Onderwerp:

gele buxus prebonsai 3 jaren 6 maanden geleden #87610

  • Dieder Claeys
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 2
  • Ontvangen bedankjes 0
Zo'n dertig jaar geleden was ik met bonsai begonnen maar door omstandigheden er niet mee doorgegaan.
Nu wil ik opnieuw aan de slag maar besef heel goed dat ik geen tijd heb om langdurige projecten aan te gaan. Deze week heb ik een lot van 8 pre-bonsai gekocht omdat ik hierdoor tijd win denk ik.
Er zit onder andere een kleine buxus bij maar die ziet er niet meer fris uit. Is die ziek of heeft die te weinig mest gekregen? Mag ik nog snoeien?
Graag enkele tips.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

gele buxus prebonsai 3 jaren 6 maanden geleden #87615

  • Griekse bonsai
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 384
  • Ontvangen bedankjes 159
Hallo Dieder, welkom bij dit forum.

Je hebt natuurlijk wel (oude) bonsai-kennis, maar als ik jou was zou ik eerst maar proberen de bomen levend te houden tot volgend voorjaar en dan pas aan de slag gaan met verpotten, snoeien e.d.
Je kunt ze natuurlijk wel tijdelijk in een grotere pot zetten zonder de wortels of de kluit te veranderen. Aanvullen met goede bonsaiaarde, zodat de wortels voor het najaar net even wat extra's krijgen. Als ze gezond zijn kun je ze ook nu nog najaarsmest geven.
Ik hoop voor jou dat je niet al te veel voor dit lot hebt uitgegeven.

Bonsaigroeten, Joop
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Dieder Claeys

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

gele buxus prebonsai 3 jaren 6 maanden geleden #87619

  • Dieder Claeys
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 2
  • Ontvangen bedankjes 0
Beste Joop, ik zal ze iets ruimer verpotten. Dank je.
Wat bedoel je met najaarsmest?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

gele buxus prebonsai 3 jaren 6 maanden geleden #87620

  • Griekse bonsai
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 384
  • Ontvangen bedankjes 159
Hallo Dieder,
Met najaarsmest wordt bedoeld mest met een laag of heel laag stikstofgehalte. Stikstof zorgt voor de groei bovengronds wat je in de herfst niet meer moet hebben voordat een boom de winter ingaat.

Mest heeft een NPK-gehalte. N- Natrium is stikstof. P-Fosfaat of Fosfor is voor de groei van wortels, bloemen en fruit en K-Kalium voor de algehele gezondheid.

Het is aan te raden om dit forum helemaal door te spitten. Dat kun je zeker gebruiken om je bonsai in leven te houden.

Bonsaigroeten, Joop
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Dieder Claeys

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

gele buxus prebonsai 3 jaren 6 maanden geleden #87622

  • Kadebe
  • Kadebe's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 53
  • Ontvangen bedankjes 14

Griekse bonsai schreef : Hallo Dieder,

Mest heeft een NPK-gehalte. N- Natrium is stikstof. P-Fosfaat of Fosfor is voor de groei van wortels, bloemen en fruit en K-Kalium voor de algehele gezondheid.

Als ik me niet vergis:
N = Stikstof
P = Fosfor
k= Kalium
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Dieder Claeys

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

gele buxus prebonsai 3 jaren 6 maanden geleden #87629

  • Griekse bonsai
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 384
  • Ontvangen bedankjes 159
Hallo Kadebe, je kunt zowel voor de P in NPK, de woorden fosfaat als fosfor gebruiken. Zie ook de meststoffen bij de Bonsaishop.
Bonsaigroeten, Joop
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Kadebe

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

gele buxus prebonsai 3 jaren 6 maanden geleden #87633

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

Griekse bonsai schreef : Hallo Kadebe, je kunt zowel voor de P in NPK, de woorden fosfaat als fosfor gebruiken. Zie ook de meststoffen bij de Bonsaishop.
Bonsaigroeten, Joop


Fosfor is idd in mest meestal fosfaat (En als ik me niet vergist, de P-waarde is de fosfaat hoeveelheid, en niet de pure P, maar dat weet ik niet zeker).

Ik denk dat de opmerking vooral gericht was op de N.
N gaat over stikstof gehalte in de plant.
Natrium is Na.

Je kan er over strijden of N niet gebruikt wordt overigens. De hoofdreden om lage N te gebruiken is dat sommige soorten door een golf aan stikstof zover kunnen komen dat ze weer uitlopen. De meeste bomen hebben dit probleem niet. En daar zou je je kunnen afvragen of een N-gift in het najaar voordelig is bij het uitlopen. De meeste bomen nemen pas N op als de boom weer uitgelopen is, en bouwen de eerste ronde bladeren met de N uit de reserves
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Kadebe

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

gele buxus prebonsai 3 jaren 6 maanden geleden #87651

  • tinusje
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 77
  • Ontvangen bedankjes 29
Even terug naar het eerste bericht, buxus en dan die kleur en die bladeren...ik weet het niet hoor, maar aangezien ik in de wijde omgeving alleen maar dooie buxushagen zie zou ik me toch wat zorgen maken. Niet de mot maar de schimmel denk ik. Is wel te behandelen meen ik, maar dat ken ik van het 'normale' tuinieren.
Maar ik kan er ook faliekant naast zitten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

gele buxus prebonsai 3 jaren 6 maanden geleden #87671

  • Panda
  • Panda's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1214
  • Ontvangen bedankjes 110

leatherback schreef : Je kan er over strijden of N niet gebruikt wordt overigens. De hoofdreden om lage N te gebruiken is dat sommige soorten door een golf aan stikstof zover kunnen komen dat ze weer uitlopen. De meeste bomen hebben dit probleem niet. En daar zou je je kunnen afvragen of een N-gift in het najaar voordelig is bij het uitlopen. De meeste bomen nemen pas N op als de boom weer uitgelopen is, en bouwen de eerste ronde bladeren met de N uit de reserves

Dus je zegt eigenlijk dat het voor de meeste soorten niet uitmaakt omdat ze vanaf ze in rust gaan het stikstof niet meer opnemen?
Ik heb ergens gelezen dat het blijven geven van stikstof belet dat de boom tijdig in rust gaat om op tijd af te harden voor de winter. Maar dat gaat dan waarschijnlijk over dat uitlopen wat je zegt?

Mijn buxus is sinds kort weer (voor de derde keer denk ik) aan het uitlopen. Maar dat zal dan waarschijnlijk aan de lange zomer liggen veronderstel ik. En dan lijkt me stikstof geven toch nog steeds nuttig?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

gele buxus prebonsai 3 jaren 6 maanden geleden #87673

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Wat ik doe, gaat tegen de algemene concensus in. Dus volg niet wat ik doe. Weet dat er mensen zijn die zich niet zo druk maken om het opnieuw uitlopen. En besluit voor jezelf waar je wel of niet mee wilt experimenteren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren