Onderwerp:

Pinus parviflora luis/zwarte takken 4 jaren 2 maanden geleden #83908

  • BDammers
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 14
  • Ontvangen bedankjes 2
Hoi allemaal,

Sinds enige tijd kleuren diverse takken van mijn Pinus parviflora bonsai zwart en is op diverse naalden luis te zien (zie foto's). Weten jullie wat dit exact is? Wat kan ik doen om dit te laten verdwijnen? Hoor het graag want wil m'n vorig jaar opgepotte Pinus niet verliezen..

Groet,
Bas

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus parviflora luis/zwarte takken 4 jaren 2 maanden geleden #83912

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307
Heb je een tuinslang, zet dan een goede straal water op, om ze er af te spoelen. Heb je meer lengte in de slang, dan zou ik hem buiten je tuin schoon spuiten.
Na een paar dagen herhalen.

Wat er met de verkleuring van de takken is, weet ik niet. Als je met een tandenborstel er overheen gaat, kan je het er dan afpoetsen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus parviflora luis/zwarte takken 4 jaren 2 maanden geleden #83967

  • Teun1
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 82
  • Ontvangen bedankjes 49
De zwarte aanslag op de takken is roetdauw. Dat is een (relatief) onschuldige schimmel die groeit op de uitwerpselen van luizen.
Luizen bestrijden gaat overigens vaak samen met het bestrijden van mieren; die hebben de luizen er waarschijnlijk op gezet en onderhouden ze. Soms is het voldoende om de plant een paar meter te verplaatsen voor een week, terwijl je de luizen bestrijd.

Roetdauw op blad kan ervoor zorgen dat het blad zijn fotosynthese niet meer uit kan voeren en daardoor sterft. Dat wil je voorkomen. Ik denk dat het met een peroxide-oplossing wel enigszins te verhelpen is, maar omdat het een soort kleverige koeklaag van schimmels en suikersiroop is, kan dat toch lastig zijn.

Promanal-R werkt voor mijn coniferen goed om luizen te bestrijden. Als je dat spul gebruikt is het wel verstandig om het te laten drogen voordat je de boom weer bloot stelt aan regen, anders spoelt het gewoon de bodem in en daar doet het zijn werk niet. Omdat het op olie basis is kan het een glans veroorzaken op het blad, die wordt naar verloop van tijd doffer, richting de normale kleur. Tot nu toe in 2 jaar tijd geen negatieve effecten ervaren op welke plant dan ook.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: BDammers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts