In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Bonsai maken van verkommeren buxus 4 jaren 3 dagen geleden #85190

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4722
  • Ontvangen bedankjes 1166
Je kan dikker draad nemen en er 2 of 3 naast elkaar leggen.
Als je hem zo lang houd dan is in mijn ogen literati de enige mogelijkheid.
Je kan voor nu alles eraan laten, het zal helpen om de boom weer gezond te maken.
Maar ik zou wachten tot er sterke groei is om er ook nog maar iets aan verder te werken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bonsai maken van verkommeren buxus 4 jaren 3 dagen geleden #85193

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Zoals meermaals aangegeven: Zorg ervoor dat je aan bomen werkt die gezond zijn. Het risico om een boom uit te putten is echt.

Maar, dat gezegd hebbende.. Kleiner is groter. Ik zou in deze hoek gaan denken:

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bonsai maken van verkommeren buxus 4 jaren 3 dagen geleden #85194

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Ja, ik kon het niet laten om er al wat aan te doen. Nu ga ik hem inderdaad verder met rust laten. Het voordeel is dat ik nu een beter zicht heb op de stam en dat er meer licht komt op de takken dichtbij de stam.

De keuze literati/klein houden kan ik dan later nog maken.

Ergens denk ik: de stam is dun en heeft geen tapsheid en daarom kan literati interessant zijn omdat dit daar van ondergeschikt belang is.

LB, jou ontwerp is ook zeker een optie (bedankt voor de moeite), maar dan zou in mijn ogen het onderste, verticale stuk van de stam nog serieus moeten verdikken. En met buxus duurt dit schijnbaar heel lang...
Ik kan hem ook altijd in volle grond zetten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bonsai maken van verkommeren buxus 4 jaren 3 dagen geleden #85202

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295
Als je de stam zwaar bedraad ga je nog wel wat kunnen buigen, maar het zal altijd een flauwe bocht zijn, een interessante hoekige beweging kan niet. .Buxus heeft heel hard hout en breekt gemakkelijk.
Je hebt inderdaad twee mogelijkheden, de kleine boom optie, en de literati optie.
Ik heb 2 schetsen gemaakt van hoe het er zou kunnen uitzien. In beide gevallen is de boom naar rechts gekanteld.
Eén van de grootste problemen bij jouw boom is de omgekeerde tapsheid van de stam. Zoals ik het kan zien op de foto's is de stam aan de basis dunnen dan hogerop. Of is dat niet zo? Want dat is natuurlijk niet echt wenselijk. Maar ja, het is altijd wel iets met startplanten.
Als je de literati optie wil ga je ook met wat shari's moeten werken volgens mijn mening, daardoor ga je een visueel tapser effect kunnen creëren, want er zijn wel meerdere plaatsen waar je stam dikker is, en die kan je wegwerken met die shari's dan. Daar moet je wel voorzichtig mee zijn want als je de sapstroom onderbreekt kan je schade hebben. Sowieso wachten tot de boom gezond groeit.
Ik ben zelf eerder voorstander van de kleinere boom optie, zoals LB al voorstelde vanuit de andere zijde. Dat is moeilijk te bepalen wat je dan als voorkant gaat nemen, ook bij de literati optie. Daar moet je de plant voor jou hebben staan. De wortelvoet kunnen bekijken. Misschien zit er onder de grond nog wel wat tapsheid aan de stam? Heb je daar al naar gekeken?
In ieder geval kan je de twee opties nu nog open houden.
Groeten Luc.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bonsai maken van verkommeren buxus 4 jaren 2 dagen geleden #85228

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295
Nog even een advies als je toch die stam nog een buiging wil meegeven, je doet dat best tijdens het groeiseizoen en niet in de winter.
In de winter ligt de sapstroom stil en zal het hout nog gemakkelijker breken. Laat hem eerst flink groeien en probeer die buiging, als je die al wil doen, dan ergens in juli, augustus te doen. Wat ik ook altijd doe om breekbare takken te buigen, is die tak omwikkelen met een natte doek, en die hou je gedurende een paar dagen doornat. Nat hout breekt namelijk veel minder makkelijk dan droog hout.
En om op mijn vraag van vorige post terug te komen, is die stam omgekeerd taps, of zie ik dat verkeerd op de foto?
En is er onder de grond nog iets van stamvoet?
Groeten Luc.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bonsai maken van verkommeren buxus 4 jaren 2 dagen geleden #85233

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Dag Luc,
Het verticale stuk van de stam is niet omgekeerd taps, al is hij ook niet erg taps.
Het horizontale stuk, direct na die knik, is wel lichtjes dikker dan onder de knik.

Ik heb nog niet gekeken wat er onder de grond zit. Ik heb eens op een filmpje gezien (en later ook zelf vastgesteld) dat buxus niet per se de dikste wortels aan het oppeevlak heeft, maar dat dit even goed enkele cm dieper kan liggen. Dus mogelijk vind ik tijdens het verpotten wel een dieper gelegen 'nebari' met hierboven inderdaad nog een stuk dat dikker is dan de aanzet van de stam.
Maar het lijkt me niet slim op hier nu al te veel achter te gaan zoeken...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bonsai maken van verkommeren buxus 4 jaren 2 dagen geleden #85243

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295
Bij de volgende verpotting kan je dat wel zien dan, want dat zal ook mee bepalen welke vormgeving en van welke kant je zal moeten uitgaan.
Wat ik bedoelde met die omgekeerde tapsheid is inderdaad dat de boom voorbij de knik dikker is dan het verticale stuk.
Zo heb ik het ook uitgetekend in die schetsen, en dat zal het belangrijkste punt zijn om visueel te minimaliseren.
Als dat lukt kan je zowel voor de literati als voor de kleine boom gaan.
Groeten Luc.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Panda

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren
Cron Job Starts