In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

New hier 3 jaren 8 maanden geleden #87163

  • Tengy
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 23
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo. Ik heb juist een boompje gekocht en ben nieuw in het verzorgen ervan heb al.heel veel gelezen en opgzocht. Nu wou ik weten of ik lijn bonsai die ik gkocht heb gewoon in de supermarkt. Direct moet verpotten ?? Omdat met name de wateropname zeer rap gaat en het lijkt niet vast tz zitten en niet de juist substaat tz zijn

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

New hier 3 jaren 8 maanden geleden #87165

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4722
  • Ontvangen bedankjes 1166
Msh eens een foto plaatsen.
Dan weten we waarover we spreken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

New hier 3 jaren 8 maanden geleden #87169

  • Tengy
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 23
  • Ontvangen bedankjes 0
Dit is mijn bonsai. Moet ik deze direct verpotten

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

New hier 3 jaren 8 maanden geleden #87173

  • LucRoux
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295
Het enige wat je direct moet doen is hem buiten plaatsen als dat nu het geval niet is ( wel opletten met die hittegolf nu, mooi in de schaduw zetten). Verder eens goed water geven, die grond ziet droog uit. Loofbomen verpotten is iets wat je in de lente doet, dus nu absoluut niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

New hier 3 jaren 8 maanden geleden #87174

  • Tengy
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 23
  • Ontvangen bedankjes 0
Ok thx. Ik geef elke keer water ls het te droog is maar is volgens mij te rap doog door geen ultimate grond de wortels komen aan de zijkant uit plus het boompje zit zo los als kweetnie wat gewon in de pot. Als ik het stammetje vastpak en optil heb ik de kluit met alles gewoon in de hand met wortels en alles

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

New hier 3 jaren 8 maanden geleden #87175

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4722
  • Ontvangen bedankjes 1166
De aarde ziet er inderdaad wel droog uit.
Het kan zijn dat de aarde niet goed water opneemt. Hou dat in de gaten.
Anders zet je hem in een grotere pot zonder aan de wortels te knippen. Schud die aarde wat uit en vul aan met korrelsubstraat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

New hier 3 jaren 8 maanden geleden #87179

  • Tengy
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 23
  • Ontvangen bedankjes 0
Thx tom. Dit zie ik meer zitten dan het helemaal niet verpotten. Ik snap dat ik nog niet aan de wortzl moet zitten knippen maar ziet wel aar uit sat het potje tog te klein is kan ik ook direct de stam vastbinden en alles eens goed doe. Want heb al gemerkt dat supermarkten die dit gewoon verkopen tog niet hun uiterst best doen om ze in orde te verkopen. Ze waren bijna allemaal zo kheb veel opgzocht voor ik 1 haalde ze hadden veel keuze. Dusja deze isset geworden

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

New hier 3 jaren 8 maanden geleden #87181

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307
De zelfde boompjes kan je ook kopen bij de bonsai winkels, komen allemaal uit het buitenland, massa import.
Kijk hier maar eens, tweede regel, de drie foto's vanaf rechts gezien: https://lodderbonsai.nl/gallery-where-we-work/
Allemaal in de zelfde grond net als waar je hem in supermarkt hebt gekocht. (of een willekeurig tuincentrum)
Dat alle boompjes jaren lang in die potjes en grond staan, zegt dus ook wat, dat het wel kan. Maar je stemt de grond/substraat type af op het klimaat en lokale weer, waar je de bomen hebt staan. Nederland heeft een nat klimaat, dus die potgrond blijft daardoor buiten te nat, terwijl waar de boompjes vandaan geimporteerd komen, er minder regen valt en daar dus die potgrond gewoon goed te gebruiken is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

New hier 3 jaren 8 maanden geleden #87182

  • Tengy
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 23
  • Ontvangen bedankjes 0
Idd rorror klink wel logisch zo. Bdank voor de info. Afbrekêniet precies. Maar op intzrnet of youtube of zelf officiela bonsaisites zie ik tg nergens zo een slordige pot en bodem. Alsje begrijpt wat ik bedoel. Ik zeg niet dat het geen goede grond ofz is maar ik ben blij dat ik van tom heast tehoren kreeg dat ik kon verpotten gewoon zonder wortelknip. Zoals ik zeg. Ik wil ook wel een mooit boompje met mooie bodem. Ook al is hy nieuw. Ik breek het nie af maar zie tog wel op geen enkel foto of offficiele site zo een slordige ondergrond ... of moet ik hem juist zo houden ng tor volgende lente ? Dat zijn veagen voor dit forum want vindje niet zomaat online veel basic info geen diepe info

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

New hier 3 jaren 8 maanden geleden #87224

  • Tengy
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 23
  • Ontvangen bedankjes 0
Heb ng een andere vraag. Mag ik al knippen in de boom. Het is een wirwar van kleine dunne takjes die naar de kroon lopen . wat denken jullie, de langste onnatuurlijke vormen eruit halen.? Dit betekend ook dus takjes me blaadjes alleen vanbovën veel.takjes binnenin die ook gewoon daar zijn. Geen blaadjes aan nx

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Tengy. Reden: Corrigeren tekst
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren