Onderwerp:

Bladval 12 jaren 9 maanden geleden #3261

  • Sam
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 23
  • Ontvangen bedankjes 0
Hey , meesten kennen mij mischien ng van de topic over wortel rot ..
Nu het probleem blijft aanhouden mijn bosnai ( chinese iep ) blijft blad verliezen : Het blad verkleurt van gewoon naar lichtgroen daarna geel tot oranje meestal in spikkels en word tenslotte gewoon dor / bruin en valt af . Bovendien heeft hij geen groei meer . Hij staat nu iedere dag buiten met goed en slechter weer. Ik geef hem regenwater waneer nodig maar het probleem blijft aanhouden :s .. Iemand een idee wat er aan de hand is en wat ik er best aan kan doen om hem er terug bovenop te krijgen ?? Ook zie ik af en toe kleine ( nieuwe ) blaadjes maar ze groeien niet zo krollen om naar binnen te moeilijk om op foto te zetten maar echt groei zoals ie hoort te zijn komt gewoon niet meer voor toch een teken dat er iets aan de hand is ? .. Het is nu al bijna 2 tot 3 weken geleden dat ik hem verpot heb ..

Foto's :

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Sam. Reden: Aanpassen

Re: Bladval 12 jaren 9 maanden geleden #3262

  • Sam
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 23
  • Ontvangen bedankjes 0


Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Bladval 12 jaren 9 maanden geleden #3263

  • Sam
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 23
  • Ontvangen bedankjes 0


Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Bladval 12 jaren 9 maanden geleden #3264

  • Sam
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 23
  • Ontvangen bedankjes 0




!!! Dit probleem zie je het meest het blad dat lichtgroen verkleurt in spikkels .. !!!

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Bladval 12 jaren 9 maanden geleden #3265

  • Sam
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 23
  • Ontvangen bedankjes 0

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Bladval 12 jaren 9 maanden geleden #3267

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130
Sam,
Dat er wat aan de hand is met je boompje is duidelijk te zien maar het is altijd gissen wat het precies is. Ziet er momenteel wat ziekelijk uit.
Dat er af en toe blad verkleurt en afvalt is normaal maar zo te zien is er de afgelopen tijd wel heel veel blad afgevallen.
Oorzaken kunnen zijn, teveel water, te weinig water, slechte grond, te veel of juist te weinig bemesten, ongedierte op de boom of misschien in de grond.
Vanaf een foto is het moeilijk om de juiste oorzaak vast te stellen.
Haal de boom uit de pot en kijk eens hoe het wortelstelsel eruit ziet.
Als je alleen donkere wortels aantreft zonder haarwortels kan dat mogelijk de oorzaak zijn. De wortels zijn dan niet meer in staat om vocht en voedingsstoffen op te nemen.
Gevolgen zijn dan slechte groei, ziekelijk uitziend blad, bladval enz.
Opnieuw oppotten in een luchtig mengsel en matig vochtig houden is dan de beste/enige manier om het boompje er weer bovenop proberen te krijgen.
Ik denk dat je het in die richting moet zoeken!;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Bladval 12 jaren 9 maanden geleden #3268

  • Sam
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 23
  • Ontvangen bedankjes 0
Dat is nou juist het probleem heb hem al verpot en heb dan ook de wortels gecheckt omdat ik eerst dacht dat het om wortel rot ging maar dat was niet het geval .. er staan foto's van het wortelstelsel op men vorige top!c over wortel rot . Men zegt dat er in principe niets mee aan de hand is en de wortels nog gezond zijn . Te veel water .. daar twijfel ik aan te weinig .. Nog sterker dit allemaal omdat ikhem nog juist ( 2 a 3 weken geleden ) verpot heb .. Wat dus wil zeggen dat het ook niet aan de grond kan liggen .. DCM Bonsai Potgrond .. Met 2 onderlagen grind wat ruw grind en fijn grind voor water aflaat .. ik vraag me echt af wat er aan de hand is ik doe nog zo men best :s

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Bladval 12 jaren 9 maanden geleden #3270

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130
Ik heb je topic betr. wortelrot nog eens doorgenomen. De wortels zagen er toen idd goed uit maar of dat nu nog het geval is?
Het is ook best mogelijk dat je iets te radicaal te werk bent gegaan door alle oude grond weg te halen en de wortels in geheel ander grond kwamen te staan.
Er wordt wel vaak gesuggereerd dat na aankoop zo snel mogelijk de oude grond moet worden vervangen maar dat moet wel met enige kennis van de materie gebeuren anders gaat het vaak mis.
Nog even over de schaal waar dit boompje instaat, zit daar wel een afwateringsgat onderin i.v.m. waterafvoer?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Bladval 12 jaren 9 maanden geleden #3271

  • Sam
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 23
  • Ontvangen bedankjes 0
Kan het wortel stelsel dan zo snel achteruit gaan op zo korte tijd ? .. En toen ik het boompje kocht --> geen probleem maar na een tijd 1 a 2 maand begon het blad te verliezen zoals nu .. zie topic wortel rot . Ik dacht dat dat het probleem was .. Niet dus .. Dus het komt niet echt door de nieuwe pot denk ik omdat ik hem juist verpot heb om zo te proberen het probleem op te lossen. Maar ik zie nog steeds geen verbetering . De pot heeft een gaatje van onder voor afwatering . Normaal goede potgrond voor bonsai en ik denk zelfs dezelfde als in de winkel waar ik hem heb gekocht want de grond komt uit dezelfde winkel als het boompje en bovendien is dat de enige potgrond voor bonsai daar te vinden.

Ik wil gerust de boom nog eens uit zijn zand halen maar ga ik hier niet te veel verkeerd mee doen ?? DAt is dan al de 3de keer in korte tijd :s .. En bovendien twijfel ik er eigenlijk wel aan of het probleem echt daar ligt . Het is echt nog niet zolang geleden dat ik hem verpot heb --> Topic wortel rot dus ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Bladval 12 jaren 9 maanden geleden #3279

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130

Sam schreef :
En bovendien twijfel ik er eigenlijk wel aan of het probleem echt daar ligt .

Als je bovengronds alles hebt nagecheckt en het daar in orde is bevonden, dan zit het probleem elders. Meer kan ik er helaas niet van maken.:(

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren