Onderwerp:

Wittige aanslag op boom, schimmel? 12 jaren 4 maanden geleden #5100

  • Wouter
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 15
  • Ontvangen bedankjes 0
Goede middag,

Ik heb een paar dagen geleden een boompje gekocht.
Ik denk dat het een chineze iep is maar het stond er niet specifiek bij en de verkoopster wist het ook niet. Het was dan ook een boompje van 6 euro inclusief pot.

Ik kan nergens iets vinden over wittig spul op de stam van bomen. Zou dit schimmel kunnen zijn of is dit normaal? Ik hoop dat iemand dit is eerder gezien heeft.

Algemene foto:

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.



Foto van het wittige:

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Wittige aanslag op boom, schimmel? 12 jaren 4 maanden geleden #5101

  • crataegus
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 142
  • Ontvangen bedankjes 4
vaak is dit niet meer dan het resultaat van 1 of van 2 onderstaande dingen: stelselmatig leidingwater (tuincentrum of kwekerij), en meststof residu of opgehoopte zouten van meststof. Neem een oude tandenborstel, of gewoonweg een doekje en schuur met gewoon wat wat weg. zie of het terugkomt. Het lijkt me onschuldig, en niet nefast. Let er wel op dat je effe niet of niet teveel mest meer geeft en niet constant kletsnat houdt. Dat residu kan er heel lang op blijven hoor als je het niet weghaalt, maar daarom geen paniek. Ik zou naar volgend jaar toe ook es verpotten als hij nog in zelfde grond staat als uit kwekerij.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Wittige aanslag op boom, schimmel? 12 jaren 4 maanden geleden #5102

  • crataegus
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 142
  • Ontvangen bedankjes 4

crataegus schreef : vaak is dit niet meer dan het resultaat van 1 of van 2 onderstaande dingen: stelselmatig leidingwater (tuincentrum of kwekerij), en meststof residu of opgehoopte zouten van meststof. Neem een oude tandenborstel, of gewoonweg een doekje en schuur met gewoon wat wat weg. zie of het terugkomt. Het lijkt me onschuldig, en niet nefast. Let er wel op dat je effe niet of niet teveel mest meer geeft en niet constant kletsnat houdt. Dat residu kan er heel lang op blijven hoor als je het niet weghaalt, maar daarom geen paniek. Ik zou naar volgend jaar toe ook es verpotten als hij nog in zelfde grond staat als uit kwekerij.


als ik heel goed kijk naar onderste stuk van de stam, links, dat bruine deel... contrasteert dat wel met de rest van de goedgekleurde schors. Kan het zo niet uit de foto met zekerheid zeggen, maar zou kunnen dat je daar met wat afgestorven stuk zit... en dan is daar niets meer aan te doen, en kan het idd schimmel zijn op de rand van het afgestorven deel. Maar niemand kan het zeker zeggen als ze de boom niet voor zich hebben

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Wittige aanslag op boom, schimmel? 12 jaren 4 maanden geleden #5103

  • Wouter
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 15
  • Ontvangen bedankjes 0
Daar zit inderdaad een stuk van de schors die echt anders gekleurd is dan de rest.
Er zitten ook kleine witte spikkels op.

In het tuincentrum werd hij zo te zien goed nat gehouden. Toen ik hem kocht was de boom vrij nat, maar ik weet niet of hij toevallig die dag bewaterd was. Ik vond eerder een klein wormpje erin wat ook lijkt te bevestigen dat die boom redelijk nat is geweest.
Ik zelf heb de boom niet bemest sinds dien en slechts een heel klein beetje water erbij gegeven.


Moet ik het proberen er af te halen en kijken wat er gebeurd?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Wittige aanslag op boom, schimmel? 12 jaren 4 maanden geleden #5104

  • crataegus
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 142
  • Ontvangen bedankjes 4
dan lijkt het me idd schimmel, door rot/dood deel stam en vermoedelijk ook daaronder wat, alsook enkele wortels wellicht. Afschuren zal slechts tijdelijk helpen. Wil je hem redden op termijn moet je dan binnenkort verpotten waarbij je alle grond verwijderd (spoelen in grote bak desnoods), rotte en dode wortels weg, en het dood stuk stam/schors afschrapen en iets doen met de wond. Of gewoon erop vertrouwen dat dat dood mag blijven en de callusvorming errond zal volstaan. In het beste geval overleeft hij, blijft het daarbij, en zal dit gewoon zichtbaar blijven dat dood stuk. Veel meer zullen we je hier niet mee kunnen bij helpen, je zal moeten durven verpotten en het rot aanpakken. Ook meteen kiezen voor beter doorluchtende grond. Ps: van dat water geven, dat had niet gemoeten als je hem nog maar 1 dag hebt en hij stond nog nat. Slechter kun je niet doen bij rot, om hem nog meer nattigheid te geven

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Wittige aanslag op boom, schimmel? 12 jaren 4 maanden geleden #5105

  • Wouter
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 15
  • Ontvangen bedankjes 0
Bedankt voor je hulp, helaas dan zal ik hem moeten gaan verpotten.

Makkelijker zou zijn weg gooien en een nieuwe te kopen voor 6 euro, maar ik denk dat het een goede leerervaring is om de bomen te proberen te redden :).

Ik ben pas net begonnen ermee dus dan kan ik direct leren te verpotten.
Kan ik hem eigenlijk in dezelfde pot terug zetten? Of moet ik een grotere pot nemen?
En hoe herken je de dode/rotte wortels? Die zijn donkerder van kleur, nattig en klonten samen toch?

De boom lijkt nu inderdaad te staan in puur potgrond. Ik zal is kijken of ze bij het tuincentrum hier akadama verkopen. Dan zet ik hem daar in.

Ik heb eigenlijk alleen de bovenkant van de aarde gevoelt en onderaan de pot of die nat waren. En aangezien de aarde een beetje begon te barsten heb ik een klein beetje water toegevoegd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Wouter.

Re: Wittige aanslag op boom, schimmel? 12 jaren 4 maanden geleden #5106

  • crataegus
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 142
  • Ontvangen bedankjes 4
koop eerst een goed basisboek bonsai aan, daar staan veel van de basis zaken in die je vraagt. Zo ga je je al wat zekerder voelen als je eraan begint. Anders moet ik hier een boek beginnen schrijven ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Wittige aanslag op boom, schimmel? 12 jaren 4 maanden geleden #5108

  • Wouter
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 15
  • Ontvangen bedankjes 0
Dat is misschien geen slecht idee inderdaad :D.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Wittige aanslag op boom, schimmel? 12 jaren 4 maanden geleden #5111

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130
Zo te zien is er een stukje bast verdwenen en juist daar is die witte aanslag te zien. Of het daadwerkelijk kalkaanslag is kom je pas achter als je de plek goed hebt schoongemaakt.
Nadien alleen regenwater geven en dan zien of het terugkomt.
Residu van meststoffen zal het vast niet zijn, in een tuincentrum gaat het om verkopen, niet om boompjes in conditie te houden middels bemesten!
Schimmelaantasting zou idd ook nog kunnen, in dat geval een fungicide gebruiken.
Het boompje staat zo te zien binnen, niet de juiste plek voor deze soort, de Ulmus p. is een buitenboom. ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Wittige aanslag op boom, schimmel? 12 jaren 4 maanden geleden #5128

  • Wouter
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 15
  • Ontvangen bedankjes 0
Hoi Hank, bedankt voor je antwoord.

Ik zal hem morgen is verpotten en de aanslag proberen weg te potten. Is kijken of het terug komt met enkel regenwater. Moet wel een paar potjes buiten zetten daarvoor haha.

De boom staat inderdaad, binnen maar dat heeft (denk ik) een goede reden. Van wat ik gelezen heb kan de Ulmus (ik denk dat het een Ulmus, zeker ben ik niet) in principe binnen maar gedijt hij daar veel minder dan buiten. Maar deze Ulmus werd bij het tuincentrum als binnenbonsai verkocht. Deze heeft dus in het tuincentrum ook altijd op een warme plek gestaan en is daarom midden in de winter nog groen. Ik ben bang dat ik als ik hem nu buiten zet met al die regen, wind en kou dat de boom dan een dodelijke klap krijgt :(. Dat is mijn redenatie tenminste, misschien klopt het niet helemaal.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Wouter.
  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts