Onderwerp:

Yamadori hazelaar 4 jaren 1 week geleden #85059

  • Bonobonsai
  • Bonobonsai's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 134
  • Ontvangen bedankjes 10

Marco buijsman schreef : Weet je: zoek t verder ff lekker zelf uit.. ik zal jou in ieder geval verder volledig negeren...


Wat een Niveau.. allesinds bedankt aan de personen die me geholpen helpen :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Yamadori hazelaar 4 jaren 6 dagen geleden #85061

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939

Bonobonsai schreef :

Marco buijsman schreef : Weet je: zoek t verder ff lekker zelf uit.. ik zal jou in ieder geval verder volledig negeren...


Wat een Niveau.. allesinds bedankt aan de personen die me geholpen helpen :)


Je bent zelf ook van hoog niveau...
Het feit dat je niet begrijpt waarom er steeds over wortels word gepraat zegt daar genoeg over, daarnaast weet je volgens je laatste bericht dus precies hoe het wel werkt...
Blijf de bak lekker rond schuiven door de tuin en zak er om en zak er af doen dat is wel bevorderlijk namelijk!
succes ik hoop dat je zult leren geduld te hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Yamadori hazelaar 4 jaren 6 dagen geleden #85063

  • Bonobonsai
  • Bonobonsai's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 134
  • Ontvangen bedankjes 10
Je leert uit fouten..jammer dat er in dit forum zo uit de hoogte word gedaan en grof geantwoord word omdater er hun een zinnetje niet aanstaat. Nogmaals bedankt voor diegene die wel hun kennis delen en niet alles ongeduldig interpreteren

Groeten Bonobonsai

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Yamadori hazelaar 4 jaren 6 dagen geleden #85065

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932
Ik kan me nog heel goed een uitbrander herinneren van jou over een paar taalfoutjes van iemand... beetje pot verwijt de ketel. Je neemt ook niet echt uiteenleggingen of tips van een ander echt serieus...vandaar mijn botte reactie.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Yamadori hazelaar 4 jaren 6 dagen geleden #85066

  • Bonobonsai
  • Bonobonsai's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 134
  • Ontvangen bedankjes 10

Marco buijsman schreef : Ik kan me nog heel goed een uitbrander herinneren van jou over een paar taalfoutjes van iemand... beetje pot verwijt de ketel. Je neemt ook niet echt uiteenleggingen of tips van een ander echt serieus...vandaar mijn botte reactie.

Het zijn hier zo veel uit één lopende tips dat ik begin te twijfelen welke te gebruiken.. En ik wil het goed doen van de eerste keer dus dan stel ik veel vragen en vergelijk ik antwoorden.. Sorry zal proberen wat minder vragen te stellen, maar ik vind dit zo een interessante hobby en wil er alles van weten dat ik vragen in twijfel trek

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Yamadori hazelaar 4 jaren 6 dagen geleden #85067

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932
Minder vragen stellen hoeft uiteraard niet. Ik loop zelf zo’n 25 jaar mee in dit wereldje en dit denk dat ik mag zeggen dat ik redelijk wat ervaring heb opgedaan over wat je beter wel kunt doen en beter kunt laten. Als ik vanuit dit perspectief je het een en ander probeer mee te geven, en je veegt t voor mij gevoel zo van tafel, dan voel ik op dat niet zoveel behoefte nog meer energie in je te steken.
Wat ik bijvoorbeeld mis in je verhaal is, daar komt ie weer: in hoeverre zitten er haarwortels aan de stronk. Want dat is een belangrijk punt... om je toch nog Mee te geven: een bonsai wortelgestel opbouwen kost je meer dan 10 jaar. Daar bedoel ik mee: een wortelgestel louter opgebouwd uit actieve wortelpunten.. dikke wortels hebben geen toegevoegde waarde als je kjjkt naar water en voedingsopname. (Lees bouwstoffen, oftewel mest. Voeding haalt een boom uit het licht)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Yamadori hazelaar 4 jaren 6 dagen geleden #85069

  • Panda
  • Panda's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Wat ik nog niet helemaal begrepen heb uit deze discussie: heeft zo'n zak nu eigenlijk nut voor de aanmaak van haarwortels? En kan dit dus een meerwaarde zijn voor een yamadori met weinig haarwortels?
Of stimuleert dit enkel het aanmaken van knoppen? Want dan lijkt me dit eerder contraproductief: dan gaat hij energie in uitlopers steken waarvoor hij nog niet genoeg wortels heeft.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Yamadori hazelaar 4 jaren 6 dagen geleden #85070

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932
op deze manier heeft t voor de aanmaak van nieuwe wortels geen zin. Vandaar mijn eerdere antwoord. Wortelsaanmaak wordt gestimuleerd door oa warmte. Maar krijgt zijn suikers, nodig voor de groei via het blad. Op hun beurt krijgt het loof via de wortel weer bouwstoffen via de wortels. Een complex geheel dus. Het belangrijkste is dat bovengronds en ondergronds in evenwicht is. Je kunt je boom lekker laten uitlopen onder plastic zonder wortels en haalt vervolgens het plastic eraf. Gevolg: de verdamping gaat veel sneller maar de wortels, als die er al zijn, kan die vraag niet aan. Het vervolg kun je wel raden denk ik
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Panda

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Yamadori hazelaar 4 jaren 6 dagen geleden #85071

  • Panda
  • Panda's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Ok, dat is een duidelijke uitleg. Zo vermoedde ik het ook.
Ik vroeg me dit af omdat ik een uitgegraven boompje heb (mijn topic 'Elsje') waar ik veel wortels heb weggenomen terwijl hij al in het blad stond. De blaadjes verslapten/verdroogden al snel waarop ik dit heb weggesnoeid. In de hoop hem meer overlevingskans te geven, heb ik hem in een zak gestoken. Maar met deze info ga ik die er direct weer afhalen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Yamadori hazelaar 4 jaren 6 dagen geleden #85073

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932

Panda schreef : Ok, dat is een duidelijke uitleg. Zo vermoedde ik het ook.
Ik vroeg me dit af omdat ik een uitgegraven boompje heb (mijn topic 'Elsje') waar ik veel wortels heb weggenomen terwijl hij al in het blad stond. De blaadjes verslapten/verdroogden al snel waarop ik dit heb weggesnoeid. In de hoop hem meer overlevingskans te geven, heb ik hem in een zak gestoken. Maar met deze info ga ik die er direct weer afhalen.

het belangrijkste is denk ik dat ie de wind blijft en uit de zon met hogere vochtigheid, zodat de verdamping geminimaliseerd wordt en de boel niet verdroogt... de jouwe heeft wel wortels, dus een zak kan dan wel helpen, alleen moet je zorgen dat je hem langzaamaan laat wennen aan het zaklopen tijdperk, anders kan t een tricky moment worden als je in 1x de zak verwijdert..
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Panda

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts