Onderwerp:

Je vraagt je soms af 2 jaren 8 maanden geleden #92564

  • LucRoux
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295
Waarom we onze bomen in goed substraat zetten, water geven, meststoffen op tijd en stond, alle dagen even erlangs lopen om alles te controleren als je ziet hoe 15 veld esdoorn zaailingen op 1 seizoen 120cm groeien in Kempense zandgrond, zonder enige controle, meststoffen, watergifte, tussen het onkruid…..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Je vraagt je soms af 2 jaren 8 maanden geleden #92565

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
ook een doorlatend substraat he :)!

Maar mee eens. Zodra je iets in een pot zet wordt het allemaal een stuk trager en moeilijker. In de gron planten en met rust laten en het wordt een grote boom. Oh ja..Groot!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Je vraagt je soms af 2 jaren 8 maanden geleden #92566

  • Panda
  • Panda's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
In die Kempense zandgrond kunnen ze ook een veel groter wortelnetwerk aanleggen, waardoor zij verder/dieper water kunnen gaan halen. Bij ons zijn ze beperkt tot hun potje.

Meststof wordt vanzelf voorzien door compostering (oa van resten van dat onkruid).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Je vraagt je soms af 2 jaren 8 maanden geleden #92567

  • Zatoichi
  • Zatoichi's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 513
  • Ontvangen bedankjes 109
De natuur doet het gewoon op z'n best!
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Panda

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Je vraagt je soms af 2 jaren 8 maanden geleden #92568

  • RvV
  • RvV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 567
  • Ontvangen bedankjes 175
Dan moeten we maar onze bonsai los laten en in het bos gaan planten :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Je vraagt je soms af 2 jaren 8 maanden geleden #92569

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307

Panda schreef : Meststof wordt vanzelf voorzien door compostering (oa van resten van dat onkruid).

+ alle voedingstoffen die uit de regen en lucht komen vallen of waaien. . b.v. stikstof en fosfor (fosfor komt in de lucht door vulkanen)


Boeren die kippen, koeien of andere dieren in hokken houden. Lopen ook elke dag ook alles na, ook gedoseerd voedsel en op tijd water verversen en overige verzorging.
Ook dat in de natuur gaat gewoon vanzelf. Natuur is mooi, ik verbaas me er elke keer weer over.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Je vraagt je soms af 2 jaren 8 maanden geleden #92570

  • LucRoux
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295
Waar ik eigenlijk al een tijd over zit te broeden/na te denken is hoe belangrijk/nodig dat substraat nu al dan niet is. Bomen/planten die gewoon in tuinzand ( in mijn geval in de kempen is dat geen grond maar puur zand) staan groeien even goed of beter dan degenen die in super doorlatend substraat staan. Als je bvb Peter Chans' bomen bekijkt die opgepot zijn in zand uit zijn tuin, die 10 jaar in dezelfde plastieken pot blijven staan en er fantastisch gezond uit zien begin je toch na te denken. Ik denk dat ik een een beperkt experimentje ga opzetten volgende lente: 3 boompjes of stekken in dezelfde maat plastieken pot , 1 in zand, 1 in potgrond en 1 in substraat. Geen meststof, enkel water indien nodig, potten op de grond. Kijken wat dat geeft...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Je vraagt je soms af 2 jaren 8 maanden geleden #92573

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307
Ben zeker benieuwd naar het resultaat!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Je vraagt je soms af 2 jaren 8 maanden geleden #92579

  • ybonsai
  • ybonsai's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 694
  • Ontvangen bedankjes 387

LucRoux schreef : Waar ik eigenlijk al een tijd over zit te broeden/na te denken is hoe belangrijk/nodig dat substraat nu al dan niet is. Bomen/planten die gewoon in tuinzand ( in mijn geval in de kempen is dat geen grond maar puur zand) staan groeien even goed of beter dan degenen die in super doorlatend substraat staan. Als je bvb Peter Chans' bomen bekijkt die opgepot zijn in zand uit zijn tuin, die 10 jaar in dezelfde plastieken pot blijven staan en er fantastisch gezond uit zien begin je toch na te denken. Ik denk dat ik een een beperkt experimentje ga opzetten volgende lente: 3 boompjes of stekken in dezelfde maat plastieken pot , 1 in zand, 1 in potgrond en 1 in substraat. Geen meststof, enkel water indien nodig, potten op de grond. Kijken wat dat geeft...


Hoi Luc,

De grond in de kempen is zeer doorlatend en wortels kunnen hier in door groeien op zoek naar water.

Bomen in Pot is anders.
In een tuincentrum zitten bomen in potgrond, zaai en stek grond, compost iets wat langs vochtig blijft, voeding opneemt maar weinig lucht in zit1. Commercieel is dit goed de plant overleeft en de wortels blijven vochtig.

Wortels van een boom hebben nodig?
voeding, water en? zuurstof.
Wat willen we bij Bonsai?
een leuke nebari, leuke beweging, leuke stam, tapsheid in stam en takken en daarna verfijning.

Stel je bonsai pot is zoals je huiskamer en dit is gevuld met basketballen. dit levert dezelfde grote van luchtgaten op qua zuurstof wat wortels ook nodig hebben, doe je daar pingpongballen bij al minder en dit kan je vergelijken met substraat dat gaat beginnen met dichtslibben.

Akadama of andere zoals bardula neemt water en mest stof op.
Puimsteen draineert doordat ze poreus zijn.

Heb je een grote korrel, heb je grotere luchtgaten, droogt je substraat eerder, kan je meer mest geven, groeien je wortels sneller en dikker als ook je stam en takken.( vooral in vergiet)

gebruik je een fijnere korrel, blijft je substraat afhankelijk van percentage akadama/puimsteen langer nat, maar ook tragere wortel groei, tragere groei in de boom ook qua internodiën, daarom breekt akadama af. om voor verfijning te zorgen...

ik werk ook vaak met stekken, bouw de wortelvoet op in fijne korrel van substraat.
Daarna begin ik te werken aan de stam in een vergiet met groter substraat.
Vanaf het moment dat ik hier tevreden van ben kan ik weer naar een midsize substraat om takzetting primair of secundair te werken om daarna weer fijnere vertakking op te bouwen.

Hier is lang voor ons al over nagedacht.
Niet tegen staande dat akadama incl transport kosten duurder word( en zelfs de hard quality akadama vrij zacht is), maar we zeker moeten zoeken naar goede europese vervanger of zelfs al aanwezig hebben :dry:
Sinds dit jaar met een product getest, waar ik zeker tevreden van ben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Je vraagt je soms af 2 jaren 8 maanden geleden #92589

  • Selide
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 51
  • Ontvangen bedankjes 3
Ybonsai: 'Akadama of andere zoals bardula neemt water en mest stof op.
Puimsteen draineert doordat ze poreus zijn.'

Wat is Bardula?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren