afzwakken toch? (niet geschoten is...)
Maar mocht het dan toch schimmel zijn, zou het de boom dan kunnen afzwakken als ik preventief fungicide ga gebruiken (ook hier heb ik nog geen ervaring mee)
Maar ook omdat je

je zegt ook: ...'meestal niet direct een ziektebron is voor het levende deel. Het rottende deel blijft echter binnenin het hout dat niet meer betrokken is bij het levensprocessen van de boom, aantasten'....bedoel je hiermee dat alleen het dode hout weg zal rotten door de schimmel (en de boom dus uiteindelijk deels hol kan gaan worden) maar dat de schimmel en het rotte hout NIET NOG verder het gezonde hout zal aantasten binnen in de boom? (want ik wil dit proces niet nog verder zichtbaar krijgen of de boom afzwakken?

zal ik anders preventief fungicide spray er op spuiten en dan dichten met Jin vloeistof?
of is het gebruik van afdekkende Jin vloeistof voldoende om het proces in de boom zelf ook verder te stoppen? (voor nu heb ik het gister iig de zichtbare witte weggeveegd met wc papier)

Mbt je vraag of bemesting, Ik had zonder je bericht al gezien te hebben al fotos hier van toegevoegd. is dit een antwoord op je vraag?
wat zou jij mijn hierover adviseren betreft mijn boompjes en situatie???

mbt draad en buigen heb ik mijn lesje wel geleerd en denk ik een veel voorkomende beginnersfout door veel enthousiasme en weinig geduld:)
Ik zal voortaan nog beter opletten dat er geen water in de (lelijke:) plastic onderzetters komt te staan, en al het water goed kan weglopen
(Anderszijds deed ik dit soms ook om de luchtvochtigheid rondom de boom een beetje te bevorderen; heb ooit ergens ooit gelezen dat dit kon helpen??)

Voor nu hoop ik echt dat hij niet verder gaat afzwakken of takken en blaadjes gaat verliezen dus laat ik hem echt even met rust

Ik ben benieuwd naar je reactie

alvast bedankt en jij ook een fijne avond:)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

HELP AUB: MIJN LIGUSTRUM LIJKT DOOD TE GAAN, IS DIT SCHIMMEL?& WAT KAN IK DOEN?? 5 jaren 2 maanden geleden #78491

  • Bijlles
  • Bijlles's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 329
  • Ontvangen bedankjes 76

Han schreef : Beste Bijlles

dank je wel voor je reactie en compliment:)
zoals ik mijn vorige reactie ook al aangaf ken ik het principe van een tropische/ indoorboom:). Maar begrijp ik dus ook van je dat een boom die binnen staat, nooit aan ruststand komt ivm de warme kamertemperatuur? maar ik heb geleerd dat het aantal lichturen ook van invloed is toch?


Kamer temperatuur zorgt er voor dat de boom niet in rust komt, ik heb een Durantha staan die binnen die vrolijk uitloopt op dit moment.

Han schreef : (overigens antwoord op je vraag: ik heb vloerverwarming dus hij staat niet boven de verwarming, het enige wat ik kan bedenken is de kou door de raam kan trekken? maar meer licht dan dit, kan de boom bij mij binnen niet krijgen


Kou door het raam zou kunnen, maar zoas eerder al aangegeven door andere leden het buigen van de takken kan ook een oorzaak zijn, of een gezamelijke oorzaak van buigen, kou door het raam, minder zon uren. Ik weet hem dus even net te plaatsen, maar de zoals ook eerder gezegd, de rest van het blad ziet er gezond uit.

Han schreef : De afstervende takjes/ blaadjes zijn ook niet alleen de onderste takken, maar bijna alle takjes. wel opvallend dat het steeds begint bij het uiteinden van de takken. (en die zouden ook het meeste licht moeten krijgen toch?


Hier heb je zeker een punt dus dan kunnen we zon waarschijnlijk wel weg schrappen als de oorzaak.

Han schreef : Betreft de watergift heb ik in mijn vorige reactie ook benoemd dat ik dit erg lastig vind en mogelijk ook een reden kan zijn.
Het naar buiten plaatsen lijkt me nu nog te gevaarlijk omdat het nog gaan vriezen en mij veel te groot lijkt


Water afgift blijft ook erg lastig maar, ik denk op dit moment dat aan de drogere kant beter is dan te nat, ik zag net nog een aantal foto's die je geplaats hebt en die zien er erg nat uit. Te nat zelfs. Ik zal van het weekend een foto plaatsen als ik mijn Durathna (die ook op lava staat) water geef, hoe droog ik die laat worden aan de boven kant. Het zijn niet de zelfde boom soorten maar het gaat er meer zodat je een idee krijgt.

De boom nu naar buiten zetten zou ik persoonlijk niet doen. Begin daar mee als de overgang niet te groot word.

Han schreef : Maar wederom mijn vraag,:
- kan ik nu 17 januari (bij een boom die binnen staat) de boom al verpotten??
want dieper graven wordt echt lastig en als ik de boom uit de pot haal om de wortels te bekijken, weet ik zeker dat alles dan uiteen valt en ik de hele boom moet verpotten??
(Ik weet wel een beetje van verpotten en heb ook de substraten in huis, maar zit het feit dat het nog winter is en zo vroeg in het jaar? Anderzijds moet ik denk ik wel handelen)


Verpotten zou ik nu niet doen, doe dit rond eind februari begin maart. Als het groei seizoen begint.

Han schreef : Afgezien van het klimaat, grondsoort/ kwaliteit en watergift, vraag ik me af of die witte aanslag alleen kalk is of toch niet schimmel of iets anders? en wat ik daar mee moet doen?


Ik heb begrepen dat je het er af heb kunnen halen, hou in de gaten of het terug komt of gebruik bijvoorbeeld jin vloeistof zoals werd voor gesteld.

Han schreef : in ieder geval bedankt voor je reactie en hoor het graag

mvg Han

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Bijlles.

HELP AUB: MIJN LIGUSTRUM LIJKT DOOD TE GAAN, IS DIT SCHIMMEL?& WAT KAN IK DOEN?? 5 jaren 2 maanden geleden #78493

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4713
  • Ontvangen bedankjes 1159
Als het dan toch schimmel moest zijn.
Het schijnt dat de yin vloeistof daar ook tegen helpt.
Dus kun je, als je denkt dat het kan, 2 dingen in 1 keer doen.
Het hout behandelen tegen het rotten en tegen de schimmel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

HELP AUB: MIJN LIGUSTRUM LIJKT DOOD TE GAAN, IS DIT SCHIMMEL?& WAT KAN IK DOEN?? 5 jaren 2 maanden geleden #78496

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Het schimmelen / verteren / rotten van dood hout ga je niet tegen. Yin middel stopt het ook niet, Het vertraagd het proces. Bij jou geen je aan dat het zacht is. Daarmee is de race gelopen en kan je het echt meer tegen gaan. Dat deel wat dood is, zal verdwijnen over tijd en ja, daar wordt de boom hol. Yin middel is overigens niet veel meer dan een zwavel-kalk oplossing. Dat dicht niets af. Het vormt een laagje waarop schimmels niet overleven, en daarmee bescherm je het hout tegen inslag van schimmels; In mijn ogen is de werking vooral preventief en doet het curatief niet zo heel veel. Let wel: De meeste schimmels kunnen alleen dood hout aantasten. Anders zouden ook alle planten in de tuin continue vol schimmels zitten!

Wat ik me nog af vraag.. Hoe snoei je de boom? Ik zie heel veel snoeiplekken zitten. Laat je de boom wel af en toe lekker uitschieten? Een boom heeft stevige groeiperiodes nodig. Als je de boom continue in model houdt kunnen takken ook afsterven. Dan 'zegt' de boom gewoon: Die tak, daar verdwijnt continue het loof en daar ga ik geen werk meer in steken. Over tijd verzwakt de boom en kan zich ook niet meer verdedigen tegen allerlei ziektes. Ik zie overal het advies "laat tot 4 a 6 blaadjes groeien en knip dan weg". Ik ben het daar zelf niet zo mee eens met bomen die niet in een ver gevorderd stadium zijn, of bomen die niet heel gezond zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

HELP AUB: MIJN LIGUSTRUM LIJKT DOOD TE GAAN, IS DIT SCHIMMEL?& WAT KAN IK DOEN?? 5 jaren 2 maanden geleden #78510

  • Han
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 30
  • Ontvangen bedankjes 1
Hoi bijlles
Dank je wel voor je feedback. Ik zal er wat mee doen.

Je zei: "Ik zal van het weekend een foto plaatsen als ik mijn Durathna (die ook op lava staat) water geef, hoe droog ik die laat worden aan de boven kant. Het zijn niet de zelfde boom soorten maar het gaat er meer zodat je een idee krijgt"...
Dus Ik ben benieuwd:)?

En ik ben erg blij met alle reacties maar ik merk dat ik op 1 vraag nog niet echt een antwoord heb:
(Mogelijk heb ik iets over het hoofd gezien)
maar gezien
De boomsoorten (liguster en syzygium) beide binnen staand en op (voor zover bekend) 'pure' zwarte lava...

- Hoe/ en of- moet ze nou bemesten in de winter???(nu 21januari)

Alvast bedankt en ik zal jullie op de hoogte houden

Mvg Han

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

HELP AUB: MIJN LIGUSTRUM LIJKT DOOD TE GAAN, IS DIT SCHIMMEL?& WAT KAN IK DOEN?? 5 jaren 2 maanden geleden #78511

  • Han
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 30
  • Ontvangen bedankjes 1
Hoi bijlles
Dank je wel voor je feedback. Ik zal er wat mee doen.

Je zei: "Ik zal van het weekend een foto plaatsen als ik mijn Durathna (die ook op lava staat) water geef, hoe droog ik die laat worden aan de boven kant. Het zijn niet de zelfde boom soorten maar het gaat er meer zodat je een idee krijgt"...
Dus Ik ben benieuwd:)?

En ik ben erg blij met alle reacties maar ik merk dat ik op 1 vraag nog niet echt een antwoord heb:
(Mogelijk heb ik iets over het hoofd gezien)
maar gezien
De boomsoorten (liguster en syzygium) beide binnen staand en op (voor zover bekend) 'pure' zwarte lava...

- Hoe/ en of- moet ze nou bemesten in de winter???(nu 21januari)

Alvast bedankt en ik zal jullie op de hoogte houden

Mvg Han

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

HELP AUB: MIJN LIGUSTRUM LIJKT DOOD TE GAAN, IS DIT SCHIMMEL?& WAT KAN IK DOEN?? 5 jaren 2 maanden geleden #78512

  • Han
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 30
  • Ontvangen bedankjes 1
Hoi Tom
Jij ook erg bedankt voor je reactie.
Ik neem je feedback mee en zal jullie op de hoogte houden

Bvd en fijne av

Gr han

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

HELP AUB: MIJN LIGUSTRUM LIJKT DOOD TE GAAN, IS DIT SCHIMMEL?& WAT KAN IK DOEN?? 5 jaren 2 maanden geleden #78513

  • Han
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 30
  • Ontvangen bedankjes 1
Hoi leatherback
Jij ook erg bedankt voor je reactie.

Mbt de snoei plekken. Ik probeerde ook het principe van 4tot6 blaadjes aan te houden, maar soms zag ik nieuw blad groeien in de schaduw van oude en grote blaadjes, en op den duur werd ik dan te fanatiek en knipte ik teveel oude grote blaadjes weg om de energie naar de nieuwe blaadjes te sturen, niet wetende dat ik de boom alleen maar af kom zwakken, helaas. Dus ook die feedback zal ik onthouden...maar het blijft zoekende..;(

want ik wil ook niet te grote internodium/ grote blaadjes creëren, maar ook de boom gezond houden.
iig ook erg bedankt voor je reactie.

Nu ben ik vooral zoekende NAAR het gezond houden van- en bemestingstips (in deze situatie, en grond-/ boom soort.
Heb jij nog tips?

Alvast bedankt en fijne avond

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

HELP AUB: MIJN LIGUSTRUM LIJKT DOOD TE GAAN, IS DIT SCHIMMEL?& WAT KAN IK DOEN?? 5 jaren 2 maanden geleden #78514

  • Han
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 30
  • Ontvangen bedankjes 1
Hoi leatherback
Jij ook erg bedankt voor je reactie.

Mbt de snoei plekken. Ik probeerde ook het principe van 4tot6 blaadjes aan te houden, maar soms zag ik nieuw blad groeien in de schaduw van oude en grote blaadjes, en op den duur werd ik dan te fanatiek en knipte ik teveel oude grote blaadjes weg om de energie naar de nieuwe blaadjes te sturen, niet wetende dat ik de boom alleen maar af kom zwakken, helaas. Dus ook die feedback zal ik onthouden...maar het blijft zoekende..;(

want ik wil ook niet te grote internodium/ grote blaadjes creëren, maar ook de boom gezond houden.
iig ook erg bedankt voor je reactie.

Nu ben ik vooral zoekende NAAR het gezond houden van- en bemestingstips (in deze situatie, en grond-/ boom soort.
Heb jij nog tips?

Alvast bedankt en fijne avond

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

HELP AUB: MIJN LIGUSTRUM LIJKT DOOD TE GAAN, IS DIT SCHIMMEL?& WAT KAN IK DOEN?? 5 jaren 2 maanden geleden #78515

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

leatherback schreef : De planten die ik wel binnen heb staan en gezond groeien krijgen elke 2-4 wat pokon in het water.


Dat is dus wat ik doe..

Je kan planten beter eerst goed aan het groeien hebben, en dan snoeien dan continue wat weghalen. Zeker een boom die zwakte toont niet te veel aan rommelen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren