Onderwerp:

Larven 3 jaren 5 maanden geleden #87864

  • deshi_maarten
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 3
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo,Ik heb gister een grote chinese peper bonsai (Xanthoxylum piperitum) gekocht. Nu ik hem vandaag goed aan het inspecteren ben vallen me een aantal dingen op. 1. In de aarde zitten hele kleine vliegjes. Ik vermoed dat dit "rouwvliegjes" zijn. ik heb inmiddels ook al een paar larven gespot, zie bijlage. 2. Ik zie kleine, witte en zwarte bolletjes en puntjes onderaan het blad. Ze lijken in ieder geval op dop of schild luizen. Als ik er eentje vastpak, lijken ze helemaal uitgedroogd te zijn. Ze zijn ook gemakkelijk van het blad te halen. Is dit een aanwijzing dat ze dood zijn?Wat zou een goede aanpak zijn deze problemen, als het problemen zijn, aan te pakken?Veel dank.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Larven 3 jaren 5 maanden geleden #87865

  • RvV
  • RvV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 553
  • Ontvangen bedankjes 170
Waar zijn de foto's?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Larven 3 jaren 5 maanden geleden #87866

  • deshi_maarten
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 3
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik dacht dat ze waren bijgevoegd.. ik probeer het nog een keer . Als ik de luizen wil pakken, komen ze er snel van af. Kan dit een teken zijn dat ze al dood zijn?

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by deshi_maarten.

Larven 3 jaren 5 maanden geleden #87867

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307
Even inspuiten bovenkant/onderkant blad met zeep en water. Na half uurtje intrekken even de douche kop met schoonwater straal er opzetten.
Eventueel even een plastic zak om de pot en aan de stambinden zodat de grond niet te nat wordt.

Rouwvarenvliegjes leggen eitjes in organisch matriaal, de larve eten dat dan op, indien er niks anders te eten is, kunnen ze zich ook tegoed doen aan de wortels van de boom. Oplossing is de boom te verpotten volgend voorjaar in een onorganisch substraat. In de tussen tijd kan je proberen ze weg te krijgen, door de grond wat langer uit te laten drogen, en vliegjes wegvangen met zo'n gele lijmstrip.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Larven 3 jaren 5 maanden geleden #87868

  • deshi_maarten
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 3
  • Ontvangen bedankjes 0
Bedankt! Kan dat met elke soort zeep, zoals dreft?

Ik vroeg me dus ook af of ze misschien al dood zijn, omdat ik de boom gister gekocht heb van een traditionele bonsai tuin en ze hem goed verzorgen. Horen de luizen makkelijk los te laten, of zitten ze meestal vast aan het blad? Ze voelen namelijk heel droog aan. Dit is de eerste keer dat ik ze tegenkom, vandaar..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Larven 3 jaren 5 maanden geleden #87869

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307
Ik gebruik dreft er ook voor.
Meeste luizen laten zo los, maar die zijn zacht. Schilluizen is een ander verhaal. Zijn wat hard en laten wat lastiger los. Misschien als ze dood zijn dat ze gemakkelijk los gaan.
Maar op de foto zie ik twee soorten.
Het blaadje wat je vast heb zit niks, rechts ervan zitten er 2 of 3 normale luizen. Het blaadje rechts ervan kan een schildluisje zijn. Wellicht kan je nog duidelijker inzoemen erop.

Plagen zijn er overal, dus ook bij de bonsai winkels of tuincentrums, het is maar net hoe goed er opgelet en gehandeld wordt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts