Onderwerp:

Eik uitgraven 5 jaren 1 maand geleden #78909

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Peter mischien overwegen hem dan op te graven met een zo een groot mogelijke kluit en een flink stuk pen wortel (pen wortel blijkt beter in etappes in te korten bij een eik) en dan thuis terug in de volle grond plaatsen en niet meteen in een bak/kist/pot zo heb je evengoed de controle over extra vocht, meer licht en kan hij eerst in de volle grond herstellen van dit alles voor een volgende ronde

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eik uitgraven 5 jaren 1 maand geleden #78910

  • PeterVanC
  • PeterVanC's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 573
  • Ontvangen bedankjes 112
Dennis , dat zou ik kunnen doen, maar dan ben ik wel een beetje de controle kwijt over vorstvrij zijn na uitgraven en februari en maart kan soms zoals vanmorgen toch nog wel wat vorst geven ! Maar zou mij wel betere controle geven of vocht / voeding huishouding. Wat mij door plantenkweker ook al aangegeven was was om er tijdelijk een zak over te trekken , zo hij verplicht vochtiger blijft en meer gepucht wordt om op te starten ... Ik zit nog in twijfel , elk voordeel heeft zijn nadeel bij deze precies.... alvast bedankt om mee te denken , mvg Peter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eik uitgraven 5 jaren 1 maand geleden #78912

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Ja het is nog wat vroeg in het jaar, aan de andere kant gebruikt een boom in rust zonder blad nog niet zoveel vocht en zullen er dieper nu nog wel wat haarwortels aanwezig zijn waar hij nu staat.
Als er enkel nog nachtvorstjes komen zal de grond niet stijf bevriezen en kan het niet zoveel kwaad denk ik eventueel kun je dan de grond waar de eik geplant word nog tijdelijk extra bedekken met mulch of boomschors oid

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eik uitgraven 5 jaren 1 maand geleden #78930

  • PeterVanC
  • PeterVanC's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 573
  • Ontvangen bedankjes 112
Alle de kogel is door de kerk, ben vandaag nog bij man in ons nadurig dorp geweest die handeld in startplanten pre bonsai , bonsai en vormbomen en dit al 60 jaar lang, nu meer nog als hobby omdat hij niet kan laten denk ik , en door jaren heb ik bij hem al massa's uitgegraven bomen als starplant zien staan. Heb het hem eens uitgelegd hij opteerd toch best hem nu zo te laten en volgend jaar net voor knoppen open gaan uit te doen , evt tijdelijk nog zak over te trekken , zo vochtiger te houden en zeker te forceren tot hij opstart. Nu ga ik hem in 2019 wel int oog houden natuurlijk, ik zal hem paar keer wat voeding geven en evt wat superroot binnenkort , en evt steek ik ook 2l fles achter stam in grond zo ik hem toch beetje meer vocht kan aanbieden dan droge bosgrond. Als ik nog eens in buurt ben overdag zal ik proberen eens foto's te nemen , mvg

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eik uitgraven 5 jaren 1 maand geleden #78931

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Je vreest dat je boom kan verdwijnen wegens 'aantrekkelijk'. Maar wil nu toch acties ondernemen die de aandacht trekken, o.a. met een fles... Die 2 literfles zal daarenboven vlug leeg zijn. En je kan er niet alle dagen heen. Je kan beter als het langer droog blijft enkele plastiek flessen van 5l meenemen en die gewoon uitgieten als je dat toch belangrijk vindt. (volgens het gangbare principe: een beetje laten aandrogen en dan stevig aangieten).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eik uitgraven 5 jaren 1 maand geleden #78933

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ik zou de boom nu uitgraven als de knoppen groen beginnen te worden, en dan zorgen voor een goede plek thuis.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eik uitgraven 5 jaren 1 maand geleden #78937

  • Oenes
  • Oenes's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 464
  • Ontvangen bedankjes 122
Zo denk ik er ook over Jelle.
Heb eens een mugo uitgestoken in de winter. En een Taxus midden in de zomer (30 graden) was het toen.
Beiden hebben het met de juiste zorg overleeft en ben ik nu al jaren mee bezig om er iets wat op een bonsai lijkt van te maken.
groet,
Oenes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eik uitgraven 4 jaren 11 maanden geleden #79824

  • RubenvandeWorp
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 110
  • Ontvangen bedankjes 9
De eik uitgraven
In een kist plaatsen en er een zak over heen trekken. 2x per week water geven en hierbij de hele plant zeiknat gieten.
Plaats de eik in de volle zon zodat het in de zak gaat broeien. Hierdoor gaat de boom wortels aanmaken en loopt ie eerder uit.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: PeterVanC

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren