Onderwerp:

Ginseng Ficus - Zwarte dopjes/ 1 jaar 8 maanden geleden #95081

  • JJZH
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 2
  • Ontvangen bedankjes 0
Help!

Sinds een aantal maanden ben ik in het bezit van een bonsai.

Ik merkte al dat er zwarte dopjes onder een aantal blarderen zaten en kort daarna zat ook mijn muur onder.

De mistrieuze dopjes zijn verwijderd (niet zonder moeite) maar zijn nu na een tijd weer terug gekomen, ze zaten op me vloer, muur, verwarming etc.

Wanneer ik deze van het blad haal is het blad schoon maar wanneer ik deze van mijn vloer haal, blijft er een rood vlekje achter.

De bonsai ziet er verder goed uit.

Hebben jullie enig idee wat dit zijn en hoe ik er vanaf kom?

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by JJZH.

Ginseng Ficus - Zwarte dopjes/ 1 jaar 8 maanden geleden #95086

  • Griekse bonsai
  • aanwezig
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 384
  • Ontvangen bedankjes 159
Hallo JJZH,

dit kan een luizensoort zijn.

Op de foto is moeilijk te zien op 1 foto wat voor bonsai je hebt. Ook de grootte van de boom niet.
Liefst op bovenkant pothoogte fotograferen. Ook graag de soort boom en de grondsoort vermelden waar hij in staat.

In principe is het beter nu alle bomen buiten te zetten. In huis is het klimaat voor een boom niet goed.
Tegen de luis, gewoon een paar dagen ac hter elkaar 1 x daags even de sproeier er op en waarschijnlijk is het daar mee opgeloost.
Zo niet, dan sprayen met een antiluismiddel, of gewoon een huis-tuin en keukenmiddel, water met een beetje afwasmiddel erin sprayen.

Op de foto zag ik ook plastic rond/half over de pot. Wat is de functie daarvan?

Succes en bonsaigroet, Joop

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ginseng Ficus - Zwarte dopjes/ 1 jaar 8 maanden geleden #95090

  • JJZH
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 2
  • Ontvangen bedankjes 0
Beste Joop,

Bedankt voor uw bericht!

Het betreft een bonsai ficus ginseng.
Het plastic is een soort tape om een plant te laten herstellen (zelf niet gezet).

Nadat ik ze zwarte dopjes had verwijderd en de plant naar binnen had verplaatst zaten er na een aantal dagen/weken weer kleine zwarte dopjes op mij vloer en niet op de bladeren. Komt het vanuit de grond?

De dopjes lijken er uit het niets te zitten. Ik heb ze nog nooit zien bewegen.
Verder haal ik de met een pincet van de bladeren af.

Wanneer ze op me balkon staan en ik ze plant besproei zie ik verder geen dopjes op mijn buitenmuur. Er zitten wel een aantal dopjes op de vlonders maar niet zoveel als binnen.

Bij deze nog een aantal fotos.

Groeten, Jayant

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ginseng Ficus - Zwarte dopjes/ 1 jaar 8 maanden geleden #95092

  • Griekse bonsai
  • aanwezig
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 384
  • Ontvangen bedankjes 159
Hallo Jayant,

ik heb ook een keer een Ficus Ginseng als kadootje gekregen van een vriend.
Omdat aan bonsai heel veel eisen worden gesteld, eer het bonsai genoemd mag worden en mijn Ginseng daar niet aan voldeed, heb ik mijn Ginseng in mijn tuin gezet.
Omdat ik in een warm klimaat woon, lukt dat. Voor NL/B lukt dat niet.

Met dit verhaal wil ik eigenlijk aangeven dat 99,9 % van de bomen die je bij een supermarkt, zoals AH, Aldi of Ikea kan kopen, niet voldoet aan de bonsaieisen. Voor een beginner zijn ze leuk om te zien, dat wel.

Je zou wel een aantal dingen kunnen veranderen aan jouw Ginseng, waardoor het in de richting van een bonsai komt.

Ten 1e zou ik de boom in een andere pot zetten, liefst een flink grote bonsaipot/schaal met een drainagegat in de bodem.
Ten 2e denk ik niet dat het plastic tape een voor de boom bevorderende functie heeft en zou ik het er afhalen. Het drukt de 1e
tak verticaal omhoog en die tak zou sowieso verwijderd kunnen worden.
Ten 3e heeft de boom na de bochten een heeeeel lang recht stuk stam, wat de stijl geen goed doet, naar mijn visie.
Ik zou de boom zelf flink inkorten, tot net na de bochten, waarna de boom weer flink kan gaan groeien en nieuwe
takken maken.
Dat gaat niet 1 2 3 en vereist wel meer ervaring.

Als je je meer gaat verdiepen in de bonsaicultuur en veel naar foto's kijkt van bonsai, alsmede dat je ook veel over bonsai-verzorging leert, zul je begrijpen wat ik bedoel.

Ik wil je niet ontmoedigen en hoop dat je doorgaat met je bonsaihobby.

Je kunt deze boom ook zo houden en hem af en toe gewoon een beetje in model snoeien.

Wat betreft de luizen, wat ik al eerder schreef, in de warmere periode buiten zetten en regelmatig sproeien.

Succes en veel plezier met je boom, bonsaigroet, Joop

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren