In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Re: Langdurige bladuitval bij mijn Ligustrum 12 jaren 1 maand geleden #7379

  • GiovanniKooreman
  • GiovanniKooreman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1038
  • Ontvangen bedankjes 146
als het eventueel een ligustrum is zou het waarschijnlijk een ligustrum ovalifolium (bonte liguster) zijn www.google.nl/imgres?q=ligustrum+ovalifo...8&ved=1t:429,r:3,s:0 gr bonsai1.2
De volgende gebruiker (s) zei dank u: YouriVanPinxteren

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Langdurige bladuitval bij mijn Ligustrum 12 jaren 1 maand geleden #7398

  • Bonsaiana
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 12
  • Ontvangen bedankjes 0
Dan zal ik hem de komende tijd wat minder draaien. Verplaatsen doe ik verder ook niet, want ik denk dat zijn huidige standplaats de beste is.

Het is inderdaad jammer dat ik niet meer informatie heb van de kweker. Heb ze er nog wel over gebeld nadat ik de boom had gekregen en ben er zelfs naartoe terug gereden om te kijken hoe het er daar uit ziet en hoe de omgeving e.d. was die de bonsai gewend was. Al hun adviezen heb ik opgevolgd, dus daarom is het een lastige situatie.

Is het dan beter om de bonsai met de gieter te bewateren?

Hank, bedankt voor de tip over de kluit. Ik ga de wortelkluit inderdaad eens goed bekijken, daar had ik zelf nog niet aan gedacht. Vind het wel een beetje eng om hem eruit te halen, maar heb gelukkig een goed naslagwerk waarin precies staat hoe ik dat het beste kan doen. Misschien blijkt dat de bonsai toe is aan verpotting, ik heb ook geen idee hoe lang hij al in deze schaal staat. Ik zal van het weekend foto's plaatsen van de kluit, dan hoop ik weer op jullie advies!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Langdurige bladuitval bij mijn Ligustrum 12 jaren 1 maand geleden #7399

  • Bonsaiana
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 12
  • Ontvangen bedankjes 0

bonsai1.2 schreef : als het eventueel een ligustrum is zou het waarschijnlijk een ligustrum ovalifolium (bonte liguster) zijn www.google.nl/imgres?q=ligustrum+ovalifo...8&ved=1t:429,r:3,s:0 gr bonsai1.2


Dat zou hem inderdaad kunnen zijn. Maar het lijkt alsof het blad van mijn bonsai wat ronder is... Ik zal tevens het weekend een gedetailleerdere foto plaatsen van het blad. Bedankt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Langdurige bladuitval bij mijn Ligustrum 12 jaren 1 maand geleden #7480

  • Bonsaiana
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 12
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik heb vandaag de kluit van mijn bonsai geinspecteerd. Zo op het oog niets raars. Vermoed alleen wel dat hij verpot moet worden.... Misschien dat hij daarna opknapt? Zie de foto's!

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Langdurige bladuitval bij mijn Ligustrum 12 jaren 1 maand geleden #7503

  • Tiger313
  • Tiger313's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 351
  • Ontvangen bedankjes 59
De wortels zitten aardig rond in de pot, dus lijkt me inderdaad nodig om ze wat bij te snoeien. Kan daarna weer terug in de zelfde pot. Wel zorgen dat je verse grond bij de hand hebt. Als je wil weten hoe je wortels snoeit: staan genoeg filmpjes op Youtube (het is misschien makkelijker als je ziet hoe ze dat precies doen).

De draad waar hij mee in de pot zit, is dat koper of aluminium? Ziet er een beetje uit als gegalvaniseerd staal op de foto. Dat zou niet echt wenselijk zijn, omdat dit gaat oxideren en sommige bomen kunnen daar niet al te best over. Ook snijdt stug ijzerdraad meer in de boom dan zachter koper/aluminium. Als de boom niet topzwaar is, heb je die draad misschien niet meer nodig. Wel voorlopig de boom dan uit de wind houden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Langdurige bladuitval bij mijn Ligustrum 12 jaren 1 maand geleden #7514

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130
Bonsaiana,
Wortelsnoei en verpotten in verse grond zal de boom zeker doen opknappen!
Zo te zien kun je flink wat wortels wegsnoeien. Kam de potkluit uit zodat de wortels naar beneden hangen en snoei ze flink terug.
Twee weken geleden heb ik mijn Liguster verpot en de wortels gesnoeid, is nu al weer herstellende daarvan.
Zie bijlagen.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Hank.

Re: Langdurige bladuitval bij mijn Ligustrum 12 jaren 1 maand geleden #7516

  • Bonsaiana
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 12
  • Ontvangen bedankjes 0
Bedankt voor de tips!

Ik ga deze week meteen met 'm aan de slag. Maar eerst nog ergens verse grond halen. Ik neem aan dat Akadama voldoet? Aangezien de exacte bonsaisoort een beetje omstreden lijkt, weet ik niet zo goed wat hij dan moet hebben.

@ Hank, bedankt voor je foto's. Wat een boel kan eraf zeg! Haast eng om te doen... Hopen dat m'n bonsai daarna snel weer opknapt, maar dat lijkt me wel na een dergelijk rigoureuze behandeling ;)

Goede nacht!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Langdurige bladuitval bij mijn Ligustrum 12 jaren 1 maand geleden #7517

  • Bonsaiana
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 12
  • Ontvangen bedankjes 0

Tiger313 schreef : De wortels zitten aardig rond in de pot, dus lijkt me inderdaad nodig om ze wat bij te snoeien. Kan daarna weer terug in de zelfde pot. Wel zorgen dat je verse grond bij de hand hebt. Als je wil weten hoe je wortels snoeit: staan genoeg filmpjes op Youtube (het is misschien makkelijker als je ziet hoe ze dat precies doen).

De draad waar hij mee in de pot zit, is dat koper of aluminium? Ziet er een beetje uit als gegalvaniseerd staal op de foto. Dat zou niet echt wenselijk zijn, omdat dit gaat oxideren en sommige bomen kunnen daar niet al te best over. Ook snijdt stug ijzerdraad meer in de boom dan zachter koper/aluminium. Als de boom niet topzwaar is, heb je die draad misschien niet meer nodig. Wel voorlopig de boom dan uit de wind houden.


Ik denk dat het aluminium is. Het was iig makkelijk te buigen en door te knippen. Haal hem er ook uit, want is niet meer nodig denk ik. De boom staat stevig genoeg.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Langdurige bladuitval bij mijn Ligustrum 12 jaren 1 maand geleden #7518

  • RubenBouwmeester
  • RubenBouwmeester's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 363
  • Ontvangen bedankjes 40
welk grond mengsel ga je gebruiken?
en ja binnen waait het niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by RubenBouwmeester.

Re: Langdurige bladuitval bij mijn Ligustrum 12 jaren 1 maand geleden #7519

  • Bonsaiana
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 12
  • Ontvangen bedankjes 0

ruben schreef : welk grond mengsel ga je gebruiken?
en ja binnen waait het niet.


Ik weet nog niet welk grond mengsel ik ga gebruiken. Moet eerst uitzoeken wat het meest geschikt is en lijkt op waar hij nu in zit. Dus tips zijn welkom ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren
Cron Job Starts