In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Vormgevings raad / verzorging raad 3 jaren 3 maanden geleden #88816

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295

stevens schreef : Bedankt voor deze tip marco.
Op welke verhouding verdun je de jin vloeistof dan.
Trouwens kan iemand mij uitleggen hoe dat enten van loof juist moet gebeuren.
Gaat dan de hele takopbouw opnieuw moeten gebeuren of doe je de ent op de bestaande takken en als ze aanslaan haal je het oude loof weg ?

Hoe je een ent plaatst op een boom is niet zomaar in één twee drie uitgelegd, er zijn veel factoren die daarbij komen kijken.
Het beste zou zijn om dat de eerste keer te laten doen door iemand met ervaring en dan kan je live zien hoe dat juist in zijn werk gaat.
Je hebt namelijk tal van verschillende enten.
Je kan zowel rechtstreeks op de stam een nieuwe groeier zetten, als op al bestaande dikke takken. Je kan er bijgevolg ook meerdere tegelijk zetten, naargelang de grootte van je startplant.
Woon je in België? Provincie?
Groeten Luc.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Vormgevings raad / verzorging raad 3 jaren 3 maanden geleden #88818

  • stevens
  • stevens's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 405
  • Ontvangen bedankjes 64
Ik woon in.Diepenbeek (Belgisch Limburg).
Ik kwam on bonsai focus een artiekel tegen.
Blijkbaar moet je ook veel gedult hebben want duurt het vele jaren vooraleer je ermee kan vormen.
Hier nog even wat foto's waaronder close up van het huidig loof.
Als ik dit loof zie twijfel ik of het zonder enten misschien ook nog mooi kan uitgroeien.


Ook nog een bijkomend vraagje.
Als ik bomen verpot doe ik altijd wat beendermeel mee in de pot zodat er wat bemesting mee in de grond zit.
Ik leg dus eerst een laagje grondmengeling in de pot dan het beendermeel daar dan weer een laagje grond over en dan de boom er op en bijvullen.
Nu bemest ik verder in het kweekseizoen vloeibaar met aangekochte meststof en mijn specialeke.
Dit is spoelwater van het uitwassen van mijn filterwatten in mijn (groot) aquarium.
Hiermee groeien ze weelderig (veel nitraat waarschijnlijk).
Maar ik vroeg mij toch af als ik nog vaste messtof wil geven wat is budgettair gezien interesant want ik heb meer dan 30 bomen en die met biogold bemesten wordt dan te kostelijk

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by stevens.

Vormgevings raad / verzorging raad 3 jaren 3 maanden geleden #88823

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295
Het is maar wat je voor ogen hebt, met dit loof blijf je in een beginfase of in het beste geval in een halfweg fase steken.
Dat loof blijft altijd flodderig, dat wordt nooit echt kort, compact en stevig.
Sommigen zullen zeggen dat het wel kan, maar dan ligt de norm die je wil bereiken een stuk lager.
Je moet veel geduld hebben zeggen ze, als je na 10 jaar met de juiste technieken nog niet naar een eindimago komt mag je het opgeven vind ik.
De pfitzeriana's hebben dikwijls mooie stammen en als je ze in draad zet heb je een mooie pré-bonsai, en als je daar tevreden mee bent kan je hem zo behouden. Maar het zal altijd een soort van pré-bonsai blijven.
Pfitzeriana is een never ending story van bedraden, snoeien, opnieuw bedraden, in de buurt komen van iets wat goed lijkt te worden maar dan toch weer moet gesnoeid worden waardoor er weer weinig staat, opnieuw bedraden, enz..., enz...
Ik heb ze ook gehad in mijn begin jaren, en ik had de gedachte om, ondanks alle negatieve adviezen, eens te bewijzen dat het wel kon. Ik ben met een aantal bomen intensief bezig geweest maar heb het uiteindelijk toch moeten opgeven.
Als je norm hoger komt te liggen stop je met deze soort met het originele loof en ent je chinensis of itoigawa.
Ook opgelet voor Parsonii, dat is ook zo'n soort, die is wel beter dan pfitzeriana en die worden nog wel verkocht in bonsai centra, maar ik hoef ze niet. (Dat is mijn visie hè, voor mij is dat een mindere soort)
Dat loof wordt telkens weer juveniel als je snoeit, en zo blijf je altijd met gemengd loof zitten.
Er wordt dan wel gezegd dat je moet verder werken en dat dat wel in orde komt, maar ik geloof er niet in.
Als ik het goed heb heeft Tom ook een Parsonii die hij uiteindelijk toch ook maar heeft geënt?
Ik wil graag eens een foto zien van een bonsai op afgewerkt en hoog niveau, zonder draad en met compact geschubt loof van een Pasonii of een pfitzeriana. Ik ben ze nog niet tegen gekomen op een tentoonstelling. Wel als pré-bonsai op een club tentoonstelling.
Als iemand mijn uitleg kan ontkrachten, graag dan? Dan leer ik weer iets bij.

Wat de bemesting betreft, ik geef veel eten aan mijn bomen die nog in ontwikkeling zijn, andere die in een eindfase zitten dan weer niet of minder. Ik werk vooral met abrakas en tamahi, en vloeibare meststoffen zoals visemulsie, en ja, dat is niet de goedkoopste oplossing, maar het is dat, of veel langer wachten op resultaat.
Ik ben er zeker van dat er leden zullen zijn die wel een goedkoper advies kunnen geven, iedereen moet dat voor zichzelf uitzoeken en uitmaken tot hoever je daar in wil gaan.
Groeten Luc.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Vormgevings raad / verzorging raad 3 jaren 3 maanden geleden #88824

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

Diluca schreef : Het is maar wat je voor ogen hebt, met dit loof blijf je in een beginfase of in het beste geval in een halfweg fase steken.
Dat loof blijft altijd flodderig, dat wordt nooit echt kort, compact en stevig.
[..]
Als je norm hoger komt te liggen stop je met deze soort met het originele loof en ent je chinensis of itoigawa.
[...]
Als iemand mijn uitleg kan ontkrachten, graag dan? Dan leer ik weer iets bij.


Ik heb een aantal van dit soort tuinjeneverbessen hier rondslingeren. En ik heb een berg jonge itoigawa en Blaauw jeneverbessen staan om entmateriaal voorhanden te hebben. Ik ben het met je eens.

Deze ben ik ooit mee begonnen, 6 jaar geleden oid. De twee foto's zijn 4 maanden uit elkaar. Direct na snoeien en uitdraden en dan de eerste groei er overheen. Te veel werk en te weinig stam om deze te gaan enten, maar wel een mooi voorbeeld van hoe het geen stabiel beeld zal geven, en hoe kaal je de boom moet zetten bij uitdraden. Deze boom is eigenlijk nog nooi mooi geweest. Maar de uitloop in het voorjaar is mooi. De eerste persoon die 75E op tafel legt mag de boom op komen halen (zonder de keramieke pot).



Ik heb op de vereniging wel redelijke bomen gezien, maar dan heb je het over bomen die zo droog en arm gehouden worden dat ze nauwelijks groeien, en elke snoei / bedrading een marteling is van takken die niet meespelen. En heel veel de groeipunten er uit draaien.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Vormgevings raad / verzorging raad 3 jaren 3 maanden geleden #88826

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4722
  • Ontvangen bedankjes 1165
Ik heb inderdaad een parsonii die geent is. Maar ik ben daarin mijn eerste leraar gevolgd.

Ondertussen bij Danny word er zomaar niet geent omdat het loof hem niet aanstaat. Maar hij kent de techniek om het goed en aanvaardbaar te krijgen.

Bij parsonii kun je met het loof wel een mooi resultaat bereiken. Als je in zijn tuin rondloopt zie je veel verschillende soorten Juniperus met fijn en grover loof.

Ik heb dit jaar weer een parsonii gekocht om Danny zijn techniek te leren kennen om dat loof goed te krijgen.

Ik heb vroeger op de workshop exemplaren gezien dat je bijna kon vergelijken met chinensis.

Als je Danny volgt op facebook en zijn blog dan zie je soms wel exemplaren passeren.

Over pfitzeriana kan ik niets zeggen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Vormgevings raad / verzorging raad 3 jaren 3 maanden geleden #88827

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932
ja klopt Luc, de verdikkng zal je eruit moeten snoeien. De verhouding weet ik niet exact meer. Ik zou de 'normale' verhouding gebruiken die ook gebruikt wordt voor een winterbehandeling, 1:50.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Vormgevings raad / verzorging raad 3 jaren 3 maanden geleden #88830

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295

Tom Haest schreef : Ik heb inderdaad een parsonii die geent is. Maar ik ben daarin mijn eerste leraar gevolgd.

Ondertussen bij Danny word er zomaar niet geent omdat het loof hem niet aanstaat. Maar hij kent de techniek om het goed en aanvaardbaar te krijgen.

Bij parsonii kun je met het loof wel een mooi resultaat bereiken. Als je in zijn tuin rondloopt zie je veel verschillende soorten Juniperus met fijn en grover loof.

Ik heb dit jaar weer een parsonii gekocht om Danny zijn techniek te leren kennen om dat loof goed te krijgen.

Ik heb vroeger op de workshop exemplaren gezien dat je bijna kon vergelijken met chinensis.

Als je Danny volgt op facebook en zijn blog dan zie je soms wel exemplaren passeren.
Krijg je dat loof klein en compact en

Over pfitzeriana kan ik niets zeggen.


Dat loof is inderdaad veel beter dan pfitzeriana, veel compactere groei, maar wat mij vooral tegen houdt is dat je altijd die twee verschillende soorten van loof krijgt. Het geschubte volwassen loof en het juveniele stekelige loof.
Ik zie er geen met alleen het geschubte loof, daar zit altijd nog wel wat van dat juveniele tussen. En dan wordt er gezegd dat dat weg gaat gaan met de tijd, maar ik ben ze nog niet tegen gekomen.
Heb jij er ondertussen één waarbij dat wel gelukt is Tom?

Groeten Luc.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Vormgevings raad / verzorging raad 3 jaren 3 maanden geleden #88833

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4722
  • Ontvangen bedankjes 1165
Zelf niet, nee.
Maar ik ken mensen waarbij het gelukt is, al is het dan maar voor een periode
Dat is hetgeen Danny uitlegt in dat filmpje, ik zal straks eens zoeken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Vormgevings raad / verzorging raad 3 jaren 3 maanden geleden #88838

  • stevens
  • stevens's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 405
  • Ontvangen bedankjes 64
Ik weet dus niet juist welke soort ik heb maar moet toch even het volgende aanvullen bij mijn meldingen.
De originele boom had dus de hoodstam en ging dan in een T vorm een tak boog ik naar boven en een verwijderde ik .
Maar die verwijderde heb ik eerst gemacoteerd.
Die macot had ik ook wat gevormd en cadeau gedaan aan mijn neef.
De macot maakte ook van dat stekelig loof wat ik op de foto zie zou het dan misschien toch een Parsonii kunnen zijn ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by stevens.

Vormgevings raad / verzorging raad 3 jaren 3 maanden geleden #88840

Inloggen Registreren