Onderwerp:

Zwarte stippen, schimmel? 1 jaar 3 maanden geleden #95741

  • JStuijt
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 8
  • Ontvangen bedankjes 0
Een tijd geleden begon ik zwarte stippen te zien op de bladeren van mijn bonsai (ficus microcarpa ginseng). Deze hebben zich verspreidt over de hele plant zoals te zien in bijlage 3. Dit springt ook over op jonge bladeren, dus het heeft niet te maken met ouderdom.

Het begint met stippen waarbij het lijkt alsof het blad dunner is. Dit is vooral te zien vanaf de onderkant van het blad, zie bijlage 1.
Vervolgens beginnen de zwarte stippen te vormen zoals in bijlage 2.
En na lange tijd verspreidt het zich, en beginnen de uiteindes van de bladeren af te sterven, bijlage 3. Bijlage 3 is overigens een oude foto, deze blaadjes zijn er nu afgesnoeid.

Ik las online dat dit misschien zwarte stip schimmel kan zijn, of veroorzaakt door de Xanthomonas Campestris bacterie. Wat denken jullie?

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by JStuijt.

Zwarte stippen, schimmel? 1 jaar 3 maanden geleden #95742

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307
Na het uploaden van de foto's, moet je bij de foto nog op invoegen klikken.
Zwarte donkere vlekken bij ficus komen vaak door 'issues' met de wortels. Door bv te nat te staan. Bij te droog worden bladeren eerder geel/bruin en vallen dan af.

In wat voor substraat had je de ficus verpot? Ook groter verpot?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zwarte stippen, schimmel? 1 jaar 3 maanden geleden #95743

  • JStuijt
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 8
  • Ontvangen bedankjes 0
Oh, foutje. Hierbij de foto's op volgorde.



Ik ben dezelfde persoon als die 't bericht had geplaatst over kleine hoeveelheid wortels van de week, dus die informatie klopt nog. Substraat is Pokon bonsai grond.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by JStuijt.

Zwarte stippen, schimmel? 1 jaar 2 maanden geleden #95746

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307
De bruine randjes kan komen door keer te droog, of een keer verbrand door te veel voeding.
Zwarte stipjes kunnen komen als wortels b.v. te nat hebben gestaan, dan vatbaarder voor ziektes. Zwarte stipjes heb ik hier ook wel gezien maar groeien met een goed seizoen er weer overheen.
De nieuwe groei ziet er wat vervormd uit, dat gebeurd bij mij als ik een keer te laat ben met water geven.

Ik denk vooral dat het door inconsistent water geven is / issue met de wortels, te nat, te droog en de verpotting.
Zou hem voor nu gewoon in de gaten houden en op tijd bewateren maar niet overdadig.
Zodra het weer het toelaat, na ijsheiligen (15mei) als temp boven 15graden blijft, de boom in de zomer naar buiten, zodat deze zijn vitamines kan opdoen voor de volgende winter weer binnen.

Als je hem weer een keer water geeft, doe dat even onder de douch, even met de douchkop harde straal even de bladeren schoonspuiten. Wat van het blad afdruipt de potgrond in is dan meteen je water gift.
Ziet er altijd gelijk een stuk beter uit als de bladeren weer glimmen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts