Onderwerp:

Dopluis! 4 jaren 7 maanden geleden #82147

  • Bobby_d
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 7
  • Ontvangen bedankjes 0
Mijn ficus is geen bonsai, echter wou ik toch wat hulp vragen aan de groenne vingers hier.
Mijn Ficus benjamin heeft al een lange tijd dopluis, dit heb ik was recent ontdekt.
Ik heb nu met dit product 2 maal met de aanbevolen pauze er tussen gesprayd. www.123planten.nl/promanal-6bglprom7.html

Echter zitten er nog best veel dopluizen op, tevens heb ik tot 2 maal toe wel 1 uur lang de dopluizen er zitten af te vegen met mijn vingers of een oude tandenborstel. Maar het lijkt mij niet afdoende. Maar meer dan 3 keer behandelen in 1 jaar mag niet zoals er ook op de fles staat.
Nu heb ik met verder googelen wat andere methodes gevonden die deze rot plaag kan verdelgen.
www.123planten.nl/verzorging/dopluis
Neem een combinatie van spiritus en groene zeep en tip met gebruik van een wattenstaafje de plaag aan.
Al kan dit ook in een spray flesje.
www.plantsome.nl/blogs/ziektes/45060165-dopluis
Is je plant niet al te groot, dan kan je hem simpelweg 15-20 minuten onderdompelen in water. Hierdoor verdrinken de dopluizen en heb je in één keer de gehele plaag te pakken. Een andere manier is om een watje te doordrenken met alcohol (geen zoete alcohol, dit veroorzaakt schimmel op de plant) en vervolgens alle dopluizen met de alcohol in te wrijven. Na 10-20 seconden kan je de dopluizen gemakkelijk van het blad afhalen. Werkt dit allemaal niet, pak dan de plantenspuit en meng 20ml keukenolie, 1 eetlepel afwasmiddel en 250ml water. Schudt dit goed door elkaar en voeg nog eens 2 liter water toe. Na nogmaals te schudden spuit je hiermee de dopluis elke week in tot de plaag weg is.

Maar zou dit voor de ficus wel zo goed zijn?

Het onderdompelen voor 20 min spreekt mij wel aan.

Graag jullie advies.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Dopluis! 4 jaren 7 maanden geleden #82148

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Ik peuter ze indien mogelijk(tussen naaodloof is dat lastig) met de hand weg en spuit de plant af met de tuinslang ze zijn hardnekkig maar dat lukt, product dat je aangeeft heb ik ook geprobeerd zonder succes...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Dopluis! 4 jaren 7 maanden geleden #82149

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
De vraag is of je dode of levende schildluizen over hebt. Die beesten vallen er niet vanaf als ze dood zijn..

Ik gebruik ook wel zeepspiritus mengsels maar bij schildluis zoek ik naar meer systemische middelen die echt giftig zijn. Eigenlijk altikd mer succes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Dopluis! 4 jaren 7 maanden geleden #82150

  • Bobby_d
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 7
  • Ontvangen bedankjes 0
@leatherback ah okay, wist niet dat ze dus bij sterver gewoon blijven zitten.
Veranderd het uiterlijk als ze sterven, bv zwart worden?

Mh anders maar eens dat zeep en spiritus mengel proberen. Nog een aanbeveling voor een verhouding?

Wat voor systemische middelen raad u aan?

Alvast bedankt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren