Onderwerp:

effectieve bestrijding van dop en schildluizen 13 jaren 2 maanden geleden #857

  • Hank
  • Hank's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130
Al enkele seizoenen last van dopluizen. Vooral te vinden op de Taxus, platte schildjes tegen de stam en bijna niet te onderscheiden. Daarom lastig te ontdekken en te verwijderen.:(
Verder nog op enkele Acers ook tegen de stam terwijl onder het blad de witte eierzakken zijn te zien. Gevolgen, lelijk en wat verfomfraaid blad.:(
Vorig seizoen genoodzaakt om van enkele boompjes al het blad te verwijderen.:angry:
Als bestrijding het middel Calypso toegepast maar niet met het gewenste effect dat ik ervan verwachtte.:huh:
Schijnt dat het middel niet door het rugschild van de luizen doordringt.
Iemand een betere methode/middel?:)

Op de bijlage te zien de eierzakjes die je onder de bladeren vindt!

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Hank.

Re: effectieve bestrijding van dop en schildluizen 13 jaren 2 maanden geleden #859

  • D@NNY
  • D@NNY's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 300
  • Ontvangen bedankjes 5
Dit is wat ik erover kon vinden, misschien heb je er wat aan:
De bestrijding van deze insecten is niet eenvoudig. Behandeling met zeepsop en spiritus of algemeen verkrijgbare spuitbussen is weinig effectief.

Gebruik eventueel:
- Actellic
- Undeen
- Admire/ Envidor en Pirimor
- Decis en Provado (systemisch middel)

Behandeling om de 2 weken herhalen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: effectieve bestrijding van dop en schildluizen 13 jaren 2 maanden geleden #863

  • Hank
  • Hank's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130
Ik zal eens e.e.a. opzoeken over die middelen. Undeen echter is al jaren geleden uit de handel genomen, was een heel goed middel tegen ongedierte op planten. Werd verboden net als zovele andere middelen.:(
Nu heb je a.h.w. voor ieder plaagbeestje een specifiek middel nodig.
Kassa voor de fabrikant.:angry:
Maar hoe dan ook, het is wel een probleem hier sinds een paar jaar terwijl ik er eerder nooit last van had.
Bedankt voor de tip i.i.g.;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: effectieve bestrijding van dop en schildluizen 13 jaren 2 maanden geleden #864

  • D@NNY
  • D@NNY's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 300
  • Ontvangen bedankjes 5
@ Hank:

Wat ik dan weer niet snap is dat je zomaar Spiritus of zeepsop (al dan niet verdund) op je bomen kunt spuiten. :dry:

Wonder der natuur..?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: effectieve bestrijding van dop en schildluizen 13 jaren 2 maanden geleden #865

  • Hank
  • Hank's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130
Dat de productie van veel (doeltreffende)bestrijdingsmiddelen gestopt werd was een maatregel van onze overheid.:angry: De reden? Het milieu.
Alles moest milieuvriendelijker worden en er zullen in de nabije toekomst wel meer bestrijdingsmiddelen voor particulier gebruik in de ban gedaan worden.
Dus uiteindelijk toch ooit terug naar de huis-tuin en keukenmiddeltjes groene zeep en verdunde spiritus?
Kwam via google bij een orchideeforum waar olijfolie werd aanbevolen om de dopluizen mee aan te stippen, ze zouden gelijk gestrekt gaan volgens iemand die er ervaring mee heeft.:ohmy:
Misschien ook eens proberen.;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: effectieve bestrijding van dop en schildluizen 13 jaren 2 maanden geleden #866

  • davids
  • davids's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 461
  • Ontvangen bedankjes 55
Ik heb ooit, voor divers ongedierte gehoord dat je admire van Bayer kunt spuiten op de boom en gieten op de aarde. Dan komt het gif in het systeem van de boom waardoor de luizen het binnenkrijgen en dus dood gaan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: effectieve bestrijding van dop en schildluizen 13 jaren 1 maand geleden #1444

  • Tiger313
  • Tiger313's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 351
  • Ontvangen bedankjes 59
Was een beetje op de website van Esveld aan het rondneuzen, kwam ik bestrijdingsmiddelen tegen van het merk Pireco. Naar wat ik lees op de website van Pireco worden hun bestrijdingsmiddelen gemaakt van kruiden en zijn dus helemaal plantaardig, zonder toevoegingen van chemische middelen en dus niet giftig. Lijkt me erg interessant, helemaal voor bonsai. Misschien het proberen waard?

Linkie: www.pireco.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren