Onderwerp:

Bladvlekziekte Satsuki? 2 jaren 10 maanden geleden #91431

  • Timpaan
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 13
  • Ontvangen bedankjes 2
Mijn Satsuki Azalea loopt wat traag uit. Rond deze tijd zou deze vol met uitlopers moeten zitten en richting bloei moeten gaan. Ik heb deze Azalea de hele winter buiten gehouden op enkele koude dagen na. Dus genoeg wind erdoorheen zou je zeggen. Om deze boom wat meer stam te geven, staat deze nu voor het 3e jaar in een ruime pot. In februari heb ik m verpot. De kluit zag er toen ok uit.. Nu is het 3 maanden later. OK, het voorjaar is koel, dus wellicht is de boom wat trager, maar mogelijk kan het ook de bladvlekziekte zijn. Heeft iemand ervaringen met de Satsuki? Zie ik inderdaad bladvlekziekte? Ik heb nu een lichte anti-schimmel gesproeid en haal de slechtste blaadjes eraf en van de grond af. Adviezen? Hier wat foto's voor een impressie.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bladvlekziekte Satsuki? 2 jaren 10 maanden geleden #91432

  • maple
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 139
  • Ontvangen bedankjes 27
in wat voor mengsel staat je boom?

mijn eerste indruk is dat die te nat staat

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bladvlekziekte Satsuki? 2 jaren 10 maanden geleden #91436

  • Timpaan
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 13
  • Ontvangen bedankjes 2
Goed punt!

Het is inderdaad even nat en koel geweest. Ik heb de Satsuki nu onder een afdakje gezet bij regen, maar dat had ik denk ik eerder kunnen doen. De foto is net na regen gemaakt, dus dat geeft een extra natte indruk.
De gebruikte grond?
Kanuma met een beetje lava, oude grond en een ietsje turf.
Zou goed moeten zijn dacht ik. Niet aangedrukt, dus geen verpoederde Kanuma.

Ik let erop of de grond mooi opdroogt en dan bij water geven goed doorloopt.

Nog een foto van het geheel. Het boompje zit in een ruime pot. maar onder het boompje in het midden van de pot heb ik een lage bloempot op de kop staan. Dit om de wortels niet recht naar beneden te laten groei en opzij rondom deze lage pot. Dit maakt (denk ik) het latere terugplaatsen in een kleinere schaal makkelijker als de diktegroei naar wens is. .

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bladvlekziekte Satsuki? 2 jaren 10 maanden geleden #91450

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307

Timpaan schreef : Mijn Satsuki Azalea loopt wat traag uit.


Zou ook zeggen dat deze misschien wat te nat hebt gestaan.
Maar ook mijn Azalea loopt dit jaar traag uit.
10mei pas eerste nieuwe groei zichtbaar. Vandaag 24mei zie ik de eerste bloemknoppen die open willen gaan.
Alles is dit jaar later. De maand mei is genomen 2graden kouder dit jaar dan normaal.
Verkleuring van het blad naar gelig, kan ook komen door een te hoge/lage zuurgraad.
De grond van mijn Azalea had na de winter een PH waarde van 6.5. Te hoog voor de Azalea, gewenst is 5.0/5.5.
Heb dit met een zuurtje terug gebracht naar een PH van 5.0. Daarna kwam de nieuwe uitgroei en frisgroen uit, en ook oud blad kleurt weer groener.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bladvlekziekte Satsuki? 2 jaren 10 maanden geleden #91451

  • Timpaan
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 13
  • Ontvangen bedankjes 2
Hartelijk dank voor je antwoord,

Ik denk ook bij mij nu wat meer initiatief te zien bij de Azalea. En ik zorg ervoor dat de boom bij nat weer wat droger blijft.
Je hebt het over de zuurgraad. Je kan dit zelf meten? heb je daar een lakmoes testsetje voor oid?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bladvlekziekte Satsuki? 2 jaren 10 maanden geleden #91458

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307

Je kan dit zelf meten? heb je daar een lakmoes testsetje voor oid?


Ik heb inderdaad van die PH test papiertjes gekocht. Zijn bij verschillende winkels te krijgen, drogist, tuincentrum vissen afdeling. (of even via google er op zoeken)

Eerst heb mijn kraanwater gementen. * PH water uit mijn kraan is 7.5
Met het kraanwater, water gegeven, en de afloop van het water gemeten uit de pot is 6.5
Snufje oxaalzuur toegevoegd, op een gieter kraanwater (1,5l), maakte het water 5.5 (oxaalzuur was enige wat ik in huis had, kan b.v. ook met citroen sap of iets in die trent)
De afloop van het water is nu ongeveer 5.0.
En nu test ik de afloop van de azalea eens in de zoveel tijd, en voeg waar nodig een ph correctie toe (omhoog/omlaag)
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Timpaan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren