Onderwerp:

Lieveheersbeestjes & sprinkhanen 4 jaren 11 maanden geleden #79635

  • baron
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 26
  • Ontvangen bedankjes 7
Ik heb niet zo heel lang geleden nog middel gebruikt tegen de bladluizen op de Kiyohime's, want die hebben er toch wel behoorlijk wat last van, Bayer Natria om precies te zijn. Onlangs zag ik op de bench een dode bij liggen :oops:

Afgelopen weekend had ik een workshop bij Danny waarbij ik op een nieuwe boom heb gewerkt. Tijdens het nijpen kwam ik hierin een kleine bidsprinkhaan tegen. Ik hoop van harte dat hij er nog inziet want voor zover ik weet zijn die beestjes best heel nuttig in onze bomen.

Beide zaken hebben me aangespoord om nogmaals te kijken naar milieu vriendelijkere oplossing.
Spijtig genoeg beschik ik niet over genoeg tuin om de natuur zijn eigen te laten doen, maar ben wel dit tegen gekomen:
www.biogroei.be/adalia

Heeft iemand hier ervaring mee?

Of met de sprinkhanen? Als ik zo'n beetje rond zoek op het internet vind ik er wel, maar die zijn eerder bedoeld voor terrariums. Ik weet niet of die bestand zijn tegen onze buiten temperaturen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lieveheersbeestjes & sprinkhanen 4 jaren 11 maanden geleden #79637

  • tinusje
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 77
  • Ontvangen bedankjes 29
Toevallig heb ik van de week zitten zoeken, in eerste instantie gewoon voor de tuin, fruitbomen en rozen werden vorig jaar niet alleen door luizen maar ook door spinselmot getroffen. De Action verkoopt 'biologische' middel voor grijpstuiver. Bevat ehh.. vetzuren (?) en dat zou enigszins vriendelijk moeten zijn. Werkte erg goed vorig jaar. Maar het doodt wel insecten. En ik probeer steeds meer 'groen' te doen.

Bladluis kan je op zich met een gerichte straal makkelijk verwijderen. Maar ik kwam een artikel over oorwurmen tegen. Een appelboer hing in elke boom een bloempotje op zijn kop met wat hooi, oorwurmen schijnen 's nachts behoorlijk tekeer te gaan, hoeven dan overdag niet de boom weer af maar schuilen in het potje. Uitbuiken. Luizen mieren rupsen larven, alles wat ze kunnen pakken, zelfs bromvliegen en sporen van meeldauw, zegt men. Vandaag in elke fruitboom potje gehangen. Ga ook kijken of ik schuilplaatsje kan maken in de buurt van de bonsaitafels. Het zou alleen nog een beetje vroeg zijn in het seizoen voor de strijders.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lieveheersbeestjes & sprinkhanen 4 jaren 11 maanden geleden #79639

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Ik heb de middelen van ecokuur gehaald
Werkt systemisch en een is 100% biologisch
De plant neemt het op en beestjes vinden het niet lekker
Een van de bestanddelen is knoflook dat ruik je :p

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lieveheersbeestjes & sprinkhanen 4 jaren 11 maanden geleden #79640

  • Bijlles
  • Bijlles's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 329
  • Ontvangen bedankjes 76
Tegen blad luis kun je ook knoflook tenen gebruiken. Die hang je gewoon in de boom. Ik heb dit vorig jaar gedaan bij een acer die bom vol bladluis zat. Werkte als een malle. Ook las een bericht hie rop het forum om een theelepel knoflookpoeder op de pot te strooien, dit schijnt ook tegen zuigende insecten te helpen.

En zoals aangegeven, probeer de natuurlijke vijanden van de insecten naar je tuin te lokken. Voor oorwurmen geld inderdaad een schuiplaats met stroo of hooi er in.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lieveheersbeestjes & sprinkhanen 4 jaren 11 maanden geleden #79641

  • yahookoi
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 341
  • Ontvangen bedankjes 45
kaneel poeder helpt ook

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lieveheersbeestjes & sprinkhanen 4 jaren 11 maanden geleden #79648

  • PeterVanC
  • PeterVanC's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 573
  • Ontvangen bedankjes 112
Met die insecten heb ik geen ervaring, wel heb ik soms veel bladluizen ( vanaf augustus in mijn plantenfilter aan de vijver) op mijn bonsai ,en planten in grote en kleine potten gebruik ik ook al paar jaar sigarttenpeuken, een stuk of 10 , 2 weken in 2l fles laten weken, , dan overgieten in sproeier met zeefje, en dan bij droge periode sproeien , maken dat je zelf niet in tegenwind staat , pff. Zou zo' n beetje als knoflook de smaak van het blad veranderen, Zeg niet dat het alleen volstaat maar moet wel veel minder andere produkten bovenhalen, zou van degene die me het leerde ook de smaak van de plant wat veranderen zo de insecten het minder herkennen of lekker vinden , bij mij werkt het althans , mvg

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lieveheersbeestjes & sprinkhanen 4 jaren 11 maanden geleden #79649

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

Bijlles schreef : Ook las een bericht hie rop het forum om een theelepel knoflookpoeder op de pot te strooien, dit schijnt ook tegen zuigende insecten te helpen.


Dat was ik.
Ik heb afgelopen week weer 300g knoflook poeder in de potten gegoten. Daarmee maak je de planten minder aantrekkelijk.
Ik heb ook dit spul staan als eerstelijns behandeling:
www.welkoop.nl/winkel/tuin/plant-zorg/tu...r-fles-500ml_1186790

Directe bestrijding doe ik met alcohol/zeepoplossing. (En een winterolie behandeling bij het in rust gaan, gevolgd door een in in jan/feb om van eitjes af te komen.

Als het te gortig wordt, grijp ik naar gif. Dat is dan wel bij zonsondergang, en alleen op planten waar ik infectie heb.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lieveheersbeestjes & sprinkhanen 4 jaren 11 maanden geleden #79696

  • Stephan1991
  • Stephan1991's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 244
  • Ontvangen bedankjes 32
Handig al die insecten tips. Ik had vorig jaar ook erg veel last van mieren en bladluizen. Heb nu spiritus en en groene zeep ingeslagen. Misschien ook maar eens knoflook of andere preventieve middelen naar kijken. Voorkomen is immers beter dan genezen:cheer:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lieveheersbeestjes & sprinkhanen 4 jaren 11 maanden geleden #79697

  • Bijlles
  • Bijlles's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 329
  • Ontvangen bedankjes 76
Was gisteren bezig om van een aantaal bomen het draad te halen en kwam een aantal lieveheersbeestjes tegen. Dus die lekker laten zittn voor het bladluis ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lieveheersbeestjes & sprinkhanen 4 jaren 10 maanden geleden #80647

  • Stephan1991
  • Stephan1991's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 244
  • Ontvangen bedankjes 32

leatherback schreef :

Bijlles schreef : Ook las een bericht hie rop het forum om een theelepel knoflookpoeder op de pot te strooien, dit schijnt ook tegen zuigende insecten te helpen.


Dat was ik.
Ik heb afgelopen week weer 300g knoflook poeder in de potten gegoten. Daarmee maak je de planten minder aantrekkelijk.
Ik heb ook dit spul staan als eerstelijns behandeling:
www.welkoop.nl/winkel/tuin/plant-zorg/tu...r-fles-500ml_1186790

Directe bestrijding doe ik met alcohol/zeepoplossing. (En een winterolie behandeling bij het in rust gaan, gevolgd door een in in jan/feb om van eitjes af te komen.

Als het te gortig wordt, grijp ik naar gif. Dat is dan wel bij zonsondergang, en alleen op planten waar ik infectie heb.


Hallo Leatherback, waar haal jij de knoflook poeder en werkt het echt goed? Ik wil het dan graag proberen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren