In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Re: aanschaf bonsai 12 jaren 9 maanden geleden #3223

  • Veni-vidi-vici
  • Veni-vidi-vici's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 13
  • Ontvangen bedankjes 0

Hank schreef : Hou er wel rekening mee dat als het boompje pas na september buiten kan deze goed moet zijn afgehard!
De boom staat nu binnen in een redelijk klimaat maar komt na sept. toch een heel stuk kouder te staan.
Als de boom ook nog buiten moet overwinteren zal hij daar toch op voorbereid moeten worden.
Daarom is het van belang dat de Ulmus zo snel mogelijk nu al naar buiten gaat.
Tenminste, als de mogelijkheden daarvoor aanwezig zijn.;)


Ik heb helaas vanwege een verhuizing nog geen definitieve buiten-plaats om de plant goed neer te zetten. Aangezien het nog niet duidelijk is hoe en waar de tuin gaat komen. Ook is hier op het platteland erg veel wind.

Verder ben ik druk aan het experimenteren op de plant. Ik zag nog eerst wat op tegen het snoeien en het water geven maar, je kan natuurlijk dat niet te lang uitstellen. Dus heb ik de plant de eerste dag rond de 130-150 ml gegeven. Dit was veels te veel water want de plant was 3 dagen later nog aardig nat, dus begon ik hem wat te knijpen en was ik bang voor wortelrot. gelukkig was de plant vanochtend weer wat droog en heb ik de plant rond de 45-55 ml water geven.

Ook zit ik nog even in me maag met het bemesten. Mij lijkt biogold de verstandigste optie met een NPK van 5,5-6,5-3,5 maar ik wil graag eerst bemesten met pokon alleen weet ik niet hoe je dat het beste kan doseren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Veni-vidi-vici.

Re: aanschaf bonsai 12 jaren 9 maanden geleden #3224

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130
De gebruiksaanwijzing en de juiste dosering staat vermeld op de flacon.
Als de juiste dosering wordt toegepast kan er eigenlijk niks mis gaan.;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: aanschaf bonsai 12 jaren 9 maanden geleden #3381

  • Veni-vidi-vici
  • Veni-vidi-vici's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 13
  • Ontvangen bedankjes 0

Hank schreef : De gebruiksaanwijzing en de juiste dosering staat vermeld op de flacon.
Als de juiste dosering wordt toegepast kan er eigenlijk niks mis gaan.;)


Ik heb al bemest en het water geven gaat prima!
Over 2 tot 3 weken wil ik een echte buiten-boom gaan kopen.

Alleen heb ik het idee dat deze boom snel groeit. Moet er vaak gesnoeid worden bij de ulmus? of kan ik beter wachten en dan gaan stekken?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: aanschaf bonsai 12 jaren 9 maanden geleden #3386

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130
Als de groei bij een gezonde Ulmus er goed inzit, hetgeen dus een teken is dat de verzorging (watergeven en bemesten) in orde is, dan kan het idd snel gaan met de groei en is af en toe snoeien nodig om de mooie vorm te behouden!;)
Maar als je stekken wilt nemen van de Ulmus kun je enkele uitlopers wat verder laten doorgroeien natuurlijk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: aanschaf bonsai 12 jaren 9 maanden geleden #3390

  • Veni-vidi-vici
  • Veni-vidi-vici's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 13
  • Ontvangen bedankjes 0

Hank schreef : Als de groei bij een gezonde Ulmus er goed inzit, hetgeen dus een teken is dat de verzorging (watergeven en bemesten) in orde is, dan kan het idd snel gaan met de groei en is af en toe snoeien nodig om de mooie vorm te behouden!;)
Maar als je stekken wilt nemen van de Ulmus kun je enkele uitlopers wat verder laten doorgroeien natuurlijk.


Dat is wel mooi om te horen!
Hij staat nog wel binnen omdat het niet anders kan(in het licht). En ik heb een warme slaapkamer. Hij krijgt altijd regenwater vooral omdat in mijn regio het kraanwater een hoge waterhardheid/Duitse hardheid heeft.

De waterhardheid bedraagt 12,3 dH.* dit is hoog. voor de gedesinteresseerde hierover nl.wikipedia.org/wiki/Waterhardheid .

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Veni-vidi-vici.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren