Onderwerp:

HELP AUB: MIJN LIGUSTRUM LIJKT DOOD TE GAAN, IS DIT SCHIMMEL?& WAT KAN IK DOEN?? 5 jaren 3 maanden geleden #78516

  • Han
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 30
  • Ontvangen bedankjes 1
Ok dank je wel :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

HELP AUB: MIJN LIGUSTRUM LIJKT DOOD TE GAAN, IS DIT SCHIMMEL?& WAT KAN IK DOEN?? 5 jaren 3 maanden geleden #78517

  • Han
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 30
  • Ontvangen bedankjes 1
Ok dank je wel :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

HELP AUB: MIJN LIGUSTRUM LIJKT DOOD TE GAAN, IS DIT SCHIMMEL?& WAT KAN IK DOEN?? 5 jaren 3 maanden geleden #78519

  • Bijlles
  • Bijlles's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 329
  • Ontvangen bedankjes 76
Helaas iss de foto niet duidelijk genoeg, op dze fot olijkt de grond toch nog vochtiger dan dat hij in werkelijkheid is.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Bijlles.

HELP AUB: MIJN LIGUSTRUM LIJKT DOOD TE GAAN, IS DIT SCHIMMEL?& WAT KAN IK DOEN?? 5 jaren 3 maanden geleden #78524

  • Han
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 30
  • Ontvangen bedankjes 1
hoi bijlles
ja is idd moeilijk te zien. maar als die witte waas op de lava komt, dacht ik altijd dat hij alweer te droog wordt. ik laat hem tegenwoordig ook zeker droger worden
hoe geef je hem water, via spoeier of in een bakje water zetten?

bij mij is de onderste tak nu bijna kaal:( ik zit nog te dubben over die voeding en pokon)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

HELP AUB: MIJN LIGUSTRUM LIJKT DOOD TE GAAN, IS DIT SCHIMMEL?& WAT KAN IK DOEN?? 5 jaren 3 maanden geleden #78525

  • Bijlles
  • Bijlles's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 329
  • Ontvangen bedankjes 76
Die witte waas zit er al vrij snel op. Ik geef om de 7 dagen water (ongeveer) en ik geef dan gewoon met een gieter water van boven af. eel een bonsai gieter zodat de aarde niet weg spoelt.

Als voeding gebruik ik biogold en geen pokon. Ik heb bij de actieve planten een paar blokjes in de grind gestoken. Deze blokjes geven langzaam hun voeding af.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Bijlles.

HELP AUB: MIJN LIGUSTRUM LIJKT DOOD TE GAAN, IS DIT SCHIMMEL?& WAT KAN IK DOEN?? 5 jaren 2 maanden geleden #78911

  • Jochem7
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 7
  • Ontvangen bedankjes 0
Beste Hans,

puur uit nieuwsgierigheid, hoe is het nu na enkele weken met je boompje? :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

HELP AUB: MIJN LIGUSTRUM LIJKT DOOD TE GAAN, IS DIT SCHIMMEL?& WAT KAN IK DOEN?? 5 jaren 2 maanden geleden #78921

  • Bijlles
  • Bijlles's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 329
  • Ontvangen bedankjes 76
Inderdaad een update zou welkom zijn ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

HELP AUB: MIJN LIGUSTRUM LIJKT DOOD TE GAAN, IS DIT SCHIMMEL?& WAT KAN IK DOEN?? 5 jaren 4 weken geleden #79416

  • Han
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 30
  • Ontvangen bedankjes 1
Dag allemaal
Ik zag zojuist, eigenlijk per toeval, pas jullie vraag naar n update. Ik weet niet of het normaal is, maar ik krijg geen berichtjes in mn profiel en zie ze alleen als ik dit onderwerp open
Dus excuses maar wel bedankt voor jullie interesse:)

Eigelijk ging de boom na de vorige keer in een stijgende lijn en leek weer te gaan groeien
Ik had geprobeerd zoveel mogelijk alle adviezen op te volgen, maar daarnaast zelf ook besloten om eens wat organische korrels voeding te geven, want hij had de hele winter niets meer gehad omdat ik niet wist dat indoorbomen eigelijk niet echt in rust kwamen.
Al snel begon hij weer uit te lopen met nieuw kleine blaadjes en er zijn geen takken of blaadje verder afgestorven. Dus ik was erg opgelucht en kreeg weer hoop dat hij gered leek

Maar tegenwoordig valt me op dat de boom sinds een poosje weer een beetje stil komt te staan en de jonge blaadjes niet heel erg meer lijken te groeien etc
En gezien we langzaam richting het voorjaar komen, denk ik er sterk over om hem toch maar eens te verpotten, zodat ik ook de wortels een kan bekijken. Want mogelijk is er toch ook een verstopte klomp klei aanwezig en het risico op wortelrot kan verergeren
Dus ik ben benieuw wat ik aantref:)
Maar ik zal proberen jullie op de hoogte te houden.

Ps. Iemand nog tips voor de verhouding van substraat, bij een liguster die voorheen altijd op zwarte lava stond en voornamelijk binnen staat?
Ik zou zeggen 1 deel akadama, 1 deel pon (Intratuin spul. Google eens, want ik vind het een aanrader) en 1 deel potgrond?
Of iemand een andere tip?

Alvast bedankt en fijne av

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

HELP AUB: MIJN LIGUSTRUM LIJKT DOOD TE GAAN, IS DIT SCHIMMEL?& WAT KAN IK DOEN?? 5 jaren 4 weken geleden #79417

  • Han
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 30
  • Ontvangen bedankjes 1

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: Bijlles

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

HELP AUB: MIJN LIGUSTRUM LIJKT DOOD TE GAAN, IS DIT SCHIMMEL?& WAT KAN IK DOEN?? 5 jaren 4 weken geleden #79422

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Tsja. De winter was donker. Bomen gaan dan ook in huis in de rust en gaan weer groeien als licht toeneemt dankzij daglengte en aantal uren echte zon.

Als de vorstkansen voorbij zijn, of zo veel eerder als je denkt het weer in de gaten te kunnen houden, zou ik ik oerwegen de boom buiten te zetten voor het voorjaar. Niet meteen volle bak zon, want dan verbrand de boom. Langzaam laten wennen.

Verpotten kan. Substraat ga ik niet op in. Ik heb mijn ideeen al een keer netjes uitgewerkt: bonsaitechniek.nl/eigenschappen-van-goed-bonsai-substraat/

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts