Onderwerp:

spinselmot 3 jaren 10 maanden geleden #85719

  • Brecht DM
  • Brecht DM's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 59
  • Ontvangen bedankjes 12
Na wat zoekwerk ben ik er van overtuigd dat de rupsen op mijn pinus parviflora en penthaphyla wellicht spinsel- of stippelmotrupsen zijn.
De kaarsen van de penthapyla zijn reeds ingekort en lijken te openen. De naalden van de vorige generatie worden gelig. Onder de boom ligt het vol met kleine groene koreltjes. Op bijna elke tak is er wel eentje die zich had genesteld.met vergeling en afsterven van de naalden tot gevolg. Nu hoop ik dat de openende kaarsen het goed gaan doen, want anders gaat dit de verkeerde kant uit.

Bij de parviflora is het nog erger, want daar is maar 1 generatie naalden blijven staan, die nu lost door het aanwreten van de rupsen. Hier zijn de kaarsen beperkt gegroeid en niet ingekort dus. Gaan de takken, met enkel nog kaarsen, openen en goed ontwikkelen?

Enig advies om deze dierbare dennen te redden? Zelf heb k nu manueel elke rups verwijdert. Gaan de dennen hiervan terug herstellen of zijn verdere acties genoodzaakt?
pff...en alles zag er zo goed uit tot enkele weken terug. Plots lijken het 2 stervelingen. Geen van beide is verpot dit jaar...voldoende zon en meststof.

Dank bij voorbaat

Brecht

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

spinselmot 3 jaren 10 maanden geleden #85721

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2407
  • Ontvangen bedankjes 930
Als de rupsen de enige oorzaak zijn dan komt het wel goed...ff de komende tijd in de gaten houden of wel echt alle rupsen erop zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

spinselmot 3 jaren 10 maanden geleden #85726

  • Brecht DM
  • Brecht DM's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 59
  • Ontvangen bedankjes 12
De laatste foto is van vlak voor het groeiseizoenbegin vorige maand. Nog 1 generatie naalden als ik mij niet vergis.
De 2 andere fotos is nu. Niet overal hebben de rupsen eraan gezeten. Maar je ziet hier en daar een tak met bijna enkel nog de licht gevormde kaarsen. Nu ja..hopelijk valt het nog mee, want vorig jaar verpot, met slechts lichte groei toto gevolg. Nu dit probleem met de rupsen. Op die manier blijft er dra niks meer over.

Heb nu toch ook wat insecticide erop gedaan om evt achterblijvers te ontmoedigen. Als er verder nog tips zijn om deze boom terug in zijn glorie te herstellen, hoor ik dat graag. Dat het louter aan de rupsen gelegen is , zeg ik omdat het op dezelfde moment bij de penthaphyla gebeurd;, die op zich er heel wat groener en frisser uit zag...uit ziet. Daar openen de kaarsen al...dus die komt vast wel goed.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren