In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

meidoorn stomp nieuw 8 jaren 3 maanden geleden #43513

  • LucRoux
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295
Dag allemaal,
ik zit hier al enige tijd mee te lezen en alles uit te pluizen. Ik heb ook al een stomp of 10 van verschillende soorten bomen in de volle grond staan, als "leermateriaal"
In oktober kwam ik langs een oude (40-50-60 jaar?)meidoornhaag en zag dat de eigenaar deze aan het uitrukken was met een graafmachine.Ik kon natuurlijk niet anders dan stoppen en vragen om wat stompen.Nadeel: los uitgerukt dus weinig tot geen fijne haarwortels, maar ik heb er toch maar een aantal meegenomen en in volle grond gezet. Groot was mijn verbazing toen ik vandaag groen zag aan de dikste van de collectie... Temp is nu natuurlijk ongelofelijk, maar wat doe ik als het begint te vriezen? Beschermen of de natuur zijn gang laten gaan?

Bedankt voor de hulp,

Luc

ps fototje bijgevoegd, misschien zijn er al ideeën welke richting uit te gaan moest hij het redden ( hopelijk)

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

meidoorn stomp nieuw 8 jaren 3 maanden geleden #43516

  • Richard Baas
  • Richard Baas's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 233
  • Ontvangen bedankjes 47
Dat is een leuk stompje met een mooie schil. Geen idee welke kant het op gaat. Ligt er natuurlijk ook aan waar de nieuwe groei zich vlg jaar bevind. Succes en wat betreft de vorst, gewoon laten gaan zolang het in de volle grond zit kan het wel wat hebben. Denk dat iedereen wel last heeft van nieuwe groei en bollende knoppen.
Richard

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

meidoorn stomp nieuw 8 jaren 3 maanden geleden #43517

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718
Mooie stomp! Beetje rechte stam zoals vaak bij verzamelde meidoorns. ..Zo te zien zit er wel wat tapsheid in. Het mooiste is natuurlijk de schors .

Als hij van mij was had ik meteen alle gladde en verticaal groeiende takken gesnoeid zodat alleen de stukken met oude bast overblijven. Dan een paar jaar laten aanslaan. Meidoorns houden niet van gepruts aan de wortels en het feit dat je nu groen ziet, betekent nog niet dat hij het doet.

Dubbelstam lijkt me... Dat kleine oude stammetje rechts zou ik houden. .. Kan mooi worden!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by marcellucas.

meidoorn stomp nieuw 8 jaren 3 maanden geleden #43518

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Leuk ding!

Inderdaad, vooral in het voorjaar in de gaten houden tegen uitdrogen. Nu gewoon laten gaan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

meidoorn stomp nieuw 8 jaren 3 maanden geleden #43524

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Je kan de grond rond de stam wat bedekken met bladeren. Uitlopen op de oude stam is geen garantie dat hij echt aan de groei is, lopen soms uit op de aanwezige kracht. Geduld. Ook als hij niet direct na de winter uitloopt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

meidoorn stomp nieuw 8 jaren 3 maanden geleden #43528

  • LucRoux
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295
Bedankt voor de info!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

meidoorn stomp nieuw 6 jaren 8 maanden geleden #69166

  • LucRoux
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295
Boompje heeft het redelijk gedaan, tot in de herfst alle takken begonnen uit te drogen vanaf de punt.
Ik heb de boom dan uitgegraven om te zien of er onder de grond iets mis was, opgepot in goed substraat, Rhizotonic gestart en in de serre gezet gedurende de winter.In de lente goed op gang gekomen en ondertussen scheuten van 60 cm...
Ik heb tot vandaag zitten denken over de styling- dubbelstam/enkel met veel dood hout/ alle zijtakken eraf en helemaal vanaf nul beginnen op te bouwen,...
Gezien de nieuwe scheuten weer rechte staken zouden worden als ik ze zo zou laten groeien maar een beslissing genomen. De dubbelstam optie werd verworpen omdat de twee stammen parallel naast elkaar lopen,exact dezelfde beweging maken en even dik zijn.Eentje moest er dus aan geloven. Eens die beslissing genomen en eraf gezaagd was het eigenlijk straight forward werk: uitfrezen, scheuten bedraden en beweging geven, inkorten. Ik hoop op nog een aantal nieuwe scheuten om wat gaten op te vullen.
Boom nu weer met rust laten tot in de winter en nog eens goed kijken nu ik zicht heb, misschien dat ik nog wat takken moet laten verdwijnen.











Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

meidoorn stomp nieuw 6 jaren 8 maanden geleden #69170

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4717
  • Ontvangen bedankjes 1162
Om de rechte takken te vermijden kun je met de clip and grow methode werken.
Dan moet je niet bedraden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

meidoorn stomp nieuw 6 jaren 8 maanden geleden #69182

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Mooi project luc
Idd wat tom zegt clip and grow
Ook zul je dan meer tapsheid in de takken krijgen

De dikkere takken die je hebt laten zitten zou je nog in kunnen korten tot de eerste scheut die daar aanzit met hetzelfde doel meer beweging en tapsheid in die tak krijgen

Ben benieuwd naar je progressie!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

meidoorn stomp nieuw 6 jaren 8 maanden geleden #69186

  • LucRoux
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295
Tom, Dennis, ik heb de boom gezien zijn slechte situatie vorige winter ongehinderd laten groeien tot nu. Hij is ondertussen weer helemaal gezond, heeft geweldig gegroeid met natuurlijk lange rechte scheuten als gevolg. Vanaf nu zal het idd clip and grow worden, met bedrading van de nog plooibare jonge scheuten ( cfr Tony Trickle).
Die 2 dikke takken die nog uitsteken... ik heb een paar ideeën , zowel met als zonder die 2. Voorlopig nog geen ""winnaar", dus laat ik ze maar staan in de hoop dat de boom zelf aangeeft welke kant hij uit wil ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts