In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

bruine verkleuring 5 jaren 3 maanden geleden #78124

  • marnix
  • marnix's Profielfoto
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 30
  • Ontvangen bedankjes 1
Ik heb voor het veiligst gekozen en de juniperus op de brandstapel en de rest de aangetaste takken verwijderd. De jezoensis ga ik afzonderen en in de serre plaatsen en de takken droog houden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

bruine verkleuring 5 jaren 3 maanden geleden #78137

  • Teun1
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 82
  • Ontvangen bedankjes 49
Juniperus kent geen pathogenen die ook op picea kunnen leven.
Gezien het verloop van het probleem, en de hoeveelheid mos op de aarde heeft deze juniperus waarschijnlijk veel te nat gestaan.
In de zomer was er voldoende verdamping, dus geen probleem. In de herfst en winter is dat niet het geval en de boel is waarschijnlijk aan het rotten geslagen in de bodem. Mos kan pas groeien bij langdurige vochtigheid en voldoende licht. Er had eigenlijk veel eerder al een alarmbelletje moeten rinkelen. Juniperus houdt niet van modder.
Op dode takken kan allerlei schimmel ontstaan, die ook kan lijken op roest maar dat niet hoeft te zijn.

Een les voor de volgende keer misschien, is om ze direct na aanschaf uit de pot te halen en in een veel ruimere pot met goede bonsaibodem te zetten. Je doet dan niets anders dan de plastic potranden vervangen door ademend materiaal. Op die manier heb je 360 graden drainage en zuurstof. Zo'n 15% van de wortels ondervindt dan schade door wrijving (je gaat immers niet harken of knippen aan die wortels). Zou ze in de pot blijven staan, dan is de beschadiging soms 100%. Zoals in dit geval.

Soms is het wijs om even alle bonsai-logica aan de kant te smijten, en gewoon ouderwets/modern te denken: wat is goed voor de plant op dit moment?
Als ik zie dat mijn planten in rap tempo achteruit gaan, dan ga ik niet tot de lente wachten met verpotten. Dan zoek ik een tussenoplossing. Ik weet dat de hobby gestaafd is op geduld en weinig ingrepen per seizoen, maar lange-termijn-denken gaat bij mij echt direct overboord zodra ik zie dat er misschien geen lange termijn mogelijk is als ik nu niets doe.

Dat betekent ook dat ik soms in de stromende regen met een hete spijker gaten in een pot sta te branden. Ja, dat kost de plant tientallen wortels. Maar daar tegenover staat wel dat ze de winter door komt en de kans krijgt om nieuwe te maken. Had ik dat niet gedaan, dan waren er tegen de lente 0 wortelpunten over.
Daar hoeft niet iedereen het mee eens te zijn, maar ik ben fan van het behouden van levende planten.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: yahookoi, GG, marnix

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

bruine verkleuring 5 jaren 3 maanden geleden #78139

  • Sjors Boomschors
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 321
  • Ontvangen bedankjes 46
Spijtig dat deze het niet gehaald heeft. Maar wat trof u in de pot aan toen u deze daar uit haalde ?

Geheel met Teun eens. Onderzoek je boom tot in de puntjes en bij ernstige gebreken direct actie ondernemen. Daar kan immers niet op gewacht worden.

Zo ben ik dit jaar met bonsai van start gegaan met 4 Wilgen, gewoon als stok in pot. Elke beginneling kan een wilg opkweken, maar in mijn geval ze ook alle 4 omleggen. Beschouw en behandel ze als 4 test objecten waarop alle zorg, handelingen, behandelingen en toevoegingen worden uitgeprobeerd. Na wat eerste hulp ( volledige her pot ) zijn er nog 3 over, 1 is inmiddels afgeschreven.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

bruine verkleuring 5 jaren 3 maanden geleden #78151

  • marnix
  • marnix's Profielfoto
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 30
  • Ontvangen bedankjes 1
Toen ik de juniper uit de pot haalde, heb ik de wortels bekeken. Geen dikke wortels te bespeuren. De picea schamala zitten in volle grond hadden aan de onderkant bruine naalden wat ik normaal vind want daar komt weinig zon. De picea jezoensis heb ik uit volle grond genomen de wortels zagen er gezond uit, en ik heb hem in een kleine pot geplaatst met mengeling kanuma en akadama en beetje bonsai aarde. Ga later foto posten van jezoensis.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

bruine verkleuring 5 jaren 3 maanden geleden #78153

  • marnix
  • marnix's Profielfoto
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 30
  • Ontvangen bedankjes 1

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

bruine verkleuring 5 jaren 3 maanden geleden #78154

  • marnix
  • marnix's Profielfoto
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 30
  • Ontvangen bedankjes 1

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

bruine verkleuring 5 jaren 3 maanden geleden #78155

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
waneer heb je de picea joezenis uit de grond gehaald?
en als ik het goed begrijp, heb je de wortels aardig moeten snoeien om hem in een kleine pot te krijgen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

bruine verkleuring 5 jaren 3 maanden geleden #78156

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
waneer heb je de picea joezenis uit de grond gehaald?
en als ik het goed begrijp, heb je de wortels aardig moeten snoeien om hem in een kleine pot te krijgen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

bruine verkleuring 5 jaren 3 maanden geleden #78157

  • marnix
  • marnix's Profielfoto
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 30
  • Ontvangen bedankjes 1
De picea jezoensis zat sedert augustus in volle grond, ik heb hem niet gesnoeid de wortels met rust gelaten. Nu uitgehaald en Mooi en zacht in de pot geplant zonder bevestiging draad. Dacht dat hij goed ging groeien in volle grond, want het was een te warme zomer. Bljkt een beetje meer wortels. Gemakkelijk uithalen geen druk. Bodem pot kanuma geplant dan opgevuld met akadama en op top beetje aarde speciaal bonsai. Toen ik hem kocht was hij mooi, maar heeft zich nooit goed ontwikkeld. Weet niet wat ik fout deed.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by marnix.

bruine verkleuring 5 jaren 3 maanden geleden #78160

  • Sjors Boomschors
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 321
  • Ontvangen bedankjes 46
Deze ziet er slecht uit. U treft het niet met uw bomen, gezien hij vol in’t groen & naalden dient te staan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren