Onderwerp:

Kaarsen Pinus Parviflora 4 jaren 10 maanden geleden #81054

  • Stephan1991
  • Stephan1991's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 244
  • Ontvangen bedankjes 32
In een Japanse witte den van mij staan de kaarsen er als op de foto's bij. Ze zijn bruin en groeien niet echt verder. Moet ik mij zorgen gaan maken of is dit normaal? Verder ziet de den er nog helemaal gezond uit.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Kaarsen Pinus Parviflora 4 jaren 10 maanden geleden #81078

  • Makaira
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 69
  • Ontvangen bedankjes 21
Goede avond Stephan,
Zeer bizar wat je Parviflora hier doet. Normaal moet die nu reeds kaarsjes van een tiental cms hebben met ontloken naalden. Wat het nog meer bizar maakt is dat de basis van de kaarsjes mooi groen is maar de naalden bruin. Volgens mij zijn er twee opties :
1. Alles laten zoals het is en hopen dat de naalden toch nog tevoorschijn komen
2. Wat ik zou doen is die nieuwe kaarsjes, nu reeds, volledig wegnemen. Normaal zullen er nog dit groeiseizoen zich extra knoppen vormen op het einde van de takken en, groot voordeel, soms ook op ouder hout, in okselknoppen. Sommigen gaan nog dit jaar nieuwe kaarsjes geven met kortere naalden, soms kan dat nog een jaar duren, bij sommige pinussen zelfs 2 jaar, maar het voordeel is dat je een fijnere vertakking krijgt en kortere naalden . Naalden van de Parviflora leven normaal een vijftal jaar, dus geen probleem, de naalden van verleden jaar houden de boom wel in leven. Vroeg of laat moest je uiteindelijk wel een kaarsjessnoei (volledig of gedeeltelijk doen, anders worden je takken te lang. Vergeet ook geen meststoffen te geven want de boom zal ze nodig hebben. Persoonlijk zou ik langwerkende (6 maanden) Osmocotekorrels geven. Succes
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Stephan1991

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Kaarsen Pinus Parviflora 4 jaren 10 maanden geleden #81084

  • Sjors Boomschors
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 321
  • Ontvangen bedankjes 46
Is deze recent dit jaar verpot, en is er aan de wortels gewerkt ?

Zo ja, mogelijk is deze nog herstellende en “in afwachting”. Waarbij er nog net genoeg kracht aanwezig is om zichzelf te behouden, maar waarbij enige groei uitblijft. Hij ziet er verders goed uit, zal zich op later moment vast herpakken.

Heb dit jaar ook 4 dennen, van weleens waar aanzienlijk kleiner formaat opgepot. hiervan ging er 1 voor 2 maanden “in afwachting”. Heeft zich inmiddels herpakt, waarbij zijn kaars zich momenteel verder ontwikkeld.

Zou hem uit de zon houden, gezien niet vast staat hoelang deze zichzelf kan behouden, en om eventuele uitdroging te voorkomen.

Toegepaste pot (mogelijk vijvermand) is erg wit uitgeslagen, mogelijk t.g.v. kalk of mest. Zou zelf na een recente verpotting, afgezien van een minieme toevoeging aan het nieuwe substraat, juist niet bemesten. Door te veel bemesting stagneert de vochtopname bij een nog herstellende boom.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Stephan1991

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Kaarsen Pinus Parviflora 4 jaren 10 maanden geleden #81085

  • Bijlles
  • Bijlles's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 329
  • Ontvangen bedankjes 76
Ik heb dit jaar mijn zwarte den verpot en die heeft ook een tijd stil gestaan. Nu beginnen de naalden pas te komen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Stephan1991

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Kaarsen Pinus Parviflora 4 jaren 10 maanden geleden #81087

  • Stephan1991
  • Stephan1991's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 244
  • Ontvangen bedankjes 32
Inderdaad een belangrijk iets wat ik ben vergeten te melden, ik heb hem eind april verpot. Hierbij heel licht aan de wortels gerommeld.

@Sjors bedankt voor de tip m.b.t. bemesting. Ik heb er zelf totaal niet over nagedacht. Het witte is inderdaad mest aangezien dit tevoorschijn kwam toen ik mestkorfjes had geplaatst. Ik ga de mestkorfjes vanavond nog verwijderen. Ik gebruik gewone mestkorrels van de Welkoop, ik denk dat deze snelwerkend/snel oplossend zijn. Verder hoop ik dan dat hij in afwachting/herstellende is.

@Makaira. Bedankt voor de uitleg. Ik denk dat ik voor optie 1 ga. Ik heb meerdere malen op dit forum gelezen dat witte dennen zeer gevoelig zijn voor ingrepen. Stel ik ga nu de kaarsen nijpen dan zou dat de 2e ingreep in 1,5 maand betekenen en zou ik hem verder verzwakken. Misschien zijn door de verpotting van nature de kaarsen al 'genijpt' doordat ze niet verder groeien?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Kaarsen Pinus Parviflora 4 jaren 10 maanden geleden #81090

  • Makaira
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 69
  • Ontvangen bedankjes 21
Je kan inderdaad afwachten. Het herpotten en snel bemesten zullen wellicht de oorzaak zijn. Als de naalden toch zouden verder uitlopen gaat het een bizarre boom worden met de oorspronkelijke lange naalden, gevolgd door zeer korte naalden en volgend jaar.... Tracht vooral de lengte van de takken beperkt te houden en zijtakken te ontwikkelen en dit kan enkel door manipulatie van de kaarsjes, op de juiste lengte én het juiste tijdstip. Parvifloras reageren zeer goed op het nijpen van kaarsjes, dit in tegenstelling tot bv de mugho's
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Stephan1991

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Kaarsen Pinus Parviflora 4 jaren 10 maanden geleden #81091

  • Stephan1991
  • Stephan1991's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 244
  • Ontvangen bedankjes 32

Makaira schreef : Je kan inderdaad afwachten. Het herpotten en snel bemesten zullen wellicht de oorzaak zijn. Als de naalden toch zouden verder uitlopen gaat het een bizarre boom worden met de oorspronkelijke lange naalden, gevolgd door zeer korte naalden en volgend jaar.... Tracht vooral de lengte van de takken beperkt te houden en zijtakken te ontwikkelen en dit kan enkel door manipulatie van de kaarsjes, op de juiste lengte én het juiste tijdstip. Parvifloras reageren zeer goed op het nijpen van kaarsjes, dit in tegenstelling tot bv de mugho's


Gelukkig is hij nog in een zeer beginstadium. Ik ga je tips zeker meenemen! Ik ga afwachten en hier eens updaten als er verandering in komt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Kaarsen Pinus Parviflora 4 jaren 10 maanden geleden #81103

  • Brecht DM
  • Brecht DM's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 59
  • Ontvangen bedankjes 12
Wat ik bij jou zie is het omgekeerde als bij mijn parviflora. Daar is bijna enkel nog nieuwe groei aanwezig. Zelfs nauwelijks open naalden. Wel helder groen en groeiende. Sinds1 jaar hier en enkel verpot eind maart. Hopelijk sterkt die goed aan de komende weken. Is het een probleem volgens jullie dat er enkel nog nieuw groen is die moeizaam ontwikkeld? Sommige takken hebben enkel een bosje van een 6 tal naaldplukken die nu pas beginnen openen, zonder kaarsgroei.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Kaarsen Pinus Parviflora 4 jaren 8 maanden geleden #81653

  • Stephan1991
  • Stephan1991's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 244
  • Ontvangen bedankjes 32

Brecht DM schreef : Wat ik bij jou zie is het omgekeerde als bij mijn parviflora. Daar is bijna enkel nog nieuwe groei aanwezig. Zelfs nauwelijks open naalden. Wel helder groen en groeiende. Sinds1 jaar hier en enkel verpot eind maart. Hopelijk sterkt die goed aan de komende weken. Is het een probleem volgens jullie dat er enkel nog nieuw groen is die moeizaam ontwikkeld? Sommige takken hebben enkel een bosje van een 6 tal naaldplukken die nu pas beginnen openen, zonder kaarsgroei.


Hoe staat hij er nu bij?


Die van mij staat er niet best bij. Ik weet niet of het komt door de verpotting in het voorjaar of dat hij per ongeluk tijdens het wateren een keer overgeslagen is door mijn broer in mijn vakantie. Hij heeft nog 1 toefje met wat naalden die ook al bruin aan het worden zijn, de rest is allemaal afgevallen. Ook de kaarsen waren allemaal dood. Helaas...


Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Kaarsen Pinus Parviflora 4 jaren 8 maanden geleden #81658

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4717
  • Ontvangen bedankjes 1162
Ik vrees dat het voor dit boompje over is, tenzij er een wonder gebeurt.
Maar ik zou er niet op wachten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren