Onderwerp:

Kokonoe bijna dood.. 4 jaren 7 maanden geleden #81727

  • Yana
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 3
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo,

Kan iemand mij wat hoop geven ivm het volgende. Ik heb een Kokonoe die opeens helemaal bruin geworden is, de takjes zijn ook al uitgedroogd.
Valt dit nog te redden of is er niets meer aan te doen? Ik vind dit raar want hij krijgt voldoende water.

Ik dacht misschien om de uitgedroogde takjes weg te halen en de rest zo te laten in de hoop dat hij toch terug in gang zal schieten... :(
:unsure:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Kokonoe bijna dood.. 4 jaren 7 maanden geleden #81728

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Een foto kan helpen
Is er onder de bast van de stam nog wel groen te zien als je er met je nagel of iets scherps aan krabt?
Klinkt niet zo heel hoopvol
Te veel of te weinig water kan een oorzaak zijn
De warme droge wind van afgelopen warme periode kunnen een boom in een middagje uitdrogen als er niet voldoende gegoten word.

Wat voor grond staat de boom in?
Hoe geef je water en hoeveel en hoe bepaal je dat er water gegeven moet worden?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Kokonoe bijna dood.. 4 jaren 7 maanden geleden #81729

  • Yana
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 3
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik heb de draad eraf gedaan en de takjes broken gewoon af, dus die zijn kurkdroog ondanks 2x per dag vochtig houden en geen zon.
Boomje staat in een mengeling van steentjes met nog iets. Het water loopt er nog goed door en hij moet volgend jaar verpot worden.

Bij zon giet ik 2x per dag en als het veel regent niet, hangt van het weer af dus. Op mijn terras is er enkel tot 12u zon. Ik geeft water met gieter met sproeidop.

Op de foto zag hij nog een beetje groen, ondertussen is hij helemaal bruin en heb ik de dode takjes ook verwijderd omdat ik dacht dat dat het beste was voor de boom.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Kokonoe bijna dood.. 4 jaren 7 maanden geleden #81733

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Ik denk dat de patiënt is overleden.
Zonde ziet er uit alsof het een goede boom was.
Ik denk dat er bij de verzorging toch iets mis is gegaan en wellicht in combinatie met een plaag oid heb je beestjes gezien toen hij nog mooi groen was?
Even voor de duidelijkheid als je watergeeft geef je dan net zo lang tot het water onder uit de pot stroomt zodat echt de hele kluit goed nat is?
Ook bij regenachtige dagen moet je soms toch gieten.. Het heeft hier vanmorgen gespoeld maar moest net toch enkele bomen water geven
Een pinus kan best wat droger staan overigens

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Kokonoe bijna dood.. 4 jaren 7 maanden geleden #81734

  • Yana
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 3
  • Ontvangen bedankjes 0

dennisfranx schreef : Ik denk dat de patiënt is overleden.
Zonde ziet er uit alsof het een goede boom was.
Ik denk dat er bij de verzorging toch iets mis is gegaan en wellicht in combinatie met een plaag oid heb je beestjes gezien toen hij nog mooi groen was?
Even voor de duidelijkheid als je watergeeft geef je dan net zo lang tot het water onder uit de pot stroomt zodat echt de hele kluit goed nat is?
Ook bij regenachtige dagen moet je soms toch gieten.. Het heeft hier vanmorgen gespoeld maar moest net toch enkele bomen water geven
Een pinus kan best wat droger staan overigens


Nee zeker geen beestjes en het water loopt er altijd zeker uit aan de onderkant. De vraag is kan ik er misschien nog iets mee doen, dode taken weghalen en laten doen of gaat dit nooit lukken?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Kokonoe bijna dood.. 4 jaren 7 maanden geleden #81735

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Nee als een den zo bruin word is het afgelopen je kunt hem nog een tijdje laten staan maar er zal niks meer gebeuren.

Om in de toekomst teleurstelling te voorkomen is het aan te raden om na te gaan hoe dit heeft kunnen gebeuren.
Werd hij ineens bruin? <
als hij van groen in een keer bruin werd kan het een wortel probleem zijn
Of werden de naalden eerst geel en dan bruin? <
kan duiden op te veel water
Hoelang had je de boom al?
Je zei draad om de takken, heb je hem zelf bedraad? Waneer is de boom bedraad/gevormd
Heb je gesnoeid!? Waneer en hoe?
Hoe werd de boom bemest en waarmee?
Haal de boom uit de pot en bekijk de wortels, zie je beestjes in de grond die mischien wortels eten?
Zijn de wortels toch gestorven doordat ze misschien toch te lang zeiknat hebben gestaan of is juist bijvoorbeeld de kern van de kluit uitgedroogd?

Kunnen veel oorzaken zijn, niet leuk dat het gebeurd is maar probeer er wel van te leren!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Kokonoe bijna dood.. 4 jaren 7 maanden geleden #81737

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4713
  • Ontvangen bedankjes 1159
Ik kan het niet goed zien op de foto, maar is deze geënt of niet?
Dat maakt een groot verschil in de manier van water geven bij deze dennen.
Een geënte kan meer hebben dan een niet geënte.
Ook hangt veel af hoelang hij in een pot staat en niet verpot is.
2x per dag water geven tot het eruit loopt is teveel, ik doe het bij geen enkele boom.

Dit zijn sowieso geen beginners bomen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Kokonoe bijna dood.. 4 jaren 7 maanden geleden #81742

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Boah, doodzonde man!

Om heel eerlijk te zijn.. Op dit forum ken ik maar weinigen die voldoende weten van dennen om in te schatten wat nog te redden is. In het algemeen zou je zeggen dat dit het einde is, maar ik heb bomen gezien die nog enkele takken terug zien komen.

Ik zou eens contact opnemen met mensen die hier professioneel mee bezig zijn, zoals Teunis-Jan bij Deshima bonsai of danny use bij ginkgo bonsai.. Wellicht dat die nog kunnen helpen. Dit is niet een goedkoop boompje je die zomaar opgeeft.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Kokonoe bijna dood.. 4 jaren 7 maanden geleden #81744

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4713
  • Ontvangen bedankjes 1159
Ik heb het ook nog geweten dat iemand zijn den opeens bruin werd en al zijn naalden verloor.

Eerste gedacht was ook, hij is dood.

Maar omdat het een boom was dat hij een 20-25 jaar geleden gezaaid had liet hij de boom staan. Na enige tijd begon de boom weer uit te schieten, hoe hij het nu doet weet ik niet.

Het kan dus inderdaad, maar ik denk dat het een kwestie van geluk is. Vooral het geluk dat er de juiste weersomstandigheden zijn.

En ook weten wat je moet doen, geef de boom nu geen water, laat de kluit goed opdrogen eer je water geeft.
Probeer een goeie standplaats te zoeken.

Van waar komt de boom?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Kokonoe bijna dood.. 4 jaren 7 maanden geleden #81745

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Hmm wellicht ben ik iets te voorbarig geweest om de hoop op te geven maar toch heb je een flinke uitdaging ik hoop voor je op een soortgelijke gebeurtenis zoals Tom en jelle(leatherback) omschrijven en vind het zeker raadsaam om wat jelle aangeeft op korte termijn langs te gaan bij een professional.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren