Onderwerp:

Afvallende schors? 3 jaren 11 maanden geleden #85158

  • Swoka
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 71
  • Ontvangen bedankjes 4
Bij één van mijn twee bonsai zag ik een tijd geleden dat de schors aan het schilferen was gegaan. Nu viel gisteren het stuk dat eerder al open stond er helemaal vanaf tijdens het water geven. Wat is dit? Is het erg en zo ja, wat is er tegen te doen? Heb wel rond geneusd op het internet en het forum hier, maar echt wijzer werd ik er niet van. Alle advies is meer dan welkom. Mijn beide bonsai zijn Ulmusjes. Beiden staan buiten. In de winter in een nis zodat ze uit de schrale wind etc. blijven. Vanaf de lente gaan ze naar voor op het andere balkon dat pal op het zuiden is. Voor zo ver ik kan zien hebben ze beiden de winter goed doorstaan en ze lopen ook goed uit. De ene heb ik net voordat de bladknoppen open gingen verpot (was hard nodig) en hij doet het echt fantastisch in zijn nieuwe pot. Degene met het probleem is de "mallsai" die ik van een maat gekregen heb iets meer dan een jaar geleden.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Afvallende schors? 3 jaren 11 maanden geleden #85159

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295
Meestal als de boom zijn schors laat vallen op een bepaalde plaats maakt de boom daar zelf een shari.
Kijk maar eens na of het hout daaronder nog leeft, hoogst waarschijnlijk niet.
Die plaats zal waarschijnlijk ook groter zijn, je kan met een scherp mesje de levenslijn opzoeken van de boom en dan kan je zo de shari die ontstaan is vrijmaken.
Als het stuk op die plaats dood is zal er ook geen nieuwe schors komen.
Hoeft trouwens geen nadeel te zijn, dikwijls zorgen die natuurlijke shari's voor een bijkomende ouderdomsuitstraling.
Groeten Luc.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Swoka

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Afvallende schors? 3 jaren 11 maanden geleden #85167

  • Swoka
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 71
  • Ontvangen bedankjes 4
Hartelijk dank voor deze informatie! Hier kan ik iets mee en weet nu in ieder geval wat daar mogelijk gaande is. Is er een oorzaak aan te wijzen? B.v. een foutieve verzorging door mij? Heeft het zin om hem bv eens te verpotten om te zien wat er mogelijk onder de oppervlakte aan problemen schuilt? Ik vind namelijk dat de grond niet erg fris meer ruikt, en dat terwijl hij vorig voorjaar verpot is. Ik zie verder geen ongedierte/ insecten o.i.d.. Geldt voor beide bomen trouwens. Verder betracht ik dezelfde hygiëne als bij het verzorgen van mijn orchideeën. Bij het wisselen van de ene naar de andere boom wordt al het gebruikte gereedschap met 70% alcohol ontsmet voor gebruik bij de andere boom.

Of kan het de kwaliteit van de boom zijn? Het was een geschenk van een maat van mij die hem ergens in een lokaal tuincentrum kocht. Nu weet ik ondertussen dat daar vaak niet de beste kwaliteit bomen vandaan komen. De andere Ulmus is door mijzelf aangeschaft via de webshop van deze site. Die zag er gelijk bij ontvangst al een stuk beter uit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Afvallende schors? 3 jaren 11 maanden geleden #85170

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295
Heeft in wezen niet altijd met je verzorging te maken. Soms doen bomen dat gewoon.
Je hebt hem verleden jaar verpot, in wat voor grondmengsel?
Want daar kan er wel verband zijn. Als je een soort potgrond gebruikt kan er schade komen.
Zou een korrelig mengsel moeten zijn, En als die verleden jaar verpot is moet dat nu de eerste 2 jaar niet gebeuren.
Natuurlijk, ik weet ook niet hoe je verpot, snoei je veel wortels weg, welke, en hoe ziet de wortlekluit eruit?
Heeft allemaal belang natuurlijk.
Groeten Luc.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Swoka

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Afvallende schors? 3 jaren 11 maanden geleden #85173

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Wat voor geur is niet fris?
Ik bedoel mijn potten ruiken ook maar dat komt door de bemesting....
Een rotte geur kan eventueel duiden op rotte wortels in de grond.....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Afvallende schors? 3 jaren 11 maanden geleden #85176

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
iepen hebben een pellende bast bij oudere exemplaren zoals je dat ook bij bv platanen ziet. dit is slechts de buitenste laag. de schors er onder leeft gewoon. dus vooral niet met een mes in prikken maar gewoon genieten van de schakeringen van kleuren die je hierdoor krijgt.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Swoka

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Afvallende schors? 3 jaren 11 maanden geleden #85178

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
als ke twijfelt, zoek even google plaatjes op ulmus peeling bark en je ziet bergen volwassen bomen die precies dit doen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Afvallende schors? 3 jaren 11 maanden geleden #85183

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2405
  • Ontvangen bedankjes 930
Welnee, er is niks aan de hand, het is normaal bij iepen, ik heb er verschillende. Dat komt omdat ze actief zijn en nieuw vaatweefsel aanmaken. Er zijn vele soorten die schors laten vallen
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Swoka

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Afvallende schors? 3 jaren 11 maanden geleden #85195

  • Swoka
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 71
  • Ontvangen bedankjes 4
Het mengsel waarin hij staat is voor gemengde bonsaigrond. Onderin de nieuwe pot heb ik 1/3 Akadama gebruikt, de boom daarop gezet en de pot verder afgevuld met de voor gemengde bonsaigrond. Het is wel andere grond dan die ik nu gebruikt heb voor de tweede bonsai.

Heb vorig jaar van mijn vakantiegeld geïnvesteerd in zowel de Beginners als de Gevorderden cursus van deze site en heb het snoeien van de wortels heel voorzichtig volgens die aanwijzingen gedaan. De wortelkluit zag er toen prima uit, voor zover ik dat met mijn zeer beperkte kennis kon inschatten. Die ene dominante wortel die je rechts ziet lopen durfde ik er niet af te halen.

De eerste foto is van toen ik hem net had gekregen. De tweede foto is hoe ze er nu bij staan. Ik zet ze zo dat ze volop zon krijgen, maar dat de potten zelf niet in de hitte komen te staan. Op het balkon voor kan het, zeker in de zomer, bloedverzengend heet worden. Op deze manier zorg ik dat de temperatuur in de potten niet te hoog wordt. En als het net als vorig jaar zo extreem heet wordt zet ik ze op het heetst van de dag in de schaduw en houd het water geven heel goed bij.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Afvallende schors? 3 jaren 11 maanden geleden #85196

  • Swoka
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 71
  • Ontvangen bedankjes 4
Heb dat inderdaad opgezocht en gezien, maar omdat de plek op mijn boom er voor het gevoel niet echt lekker uitzag heb ik hier de vraag neer gelegd. Beter een keer om niks vragen dan het op zijn beloop laten en vervolgens de boom verliezen. Heb verder niets met een mes gedaan, maar het laatste losse gedeelte dat er nog op lag voorzichtig weg gehaald. Ook om te kijken of daaronder geen ongedierte schuilde. Ik vind het er nog steeds niet lekker uitzien.

De foto is een nieuwe closeup met alle losse delen verwijderd.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts