Onderwerp:

Cement potten/schalen. 3 jaren 9 maanden geleden #86928

  • rorror
  • rorror's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307
Op youtube zie ik af en toe voorbij komen dat mensen cement potten, schalen of slabs maken.
Het lijkt mij leuk om dat van de winter te gaan doen, misschien voor een grote voor het larix bos.
Ik heb alleen geen ervaring met cement. Vroeg mij af of mensen hier daar al eens een poging mee gedaan hebben.
Hoe vorstbestendig is cement? Kan het tegen een stootje? Moet er versteveging in het cement? Ijzer/gaas?

Kan iemand een product aanraden? Deze is b.v. 'vorstbestendig'
www.gamma.nl/assortiment/gamma-betonmortel-25-kg/p/B630406

Voorbeelden van wat ik voor ogen heb:
www.google.com/search?q=cement+bonsai+slab
of zoiets: (skip naar 21:11 voor eindresultaat)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by rorror.

Cement potten/schalen. 3 jaren 9 maanden geleden #86929

  • tinusje
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 77
  • Ontvangen bedankjes 29
Heb er al -tig filmpjes over gezien op YouTube. Voor kleine potjes of schaaltjes zou er geen wapening geplaatst hoeven te worden, bij grotere wel. Kippengaas en eventueel vliesdoek o.i.d. De geplastificeerde wordt afgeraden maar daar heb ik nog veel van liggen dus in het najaar ga ik aan het experimenteren. Je kan vloeistof kopen en bijvoegen om het vorstbestendig te maken. Maar even etiket lezen zal wel genoeg zijn denk ik. En mengen met kleurstof. Ben heel benieuwd naar je ervaringen, ik heb het dus nog niet geprobeerd maar zeker van plan. Er zijn wisselende berichten / meningen over mogelijk schadelijke stoffen die er uit kunnen lekken. Vooral voor zuurminnende soorten. Maar je kan het 'curen', gewoon in een bak water en dat verversen, of gewoon een herfst en Nederlandse 'winter' buiten laten liggen. Zodra ik iets heb gefabriceerd dan zal ik het hier posten en mijn ervaringen kort weergeven. Ben ook benieuwd naar jouw projectjes. Op Bonsainut staan erg veel ervaringen en bakken informatie. Maar soms dus tegengestelde informatie, maar goed, het is bonsai-gerelateerd dus dan weet je het wel ;-). Succes en veel plezier!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Cement potten/schalen. 3 jaren 9 maanden geleden #86931

  • Kadebe
  • Kadebe's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 53
  • Ontvangen bedankjes 14
Idd is wapening bij zo'n schaal wel vereist denk ik. In dit filmpje is er eerst op de rand een wapening aangebracht, en daarna in het midden nog twee enkele staven. Gezien de wapeningen niet aan elkaar verbonden zijn, is dit mijns inziens niet zo sterk. Als je in het midden kippengaas zou leggen als wapening, dat je vasthecht aan de wapening op de buitenrand, heb je een veel steviger geheel.
Ik denk dat deze schaal nogal zwaar zal wegen :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Cement potten/schalen. 3 jaren 9 maanden geleden #86932

  • tinusje
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 77
  • Ontvangen bedankjes 29
Dat lijkt mij het grootste nadeel, het gewicht. Maar goed, pottenbakken kan ik niet en ga ik ook niet leren. Dus dan blijft beton of cement over. Denk met juiste wapening, wat vliesdoek, laagje voor laagje dat het gewicht enigszins beperkt kan worden. Ze mengen soms lichte stoffen erdoor maar wat precies is me even ontschoten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Cement potten/schalen. 3 jaren 9 maanden geleden #86933

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932
De volgende gebruiker (s) zei dank u: tinusje

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Cement potten/schalen. 3 jaren 9 maanden geleden #86953

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295
Ik heb al op veel manieren een bonsai schaal gemaakt, maar nog niet in cement, wat me daarbij tegen houdt is het gewicht dat die schaal gaat hebben, lijkt me loodzwaar te zijn als je ze in een groter formaat maakt.
Ik ga eerder voor een schaal in polyester dan als het iets van een groot formaat is, zoals ik op de laatste post over dat larix bos voor beginners heb geplaatst.
Het is gemakkelijker om te maken en het weegt veel minder, het is sterk en vorstbestendig.
Ik heb ze toen in ruw stenen look gemaakt, maar je kan ze ook strak maken als je wil.
Maar ik ben zeer benieuwd naar het resultaat Marco, je kan dan ook eens doorsturen hoeveel ze dan uiteindelijk weegt.
Hou ons op de hoogte.
Groeten Luc.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Cement potten/schalen. 3 jaren 9 maanden geleden #86954

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932
Hoi Luc, ik heb nog niet de intensie om een schaal van cement te maken.... Hoewel... lijkt me wel leuk om te doen, en ik moet nog een grote schaal hebben voor een Jeneverbes.... Toevallig ben in van het voorjaar wel bezig geweest met een paar kleine cementslabs, maar dan als onderzetter voor een accent.

Ruben Bouwmeester heeft is zo langzamerhand wel een bekende cementbouwer aan het worden, maar dan vooral rotsen om bomen op te zetten.

Een anders bekende 'cementman' is Erik Križovenský. ( www.atelierbonsai-element.com/en/ ) Echt fantastisch vind ik wat deze man kan. Hier een voorbeeld van een schaal die hij voor een klant van een boom van Mauro Stemberger heeft gemaakt. Helaas geeft hij zijn manier van werken niet prijs.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Marco buijsman.

Cement potten/schalen. 3 jaren 9 maanden geleden #86958

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295
Ja, die ziet er prachtig uit, en in dit geval gaat het gewicht een voordeel zijn.
Zo'n semi cascade durft anders wel eens dreigen om te vallen.
Misschien probeer ik het ook wel eens om zoiets te maken.:)
Groeten Luc.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Cement potten/schalen. 3 jaren 9 maanden geleden #86965

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932

Diluca schreef : Ja, die ziet er prachtig uit, en in dit geval gaat het gewicht een voordeel zijn.
Zo'n semi cascade durft anders wel eens dreigen om te vallen.
Misschien probeer ik het ook wel eens om zoiets te maken.:)
Groeten Luc.

ik ben er erg nieuwsgierig naar hoe je dat aanpakt!
zoals ik al vertelde ben ik ook bezig geweest met cement (aluminiumcement). Het lastige vond ik dat het erg dun is en onsamenhangend. Je kunt dus niet zomaar, zoals bij klei, randjes maken als bij een gelaagde steen. Dat zal op een andere manier moeten.
Als het droog was kon ik de toplaag er ook zo afspoelen/schrobben. Hoe dat te voorkomen, echt geen idee. Dat gebeurde ook bij cement dat ik gegoten had.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Cement potten/schalen. 3 jaren 9 maanden geleden #86966

  • Kadebe
  • Kadebe's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 53
  • Ontvangen bedankjes 14
Binnenkort worden mss alle problemen met cement opgelost?
Men bouwt nu zelfs al een huis met een 3D- printer.... binnenkort ook bonsai-schalen? :P
cementprinter
edit link

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Kadebe.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts