Onderwerp:

Meeldauw 12 jaren 3 maanden geleden #6228

  • kevofski
  • kevofski's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 432
  • Ontvangen bedankjes 55
Bestaan er middelen tegen meeldauw??
Mij werd altijd verteld dat er niet aan te doen valt.
Ze gaan der in principe niet aan dood maar verzwakken waardoor ze weer vatbaar worden voor andere schimmels of insecten.
Ik heb een eik(natuurlijk eik) :) die al 2 jaar op rij zwaar getroffen is, het laatste jaar nog eens dopluizen bovenop...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Meeldauw 12 jaren 3 maanden geleden #6230

  • crataegus
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 142
  • Ontvangen bedankjes 4
er is 'valse meeldauw', en er is 'echte meeldauw'.
in de volksmond wordt 'alles' wel eens gewoonweg als witziekte gebombardeerd, zonder dat men echt het onderscheid kent. Enfin google biedt hiervoor snel oplossing.

Bij eik heb je 'echte meeldauw'.

Kun je er 100% vanaf komen als je boom er last van heeft? NEEN
Valt er iets aan te doen? JA, via:

- contactfungicide (op basis van spuitzwavel): dit is een middel dat effectief is op de plaatsen waar het verstoven/gespoten is; elk hoekje en kantje dat niet in contact is geweest met de spuitnevel kan nog altijd last hebben. Ook nog dit: je gebruikt contactfungicide tegen meeldauw, wanneer de groei stil is of zo goed als stil, niet tijdens volle groei, dan is het niet effectief (zie hieronder)

- systemisch fungicide (diverse middelen die werkzaam zijn tegen echte meeldauw, google maar eens), werkt behoorlijk goed. Te gebruiken tijdens volle groeiperiode omdat de sapstroom het middel dan veel beter verspreid, en dus efficiënter wordt.

FREQUENTE (blijvende) bestrijding (ong. 2 wekelijks..), anders verspil je geld en krijg je geen efficiënte bestrijding.

gebruik van dergelijke bestrijdingsmiddelen, zeker bij frequenter gebruik, zal zeker impact hebben op de groei (iets minder).

Ik gebruik beide, maar nu ook niet zo frequent dat ik het boekje volg, dus ik neem genoegen met een 'beetje' meeldauw.

echt finaal weg zal de meeldauw nooit zijn.

groeten
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Oscar, leatherback

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by crataegus. Reden: typfouten

Re: Meeldauw 12 jaren 3 maanden geleden #6328

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130
Als je echte meeldauw constateert bij je eikeboompjes, hier in de omgeving "het wit" genoemd, kun je er vrijwel zeker van zijn dat het jaarlijks terugkeert.
Of een eikje het al dan niet krijgt heeft ook te maken met de weerstand van de boom, daarom is het zinvol om reeds als zeer jong boompje (zaailing) deze te behandelen met Vital.
Dit middel dient om de weerstand tegen diverse soorten schimmels waaronder meeldauw te verhogen bij meerdere plant-en boomsoorten.
In een vorig bericht werd ook spuitzwavel genoemd, werd mij op dit forum vorig jaar al eens aangeraden te gebruiken maar helaas, weinig positief effect.
Ook andere fungicidepreparaten hebben voor mijn eikjes niet datgene gedaan wat ik verwacht had en ben ik bang dat het helaas een jaarlijks terugkerende ergernis blijft. :(

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Meeldauw 12 jaren 3 maanden geleden #6337

  • RiaBronkhorst
  • RiaBronkhorst's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 850
  • Ontvangen bedankjes 147
Ik heb ook een paar eiken staan. En helaas hebben twee ervan ieder jaar last van meeldauw. Ik spuit met Silinal van Ecostyle. Het helpt niet voor de volle 100% maar dat komt waarschijnlijk ook doordat ik niet wekelijks spuit. In elk geval houdt het de meeldauw wel redelijk onder controle. Wat ook wel scheelt is de plaats van de eik. Drie eikjes hebben nog nooit last gehad. Twee staan verder weg van de rest, eigenlijk hangen ze in een pot aan de muur en de regenpijp waar zon en wind vrij toegang hebben en één is een Amerikaanse eik. De laatste is kennelijk niet gevoelig.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Meeldauw 12 jaren 3 maanden geleden #6361

  • crataegus
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 142
  • Ontvangen bedankjes 4

Hank schreef : In een vorig bericht werd ook spuitzwavel genoemd, werd mij op dit forum vorig jaar al eens aangeraden te gebruiken maar helaas, weinig positief effect.
Ook andere fungicidepreparaten hebben voor mijn eikjes niet datgene gedaan wat ik verwacht had en ben ik bang dat het helaas een jaarlijks terugkerende ergernis blijft. :(


daarom dat ik datgene wat ik zei over FREQUENTIE van gebruik, extra wou belichten...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Meeldauw 12 jaren 2 maanden geleden #6365

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Een afkooksel van de plant Paardenstaart = Heermoes (Equisetum arvense) helpt schimmelaantastingen voorkomen. Is gedroogd te verkrijgen in natuur(voedings)winkels. Meer info en Recepten via Google. Regelmatig bespuiten.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Hank, kevofski

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Ivan.

Re: Meeldauw 12 jaren 2 maanden geleden #6412

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130

Ivan schreef : Een afkooksel van de plant Paardenstaart = Heermoes (Equisetum arvense) helpt schimmelaantastingen voorkomen. Is gedroogd te verkrijgen in natuur(voedings)winkels. Meer info en Recepten via Google. Regelmatig bespuiten.


Hey Ivan,

Heb je zelf dit middeltje al eens gebruikt, en zo ja bij welke boom-en of plantensoorten.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar jouw ervaringen hiermee.
Maar ik ben desalniettemin zeker van plan om dit middel komend seizoen eens uit te proberen. :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Meeldauw 12 jaren 2 maanden geleden #6435

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Paardestaart wordt sinds lang gebruikt als natuurlijk middel tegen schimmelaantastingen (witziekte). Mij is niet bekend dat er planten zijn waarbij het niet mag gebruikt worden. Het wordt aangeraden bij bvb rozen en andere schimmelgevoelige planten. Ik spuit het om de 14 dagen op alle bladplanten. En meen te bemerken dat het "werkt". Paardestaart is rijk aan kiezel en dat zou de stevigheid van het blad verhogen waardoor schimmels minder kans krijgen.
Als je wat rondkijkt zie je de paardestaart wel groeien langs wegbermen en wat verwaarloosde stukken grond.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Meeldauw 12 jaren 2 maanden geleden #6437

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130
Ik heb vorig jaar wel her en der Heermoes zien groeien dus dat zal het probleem niet zijn. Zou mooi zijn als de aantasting van meeldauw op die manier tot een minimum beperkt kan blijven. :)
Vanmiddag sprak ik een kennis die lid is van een tuinvereniging.
Hij vertelde me dat bespuiten met 1 deel melk op 3 delen water eveneens een probaat middel is om meeldauw op diverse soorten planten te voorkomen.
Dit zou dan om de 2 weken moeten gebeuren vanaf ong. half juni.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Meeldauw 12 jaren 2 maanden geleden #6442

  • kevofski
  • kevofski's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 432
  • Ontvangen bedankjes 55
Ik ga ook eerst de alternatieve middelen gebruiken voor ik naar drastische middelen overga. Dus op zoek naar heermoes!!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren