Onderwerp:

Ulmus parvifolia verliest blad, wat zijn deze witte puntjes? 3 jaren 9 maanden geleden #86992

  • UlmusNL
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 3
  • Ontvangen bedankjes 1
Hallo allemaal,

Beginner hier, Ik heb sinds een half jaar een Ulmus Parvifolia van zo'n 11 jaar oud. Voor de plaatsing en verzorging heb ik informatie opgedaan van oa bonsaiempire. De bonsai heeft vanaf het begin goed gegroeid, echter sinds een maand verliest hij ook veel blad. Op een deel van de blaadjes en takken zijn hele kleine witte stipjes te zien, wat mij in eerste instantie aan eitjes van spint deed denken. Echter, zie ik geen webjes of mijten. Kan iemand dit duiden, en is het nodig de bonsai hiervoor te behandelen? Gelukkig is er ook groei van nieuw blad, maar ik denk dat er iets mis is.

Op de eerste foto is de boom kort na ontvangst te zien. De tweede foto is recenter genomen en er zijn meerdere kale takjes te zien (ook stond hier de boom toevallig een dag te droog, maar dit is verder nooit voorgekomen). Het ziet er onverzorgd uit omdat ik de bonsai niet wil knippen als deze niet gezond is. Op de derde en vierde foto close-ups van de stipjes. Ik weet dat de plaatsing binnen niet optimaal is, echter heb ik geen gelegenheid de bonsai buiten te zetten. Inmiddels staat de bonsai wel op een lichtere plek (in de vensterbank op het zuiden), omdat de lange internode-afstand suggereerde dat de boom te donker stond. Ik geef voeding volgens de instructies van de verkoper en gebruik een gieter met sproeikop om de gehele bonsai doornat te maken.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ulmus parvifolia verliest blad, wat zijn deze witte puntjes? 3 jaren 8 maanden geleden #86996

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Het lijkt me toch een ernstige aantasting door een insect. Gezien de ernst zou ik behandelen met een insecticide. Ik heb al meermaals, met succes, insecten bestreden met een gewone vliegenspray. Niet van kortbij vernevelen, de snelle verdamping van het gas kan dan een bevriezingseffect geven. Er bestaan ook insecticides in een pomp-spuitfles die je met de hand onder druk brengt. (bvb rozenspray.)
De volgende gebruiker (s) zei dank u: UlmusNL

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ulmus parvifolia verliest blad, wat zijn deze witte puntjes? 3 jaren 4 maanden geleden #88404

  • UlmusNL
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 3
  • Ontvangen bedankjes 1
Update na 4 maanden, mocht iemand ooit hetzelfde tegen komen:
Ik heb een gewone vliegenspray toegepast (van de supermarkt, Vapona). Het was effectief tegen het insect, echter verloor de bonsai door de behandeling nog meer blad. Na een week of 2 herstelde dit. Enkele weken daarna zag ik opnieuw de witte puntjes en begon de infectie weer. Ik heb de behandeling 3x herhaald, waarbij ik de laatste keer wat rigoreuzer te werk ben gegaan. Inmiddels is de bonsai geruime tijd stabiel en zit er weer mooi blad op!
De volgende gebruiker (s) zei dank u: leatherback

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ulmus parvifolia verliest blad, wat zijn deze witte puntjes? 3 jaren 4 maanden geleden #88411

  • LucRoux
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295
Zo lang je boom binnen staat gaat hij last hebben van dit soort dingen- hoort gewoon buiten te staan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ulmus parvifolia verliest blad, wat zijn deze witte puntjes? 3 jaren 4 maanden geleden #88413

  • UlmusNL
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 3
  • Ontvangen bedankjes 1
Ik zal bij het zoeken van een volgende woonruimte in gedachte houden er eentje uit te zoeken met een tuin ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ulmus parvifolia verliest blad, wat zijn deze witte puntjes? 3 jaren 4 maanden geleden #88414

  • LucRoux
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295
Geen balkon? Als hij binnen blijft staan voorspel ik binnen afzienbare tijd een dode boom

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren