Onderwerp:

Advies gevraagd 3 jaren 11 maanden geleden #84999

  • Martien
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 0
Beste forumleden,

Ik wil graag het volgende probleem met mijn bonsai aan jullie voorleggen. Mijn bonsai (acer buergerianum) vertoont steeds meer problemen met de blaadjes. De puntjes worden dor en dit trekt steeds verder naar het begin van het blad. Inmiddels zijn alle blaadjes aangetast. De boom staat op het balkon en ontvangt veel zon en wind. Wellicht is dit ook de oorzaak van het probleem. Ik houd de boom inmiddels uit de zon middels een parasol. Weet iemand wat de diagnose is en wat ik er aan kan doen? Alvast dank

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Advies gevraagd 3 jaren 11 maanden geleden #85000

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Een foto van de blaadjes zal een beter advies opleveren kunnen vele oorzaken zijn voor deze verschijnselen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Advies gevraagd 3 jaren 11 maanden geleden #85001

  • Martien
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 0
Bijgaand een foto. Hoop dat het nu wel lukt

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Advies gevraagd 3 jaren 11 maanden geleden #85004

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Hoeveel water krijgt de boom?
Hoeveel en wat voor voeding?
Wat voor grond staat de boom in?
Heeft de boom gedurende herfst en winter voldoende water gehad of stond hij juist door de regen kletsnat?
Het lijkt idd op bladverbranding/uitdroging maar ook de rest van het blad lijkt ongezond vlekkerig ?
Het kan verbranding/uitdroging zijn in combinatie met een probleem bij de wortels maar om daar achter te komen is meer informatie nodig

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Advies gevraagd 3 jaren 11 maanden geleden #85005

  • Martien
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 0
Bedankt voor je reactie. De boom krijgt elke dag water, 5 minuten via automatische druppelaars. Hij staat in Bims, de grond draineert goed. Ik geef de boom geen voeding. Ik weet niet hoe de boom de herfst/winter heeft doorgemaakt. Ik heb de boom begin maart aangeschaft. Daarna heeft het wel veel geregend en stond hij behoorlijk kletsnat. Overigens loopt de boom nog steeds krachtig uit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Advies gevraagd 3 jaren 11 maanden geleden #85008

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
De kans bestaat namenlijk dat door te lang nat staan en geen loof er wortels zijn verzopen en de boom daarom nu moeite heeft met het bijhouden van vocht toevoer ik weet niet waar je de boom vandaan hebt maar ik zou eens vragen aan de verkoper hoe de verzorging daar ging kwa standplaats en wat voor voeding etc
Zelf heb ik geen ervaring met automatische watergift met druppelaars en 5 min per dag zegt mij dus niks over of dat voldoende of misschien te veel is.
Zet de boom uit de wind en zon en geef handmatig water net zoveel tot alles goed vochtig is en dan pas weer herhalen als de grond weer wat droger is geworden de watergift werkt niet volgens een vast schema verschilt per dag en seizoen en is even zoeken wat juist is.
Ruik eens aan de grond of je een verrotte geur ruikt dat kan duiden op rotte wortels.
Meer als dit kan ik nu even niet bedenken misschien zijn er anderen met meer ervaring hier die nog ideeën hebben in iedergeval veel succes hopelijk komt hij er boven op !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Advies gevraagd 3 jaren 11 maanden geleden #85009

  • Martien
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 0
Bedankt! Hier heb ik wat aan. Ik ben benieuwd naar de overige reacties

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Advies gevraagd 3 jaren 11 maanden geleden #85010

  • LucRoux
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295
Automatische watergifte is meestal geen goed idee. Ik gebruik het ook als ik op verlof ga om zeker te zijn dat mijn planten water krijgen, maar het gaat uit zodra ik thuis ben. Bekijk je boom iedere dag, en geef water indien nodig , en hoeveel als nodig is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Advies gevraagd 3 jaren 11 maanden geleden #85013

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295
Automatische watergift mag alleen en noodoplossing zijn.
Haal de boom uit de pot en bekijk de wortels eens?
Als die al lang in de pot staat gaat die kluit gewoon in tact blijven en kan je hem er daarna gewoon terug inzetten, je moet hem dan ook niet terug in de pot binden. Je kan dan wel de wortels degelijk inspecteren, die moeten nu vol staan met witte groeipunten.
Verder je boom misschien ook eens behandelen tegen schimmel. Kan ook een oorzaak zijn.
Groeten Luc.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren