Onderwerp:

Yamadori Quercus 4 jaren 1 maand geleden #84148

  • Deketelaere
  • Deketelaere's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 72
  • Ontvangen bedankjes 3

Diluca schreef : Gewoon even ter informatie, sprekende vanuit mijn eigen ervaring.
als ik eiken uitgraaf laat ik altijd enkele trekkers staan op de stam. Als hij groeit snoei ik hem later zwaarder terug.
deze heeft trouwens meer dan wortels genoeg om te overleven, maar ik spoel ze nooit uit na het uitgraven. Ik kam de wortelvoet voor 80-90% uit en zet hem dan in een luchtig korrelig mengsel. Hij gaat dan enkele maanden in een vochtige serre met opaal doorlatend licht en zon.
Succes gegarandeerd in nagenoeg alle gevallen.
Even over de zak waarover je het hebt voor diegenen die zich afvragen wat het nut daarvan is, die serre bij mij is een vervanging van de zak die je er ook over kan trekken, die zak fungeert dan zoals een mini serre. Warm en vochtig.

Groeten Luc.


Merci voor de reactie heb namelijk ook eentje uitgegraven van prive grond. Zet ik deze dan best wat uit de zon met de zak erboven of gewoon in de zon. Heb nu een dikke laag spagnum mos erop gelegd. Zal dan best nog een zak erover trekken voor de zekerheid.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Yamadori Quercus 4 jaren 1 maand geleden #84149

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295
Uit de middagzon in een serre als het kan, en die dikke laag spaghnum is zeer goed, die zorgt voor een vochtig klimaat in die zak.
De goedkoopste plastic vuilzak gebruiken die er is, die zijn nog genoeg licht doorlatend. (die grijsachtige)
Groeten Luc.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Yamadori Quercus 4 jaren 1 maand geleden #84150

  • Deketelaere
  • Deketelaere's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 72
  • Ontvangen bedankjes 3

Diluca schreef : Uit de middagzon in een serre als het kan, en die dikke laag spaghnum is zeer goed, die zorgt voor een vochtig klimaat in die zak.
De goedkoopste plastic vuilzak gebruiken die er is, die zijn nog genoeg licht doorlatend. (die grijsachtige)
Groeten Luc.

Heb deze in een lichtdoorlatende zak gedaan. Maar hoe weet ik nu wanneer ik deze mag verwijderen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Yamadori Quercus 4 jaren 1 maand geleden #84151

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295
als het in een lichte witte plastic zak is, zeker oppassen met de zon die er dan op staat.
Je mag die zak verwijderen als er nieuwe scheuten opstaan die die 1 a 2 cm zijn uitgelopen.
Maar dan zou je hem vervolgens weer in een opaal serre moeten zetten, of tunnelserre van plastic die niet helder is.
Groeten Luc.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Deketelaere

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Yamadori Quercus 4 jaren 1 maand geleden #84152

  • Deketelaere
  • Deketelaere's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 72
  • Ontvangen bedankjes 3

Diluca schreef : als het in een lichte witte plastic zak is, zeker oppassen met de zon die er dan op staat.
Je mag die zak verwijderen als er nieuwe scheuten opstaan die die 1 a 2 cm zijn uitgelopen.
Maar dan zou je hem vervolgens weer in een opaal serre moeten zetten, of tunnelserre van plastic die niet helder is.
Groeten Luc.


Er zit nu een lichtblauwe pmd-zak over.
Denk wel dat ik deze toch best regelmatig water geef of niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Yamadori Quercus 4 jaren 1 maand geleden #84153

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295
Als die zak dicht is gaat die boom niet veel uitdrogen, zeker niet met een berg spaghnum erop.
Als het spaghnum begint te drogen moeet je hem gieten, maar dat zal niet dikwijls moeten gebeuren.
Groeten Luc.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Deketelaere

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts