Onderwerp:

Bladluis in Duranta 3 jaren 11 maanden geleden #86027

  • Richardslewe
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 99
  • Ontvangen bedankjes 3
Hey allemaal, long time no see. Als het goed is zit er bladluis in mijn duranta, hij staat binnen en groeit echt heel goed, ik vraag me alleen af hoe er binnen bladluis kan komen? In een kleine duranta zit het ook en ik heb het idee dat het van die komt?

Nu vroeg ik me ook nog af of jullie kunnen bevestigen of het echt om bladluis gaat en of spiritus, groene zeep en koud water nog steeds 1 van de beste methodes zijn? Of is er ondertussen iets anders op de markt?

Ik hoor het graag

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bladluis in Duranta 3 jaren 11 maanden geleden #86029

  • Griekse bonsai
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 389
  • Ontvangen bedankjes 162
Hallo Richard, ik denk dat het inderdaad om bladluizen gaat in je boom en dat kun je prima bestrijden met zo'n huis- tuin- en keukenmiddel als wat je noemde.
Ik zou de bomen zelf nu met de goede temperaturen in NL, buiten zetten en in de ochtend regelmatig ruim besproeien. Misschien de boom niet gelijk in de hete zon zetten. Er zijn ook commercieële middelen op de markt, maar waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Ik denk dat de luizen snel weg zijn. Leuke boom trouwens.
Bonsaigroeten, Joop
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Richardslewe

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bladluis in Duranta 3 jaren 11 maanden geleden #86030

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307
Als je het huistuin en keuken middel gebruikt, na half uur a uur even goed afspoelen met schoonwater. Anders kans op zware rare vlekjes op het blad.
En altijd spuiten als er geen directe zon meer op de boom is.

Op de vraag hoe ze binnen komen. Sommige luizen hebben vleugels en komen via de wind/toch naar binnen vliegen, als de boom in de toch stroom stond, dan land die luis daar, en poept meteen clonen uit zonder vleugels. (in de winter leggen ze eitjes)

Heb zelf veel last van luis buiten... Maar heb nog geen lieveheersbeestjes larves etc gezien.
Dus heb ook net al mijn planten ingespoten met zeepsop (geen spiritus er bij gebruikt)
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Richardslewe

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bladluis in Duranta 3 jaren 10 maanden geleden #86085

  • Richardslewe
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 99
  • Ontvangen bedankjes 3
Hey Terror bedankt voor je antwoord,

Is groene zeep met koud water ook voldoende om ze om te leggen? Ik haal er nu dagelijks zo 5 af dus niet heel veel. Wellicht voor mij nog even afwachten met spuiten? Ze zitten ook alleen in beide duranta en niet in de andere bomen terwijl ze even veel in de tocht staan..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bladluis in Duranta 3 jaren 10 maanden geleden #86127

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939

Richardslewe schreef : Hey Terror bedankt voor je antwoord,

Is groene zeep met koud water ook voldoende om ze om te leggen? Ik haal er nu dagelijks zo 5 af dus niet heel veel. Wellicht voor mij nog even afwachten met spuiten? Ze zitten ook alleen in beide duranta en niet in de andere bomen terwijl ze even veel in de tocht staan..

dan vinden ze je duranta het lekkerst!
ik zou wel behandelen dan ben je ze kwijt.
nu de paar die achter blijven zullen steeds eitjes leggen en dan kom je er nooit van af
ik weet niet of water en groene zeep volstaat ik gebruik het met een scheut spiritus heb ik toch altijd in huis om de ramen te lappen
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Richardslewe

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bladluis in Duranta 3 jaren 10 maanden geleden #86193

  • Richardslewe
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 99
  • Ontvangen bedankjes 3
Hey Dennis,

Top! Maak jij daarna goed de bladeren schoon of laat je het spul gewoon zitten? En dek je de grond af? Hoe lang laat je het erop zitten als je het wel weghaalt? Ik haal er nu zo 2-3 af per dag

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bladluis in Duranta 3 jaren 10 maanden geleden #86199

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Niet in de zon inspuiten
Ik dek de pot af met een doek en laat het zitten tot het opgedroogd is en spoel het dan later nog af met de tuinslang dan zet ik meestal de pot ff op z'n kant zodat het spoel water er niet inloopt.
Bij het inspuiten ook onder kant vd bladeren mee pakken tot alles nat is.
Geen idee of ik het zelf wel goed doe door het op te laten drogen het maar 't is al meerdere malen effectief gebleken :)
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Richardslewe

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bladluis in Duranta 3 jaren 10 maanden geleden #86200

  • Richardslewe
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 99
  • Ontvangen bedankjes 3
Haha Nice! Goed om te weten.

Nog een andere vraag, ik heb me is laten vertellen door iemand, als je vloeibaar bemest dat je dan eerst de bonsai water geeft tot het aan de onderkant eruit loopt en dan pas vloeibaar bemest of is dat onzin en kan ik gelijk bemest met water doen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bladluis in Duranta 3 jaren 10 maanden geleden #86201

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

Richardslewe schreef : Haha Nice! Goed om te weten.

Nog een andere vraag, ik heb me is laten vertellen door iemand, als je vloeibaar bemest dat je dan eerst de bonsai water geeft tot het aan de onderkant eruit loopt en dan pas vloeibaar bemest of is dat onzin en kan ik gelijk bemest met water doen?


Dit is wel wat ik doe. Maar.. Ik maak de mest veel geconcentreerder: Een gieter voor 100+ potten. Dus er gaat bij mij in een keer een halve liter mest in de gieter. Ik giet ook altijd even na met water om de mest verder in de pot te laten gaan. Dit s vooral luiheid. Ik heb geen zin om 10 gieters te mengen :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts