In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Beginnen met bonsai 4 jaren 2 maanden geleden #83684

  • Tom Sibens
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 15
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo bonsai-liefhebbers,

Mijn naam is Tom en ik zit al enkele weken te denken om met een bonsai aan de slag te gaan. Helaas ben ik er nog heel nieuw in en ik heb nog geen ervaring.
Ik heb op het oog een Japanse esdoorn van ca. 3 jaar en een Chinese jeneverbes van ca. 3 jaar.

Na veel doorlezen op dit forum en websites heb ik al wel een beetje het idee hoe je ermee aan de slag moet maar het zal natuurlijk nog niet perfect lopen.

Ik heb een aantal vragen voordat ik wil beginnen.

Wanneer moet je een boom in een trainingsbakje zetten en wanneer in een normale bonsai pot?
Welke soorten grond moet ik gebruiken bij de Japanse esdoorn (3jaar) en de Chinese jeneverbes (3jaar). Ik had gelezen dat je jongeplanten grond hebt en voor de jeneverbes naaldbomengrond moet hebben. Voordat ik het allemaal ga aanschaffen, wil ik het zeker weten zodat ik meteen goed van start kan gaan.

Als ik ze bestel en ze komen bijvoorbeeld volgende week binnen, moet ik ze dan buiten zetten met de pot waar ze nu inzitten? en moet ik ze eerst laten staan tot het voorjaar?

En wat voor soort bemesting moet ik gebruiken bij deze jonge plantjes in de winter en in het voorjaar?

Ik hoop dat ik niet te veel vraag en dat ik ontzettend veel van jullie kan leren.

Met vriendelijke groet,

Tom

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginnen met bonsai 4 jaren 2 maanden geleden #83688

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4718
  • Ontvangen bedankjes 1163
Welkom op het forum

Veel zal afhangen van wat je wilt bereiken.
Als je groei wilt kun je hem in een trainingsbak zetten voor enkele jaren. Of nog geen zin hebt om een duurdere pot te kopen.

Wat je van grond kunt gebruiken is vooral korrelsubstraat zoals akadama, bims, lava, zeoliet, terramol, ...
Maak een mengeling die geschikt is voor jou omstandigheden en jou soorten bomen.
Al naargelang waar je kunt aangeraken en wat je er wilt voor uitgeven.

Zet ze gerust buiten, maar let in het begin wat op met vorst.

Bemesten moet je in de winter niet doen, in het voorjaar als ze in blad komen/ staan kun je beginnen bemesten al naargelang je verpot of niet.

Ben je zeker dat je bomen wilt bestellen?
Je kan beter eerst eens naar een bonsaizaak gaan kijken. Dan zie je ze in real life en heb je meestal ook meer keuze.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Tom Sibens

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginnen met bonsai 4 jaren 2 maanden geleden #83690

  • Tom Sibens
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 15
  • Ontvangen bedankjes 0
Dankjewel voor de antwoorden op mijn vragen!

Een bonsai winkel is best ver van mij vandaan. Ik wil eerst kijken hoe alles werkt kwa seizoenen en producten. Als ik meer heb geleerd zou ik graag naar een bonsai winkel gaan om dan voor betere kwaliteit te gaan en wil ik er best meer geld voor uitgeven. Ik weet ook dat betere kwaliteit duurder is maar als ik veel ga uitgeven en het niet onder de knie krijg of wat dan ook, dan is het ook zonde van het geld.

Als ze in een grotere pot komen en ik wil ze in een trainingsbakje zetten, is het dan ook verstandig om dan de wortels beetje bij te knippen of dat pas doen in de lente?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginnen met bonsai 4 jaren 2 maanden geleden #83692

  • Mickey
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 67
  • Ontvangen bedankjes 13
Vanwaar ben je, Tom?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginnen met bonsai 4 jaren 2 maanden geleden #83694

  • Tom Sibens
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 15
  • Ontvangen bedankjes 0
Tholen, ik vond net een tuincentrum in de buurt maar ik weet niet of hun echt bonsai hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginnen met bonsai 4 jaren 2 maanden geleden #83696

  • Mickey
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 67
  • Ontvangen bedankjes 13
Is er nergens een Bonsaivereniging bij je in de buurt?
In zulke clubs zitten veel mensen met ervaring en zij gaan je ook op weg kunnen helpen waar je materiaal kan gaan halen.
Je kan bij die clubs dan ook workshops volgen met je eigen materiaal bvb.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginnen met bonsai 4 jaren 2 maanden geleden #83697

  • Tom Sibens
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 15
  • Ontvangen bedankjes 0
Helaas niet. De dichtsbijzijnde Nederlandse club zit onder Den Bosch, dat is een uur en 10 minuten en na mijn werk gaat dat niet lukken. De dichtsbijzijnde Belgische club is 50 minuten maar ik ga liever bij een Nederlandse.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginnen met bonsai 4 jaren 2 maanden geleden #83699

  • Tom Sibens
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 15
  • Ontvangen bedankjes 0
Als ik de plantjes binnen heb, moet ik dan de wortels bijknippen om ze in een trainingsbakje te doen of is dat pas verstandig in de lente/zomer?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginnen met bonsai 4 jaren 2 maanden geleden #83700

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307
Ik zou ze eerst even 2 weken laten rusten van de reis en laten wennen aan hun nieuwe standplaats. In die periode kan je zien of de boom gezond blijft, voordat je er mee aan de gang gaat.

Misschien een domme vraag. Hoeveel ervaring heb je met planten binnen/buiten en potten en bakken en de tuin?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginnen met bonsai 4 jaren 2 maanden geleden #83701

  • Tom Sibens
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 15
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik heb een kleine moestuin in de achtertuin maar dat is niet zo intensief verzorgen zoals een bonsai. hoezo? :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren