Onderwerp:

Re: Help ? Wortel rot ?! 12 jaren 9 maanden geleden #3150

  • Sam
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 23
  • Ontvangen bedankjes 0










Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Help ? Wortel rot ?! 12 jaren 9 maanden geleden #3151

  • Sam
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 23
  • Ontvangen bedankjes 0












Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Help ? Wortel rot ?! 12 jaren 9 maanden geleden #3152

  • Sam
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 23
  • Ontvangen bedankjes 0

patentam schreef : foto's zeggen meer dan woorden.
chinese iep is een buitenbonsai en moet wel beschermd worden tegen vorst.
ik weet niet of je hem binnen heb staan of buiten.
en mag nu in deze tijd gewoon buiten staan.

meeldauw komt voor op het blad en niet in de grond, de wortels zijn snotachtig en afgestorven dan praat je over wortelrot. in ernstige mate stinkt het grond ook.

wat ik zou doen, opnieuw verpotten met bonsaigrond, de grond zelf nog 1 deel fijne grind toevoegen, alle oude grond verwijderen door de wortels rustig uit te kammen. slechte wortels gaan vanzelf er mee af en te lange wortels inkorten.
niet gelijk met chemische middelen gaan werken want die werken meestal tegendraads als de bonsai al in slechte toestand is.

bonsai's gewoon water geven met een gieter en niet in een badje water stoppen.


de bonsai buiten wegzetten op een beschutte plaats. iepen zijn sterk.
wil je zeker weten of de wortels nog goed zijn maak van de wortels een foto en zet die hier weg. dan zien we meer.

een tipje, eerst lezen en info vragen voordat je met middelen gaat werken, de meeste weten niet eens of het probleem daadwerkelijk is wat ze denken en verschillende soorten middelen gebruiken bij een bonsai die al moeilijk heeft is vragen om problemen.


Zo nu heb ik de foto's er toch nog kunnen zetten :) ..
Kan je er veel uit af leiden .

Ik wiil je wel zeggen dat er een soort witte aanslag is op de bladeren .. Kan je zien op sommige foto's en dat sommige bladjes gewoon licht groen to bruin verkleuren en dan afvallen .

Ik heb hem nu zoals je ziet opnieuw verpot en het zand van tussen de wortels uit gekamt. Tijdens het kammen kwam ik af en toe gele bolletjes tegen ? Wat zijn dit ? En wat doen ze ? Heb er ook een foto van getrokken maar heb ze zoals op foto perongeluk geplet :s ..

De wortels waren niet slijmerig ofzo wel waren ze relatief vochtig en goed buigbaar . Op foto's zie je ook dat ik er een paar echte doorweekte stukken heb van tussen gehaald.

Nu mijn grote vraag wat nu het beste doen ? En zou ik hem al terug water geven dat is al even geleden omdat ik niet meer durfde ..

alvast bedankt ; Mvg Sam

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Help ? Wortel rot ?! 12 jaren 9 maanden geleden #3154

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130
Sam,
Om een lang verhaal meteen maar kort te maken, met jouw boompje was zo te zien helemaal niks aan de hand, uitgaande van het gezond ogende groene blad.
Geen meeldauw, geen wortelrot, niets van dat alles.
De witte aanslag is kalk, een gevolg van het beproeien met kraanwater.
Met de wortels is ook niks aan de hand, zien er gezond uit. Je zei het zelf al, relatief vochtig en goed buigbaar!
De gele bolletjes zijn mestbolletjes, geven langzaam de mest af meestal bij een bepaalde temperatuur.
Eigenlijk had je zelf aan het mooie groene blad kunnen zien dat de boom het wel goed deed. Bij een ernstig gebrek zoals b.v. wortelrot zie je de gehele boom aftakelen.
En zoals eerder al opgemerkt door Patentam, nooit zomaar een middel gebruiken als je niet precies weet wat er aan de hand is, kan averechts werken!
Als een boompje af en toe geel en/of lelijk gevlekt blad laat vallen wil niet zeggen dat er iets aan de hand is. Oud blad valt af en nieuw blad verschijnt weer.
Het is te hopen dat de boom de toch wel behoorlijke ingreep goed zal doorstaan, kwestie van afwachten hoe het verloopt.
De grond i.i.g. nou niet te nat laten worden, matig vochtig is voldoende.
De boom rustig laten herstellen en na een week of 4 lichtjes bemesten.
De nieuwe (sier)pot waar de boom nu in staat is toch wel voorzien van gaten onderin voor waterafvoer?
Anders kun je alsnog last van wortelrot krijgen!
Succes ermee i.i.g.;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Help ? Wortel rot ?! 12 jaren 9 maanden geleden #3155

  • Sam
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 23
  • Ontvangen bedankjes 0

Hank schreef : Sam,
Om een lang verhaal meteen maar kort te maken, met jouw boompje was zo te zien helemaal niks aan de hand, uitgaande van het gezond ogende groene blad.
Geen meeldauw, geen wortelrot, niets van dat alles.
De witte aanslag is kalk, een gevolg van het beproeien met kraanwater.
Met de wortels is ook niks aan de hand, zien er gezond uit. Je zei het zelf al, relatief vochtig en goed buigbaar!
De gele bolletjes zijn mestbolletjes, geven langzaam de mest af meestal bij een bepaalde temperatuur.
Eigenlijk had je zelf aan het mooie groene blad kunnen zien dat de boom het wel goed deed. Bij een ernstig gebrek zoals b.v. wortelrot zie je de gehele boom aftakelen.
En zoals eerder al opgemerkt door Patentam, nooit zomaar een middel gebruiken als je niet precies weet wat er aan de hand is, kan averechts werken!
Als een boompje af en toe geel en/of lelijk gevlekt blad laat vallen wil niet zeggen dat er iets aan de hand is. Oud blad valt af en nieuw blad verschijnt weer.
Het is te hopen dat de boom de toch wel behoorlijke ingreep goed zal doorstaan, kwestie van afwachten hoe het verloopt.
De grond i.i.g. nou niet te nat laten worden, matig vochtig is voldoende.
De boom rustig laten herstellen en na een week of 4 lichtjes bemesten.
De nieuwe (sier)pot waar de boom nu in staat is toch wel voorzien van gaten onderin voor waterafvoer?
Anders kun je alsnog last van wortelrot krijgen!
Succes ermee i.i.g.;)


Ik weet het toch niet ik maak me er vooral zorgen over omdat hij iedere dag weer blad verliest en de nieuwe blaadjes ook snel verkleuren en afvallen . En hij bovendien niet veel groei meer heeft . Ik vraag me toch af of hij wel helemaal ok is . Ik ga hem nu verlopig terug gewoon zijn gang laten gaan ; voldoende water geven enz. maar toch vraag ik me af of er helemaal niets mis is puur om het feit dat hij blad blijft verliezen wat me zorgen baart en bijna geen nieuwe groene groei krijgt.Het zijn dus niet alleen de ogrote oudere bladen die van de ene op de andere dag verkleuren maar ook de kleine niewe ( groei ) blaadjes . Bovendien heeft hij al heel wat minder blad als daarvoor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Help ? Wortel rot ?! 12 jaren 9 maanden geleden #3156

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130
Hoe lang is het geleden dat je de boom hebt verpot met alles wat daar bij kwam kijken?
Het was een behoorlijke ingreep dus ik denk dat je voor de boom zich daarvan heeft hersteld toch eerst wat terugslag krijgt.
Je schrijft "voldoende water geven", toch zou ik daar mee oppassen, men is snel geneigd teveel te geven en dat kan vooral bij pas rigoreus verpotte bomen funest zijn.
Elke dag even benevelen is dan een betere optie.
Het is best mogelijk dat de boom geheel of gedeeltelijk kaal wordt maar uiteindelijk zul je na verloop van tijd weer groene puntjes zien verschijnen.
Maar het heeft z'n tijd nodig.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Help ? Wortel rot ?! 12 jaren 9 maanden geleden #3157

  • Sam
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 23
  • Ontvangen bedankjes 0

Hank schreef : Hoe lang is het geleden dat je de boom hebt verpot met alles wat daar bij kwam kijken?
Het was een behoorlijke ingreep dus ik denk dat je voor de boom zich daarvan heeft hersteld toch eerst wat terugslag krijgt.
Je schrijft "voldoende water geven", toch zou ik daar mee oppassen, men is snel geneigd teveel te geven en dat kan vooral bij pas rigoreus verpotte bomen funest zijn.
Elke dag even benevelen is dan een betere optie.
Het is best mogelijk dat de boom geheel of gedeeltelijk kaal wordt maar uiteindelijk zul je na verloop van tijd weer groene puntjes zien verschijnen.
Maar het heeft z'n tijd nodig.


Ik heb hem deze middag verpot omdat hij er juist zo slecht aan toe ging en hij maar blad bleef verliezen,
En ook omdat ik wou zien hoe het met de wortels zat of ze niet rot waren .. Het baarde me zorgen dat hij opeens blad begon te verliezen en dat meer bleef doen en bovendien geen verse groei meer had ..
Daarom d8 ik dat zijn wortels rot waren omdat de grond maar vochtig bleef .. En hij geen groei meer had
Nu bij nader inzien denk ik dat het inderdaad geen wortel rot is al een geluk maar wat kan dan wel de reden zijn van plotse blad verkleuring ,afval en geen groei meer .. Ik heb hem met die reden verpot op de hoop dat hij dan vroeg of laat weer herstelt .. Ik weet dat hij nu een terugslag kan krijgen door de ingreep maar zolang hij er maar weer gezond boven op komt vind ik het nie erg ..maar wat zou de reden kunnen geweest zijn voor de blad verkleuring enz. ? Heeft het dan toch misschien te maken met het feit dat hij op mijn kamer staat waar de luchtvochtigheid naar 45 tot 55 % toe ligt en het er soms behoorlijk warm kan zijn ? Wel wil ik er bij zeggen dat ik mijn bonsai normal water geef door de grond te benevelen met regenwater ..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Help ? Wortel rot ?! 12 jaren 9 maanden geleden #3158

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130
De Chinese iep (Ulmus parvifolia) is een boom voor buiten zoals eerder al opgemerkt en zal in een kamer met warmte en drogere lucht na verloop toch problemen kunnen geven.
Buiten zetten is de beste optie en daar hoort de boom ook.
Wellicht dat door de verkeerde standplaats de problemen zijn ontstaan.
Je schrijft dat je de grond benevelt met regenwater, op zich goed maar omdat deze boom binnen staat is dagelijks takken en bladeren benevelen ook nodig.
Is er geen mogelijkheid de boom buiten te zetten?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Help ? Wortel rot ?! 12 jaren 9 maanden geleden #3161

  • Sam
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 23
  • Ontvangen bedankjes 0

Hank schreef : De Chinese iep (Ulmus parvifolia) is een boom voor buiten zoals eerder al opgemerkt en zal in een kamer met warmte en drogere lucht na verloop toch problemen kunnen geven.
Buiten zetten is de beste optie en daar hoort de boom ook.
Wellicht dat door de verkeerde standplaats de problemen zijn ontstaan.
Je schrijft dat je de grond benevelt met regenwater, op zich goed maar omdat deze boom binnen staat is dagelijks takken en bladeren benevelen ook nodig.
Is er geen mogelijkheid de boom buiten te zetten?


Die mogelijkheid is er zeker maar het was eerst de bedoeling om hem op mijn kamer te houden ook om deze op te fleuren maar ik zal hem nu gewoon voor hopelijk sneller herstel buiten plaatsen overdag en savonds binnen .. Maar gaat dat geen probleem zijn want het durft hier soms egt hard regenen en wil niet dat hij teveel water krijgt .. Maar zodra ik weet dat hij aan de betere hand is ga ik hem toch mee naar men kamer nemem vond hem er zo mooi staan en hem dan af en toe buitenplaatsen zodat hij van een frisse lucht kan genieten .. En zodra ik merk dat hij blad verliest hem weer buiten gaan plaatsen is dat ook een goede optie ??

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Help ? Wortel rot ?! 12 jaren 9 maanden geleden #3162

  • pukkkie
  • pukkkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 262
  • Ontvangen bedankjes 0
woowwwww

jij kunt niet zo goed lezen neem ik aan?
ik word niet goed van dit onderwerp...

hank en patentam zegge dat hij best buiten kan staan
dit zijn liefhebbers die er iets van kennen

als je de raad niet opvolgd dan moet je de ulmus maar laten
doodgaan

nog veel succes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren