Onderwerp:

Ficus bonsai krijgt gele, uitvallende bladeren na voeding?? 5 jaren 2 weken geleden #79249

  • Irlijn
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 2
  • Ontvangen bedankjes 0
Dag allen,

Nieuw hier en meteen een vraag: in het najaar een ficus bonsai in de tuinwereld gekocht. Geen echte Bonsai dus, maar was er zeer content mee en wilde er een mooie boom van maken.

Tot twee weken geleden deed hij het uitmuntend: gezonde dikke bladeren en van september t/m nu constant knoppen geschoten. Ter ondersteuning daarom twee weken geleden plantenvoeding geven, maar ik vrees in een te hoge concentratie. Enkele dagen later werden bladeren lichter en na twee weken zijn diverse bladeren vergeeld en uitgevallen.

Er is niks veranderd in bewatering, stand of temperatuur. Wat kan dit zijn?? Te veel voeding of is er iets anders aan de hand??

Hoop op reactie. Alvast dank.
Irlijn.

Foto's:
Uitgevallen bladeren (niet slap)


Normale bladeren, links al wat vergeling te zien


Ingezoomd op de beginnend verkleurende bladeren


Stam lijkt mij gezond?


Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Irlijn.

Ficus bonsai krijgt gele, uitvallende bladeren na voeding?? 5 jaren 2 weken geleden #79272

  • Mikivis
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 8
  • Ontvangen bedankjes 6
Hallo,
Mijn ficus is ook niet scheutig op te zware bemesting. Zeker nu in de winter.
Ik geef mijn ficus nog maar 1/3 1/4 van de aanbevolen verhouding meststof/water.
Je ficus komt er wel door. De donkere dagen maken hem nu ook niet meteen gelukkiger :P
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Irlijn

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus bonsai krijgt gele, uitvallende bladeren na voeding?? 5 jaren 2 weken geleden #79285

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
ik weet niet wat voor mest je hebt gebruikt?
En in welke verhouding je het hebt aangemaakt en toegediend?

ik geef mijn Ficus 1x per week een volle aanbevolen dosis vloeibare mest en het is ook wel eens voorgekomen dat het twee keer per week was als ik twijfelde of ik het al gegeven had ... Zomers krijgt hij naast vloeibaar ook vaste meststoffen en doe ik de vloeibaar 1x per twee weken en heb ik ook al meermaals bladmest gegeven dit nooit met problemen
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Irlijn

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus bonsai krijgt gele, uitvallende bladeren na voeding?? 5 jaren 1 week geleden #79293

  • Irlijn
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 2
  • Ontvangen bedankjes 0
Bedankt voor de bemoedigende woorden Mikivis :)

Ik heb de standaard kamerplantvoeding van Pokon gebruikt. Op het oog 500 ml water afgemeten en daaraan de hoeveelheid voeding zoals op het pak staat aangegeven toegevoegd.

Tijd om speciale ficus voeding te halen en die in verdunde concentratie toe te voegen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus bonsai krijgt gele, uitvallende bladeren na voeding?? 5 jaren 1 week geleden #79294

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Dit is een tropische plant, welke in een donkere woonkamer staat in een van de donkerste periodes van de winter. we hebben nu lange tijd geen echte zon gezien. Dan gaan er lagzaam bladeren vallen. Onze ficus benjamina (2.5m hoog, 1m breed) verliest de hele winter bladeren. Pas vorige week begon deze te reageren op daglengte en groeit nu weer.

Geef niet te veel mest. Het is GEEN voedsel in sensu strictu. Bomen maken hun eten zelf aan, dmv zonlicht. Het enige wat je met mest geeft zijn bouwstenen die ze niet uit de lucht kunnen halen. Je boom groeit zo te zien nauwelijks. (Ik zie nergens een dikke knop of jonge bladeren). Dan heeft de plant ook geen bouwstenen nodig. Wat hij wel nodig heeft zijn veel licht, vochtigheid en warmte. Een van die drie is in onvoldoende mate aanwezig dus staat de plant in de ruststand tot de condities beter worden en dan gaat de boom weer groeien.

Deze plant is niet per se ongezond. Maar happy is de plant ook niet. Maar dat is normaal in de winter. Zonder extra hulpmiddelen staan de meeste tropische planten op pauze in onze winters.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Irlijn

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren