Onderwerp:

Abrakas en Biogold 10 jaren 3 maanden geleden #29446

  • Co79
  • Co79's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 304
  • Ontvangen bedankjes 54
Ok, zo denk ik er dus ook over, maarrrrrrr nu lees ik in Bonsai Focus dat stikstof voor bonsai moet liggen tussen 5 en 10%, nooit hoger. Bloedmeel van Ecostyle - en ik denk van merken als DCM Asef etc ook - bestaat echter uit stikstof 13%. Bij Abrakas en Biogold ligt dit inderdaad tussen 5 en 10%. In hoeverre kan dit kwaad of betekent dit bijv slechts 1 x per maand bemesten?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Abrakas en Biogold 10 jaren 3 maanden geleden #29448

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
alles hangt af van wat je doel is.
wat ze in de BF melden, geldt voornamelijk voor bonsai in een ver gevorderd stadium, dus zeer oude bomen, fijne vertakkingen, klein loof etc. ga je deze bomen veel stikstof geven, dan krijg je veel groei, langere naalden, langere internoden etc, en dat wil je niet bij een boom in dit stadium.

heb je echter een starter, een boom in training, wil je lange uitschieters die later takken moeten worden, boom in opbouw fase etc,
dan wil je juist zoveel mogelijk en zo snel mogelijk veel groen en groei hebben, aangezien het meeste later toch nog weggesnoeid gaat worden. Uiteraard neem je dan lange naalden, grote bladeren etc voor lief, want dat kun je voor nu juist gebruiken.

common sense gebruiken:
wil je aankomen/dik worden, moet je meer eten.
wil je afvallen om je huidige gewicht behouden, dan eet je minder en/of neem je alleen wat noodzakelijk is.

as simple as that !!

Check als voorbeeld deze post van mij:

www.bonsaiempire.nl/forum/vormingen/1214...us?start=10%20#22687

Hier heb ik enorm veel stikstof gegeven, omdat ik na de initiële styling veel groei en groei wilde hebben, om zo de boom sneller op te bouwen en zsm weer helemaal gezond te krijgen.
deze groei is in ongeveer 3 maanden tot stand gekomen (mrt-juni).
Ging ik deze boom met alleen biogold of voeding met een laag stikstof gehalte bemesten, dan was ik nu nog lang niet zover en duurde het misschien nog een jaar of twee langer voordat ik aan een volgende styling kon beginnen. Uiteraard en zoals te zien, is het loof wel te vol nu, vrij lang aan de uiteinden etc, maar dat geeft voor mij nu niet. dat wordt in de komende jaren wel terug gebracht.

Ik hoop dat eea wat duidelijker is voor je nu.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Co79

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dea.

Abrakas en Biogold 10 jaren 3 maanden geleden #29450

  • Co79
  • Co79's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 304
  • Ontvangen bedankjes 54

dea schreef : alles hangt af van wat je doel is.
wat ze in de BF melden, geldt voornamelijk voor bonsai in een ver gevorderd stadium, dus zeer oude bomen, fijne vertakkingen, klein loof etc. ga je deze bomen veel stikstof geven, dan krijg je veel groei, langere naalden, langere internoden etc, en dat wil je niet bij een boom in dit stadium.

heb je echter een starter, een boom in training, wil je lange uitschieters die later takken moeten worden, boom in opbouw fase etc,
dan wil je juist zoveel mogelijk en zo snel mogelijk veel groen en groei hebben, aangezien het meeste later toch nog weggesnoeid gaat worden. Uiteraard neem je dan lange naalden, grote bladeren etc voor lief, want dat kun je voor nu juist gebruiken.

common sense gebruiken:
wil je aankomen/dik worden, moet je meer eten.
wil je afvallen om je huidige gewicht behouden, dan eet je minder en/of neem je alleen wat noodzakelijk is.

as simple as that !!

Check als voorbeeld deze post van mij:

www.bonsaiempire.nl/forum/vormingen/1214...us?start=10%20#22687

Hier heb ik enorm veel stikstof gegeven, omdat ik na de initiële styling veel groei en groei wilde hebben, om zo de boom sneller op te bouwen en zsm weer helemaal gezond te krijgen.
deze groei is in ongeveer 3 maanden tot stand gekomen (mrt-juni).
Ging ik deze boom met alleen biogold of voeding met een laag stikstof gehalte bemesten, dan was ik nu nog lang niet zover en duurde het misschien nog een jaar of twee langer voordat ik aan een volgende styling kon beginnen. Uiteraard en zoals te zien, is het loof wel te vol nu, vrij lang aan de uiteinden etc, maar dat geeft voor mij nu niet. dat wordt in de komende jaren wel terug gebracht.

Ik hoop dat eea wat duidelijker is voor je nu.


Absoluut! Dank je! In dat geval, om snel progressie te boeken in groei, verdikking etc zit ik nu te denken aan "turbobemesting". Ook gelezen in BF :) Eens even lekker experimenteren en zelf koekjes maken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Abrakas en Biogold 10 jaren 3 maanden geleden #29452

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
prima en succes.
hou wel rekening met "turbo bemesting" dat je grondsamenstelling daar ook geschikt voor is, hè?
dus ZEER goed drainerend en veel water geven. (uiteraard wel tussen de gietbeurten lichtjes laten aandrogen)
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Co79

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Abrakas en Biogold 10 jaren 3 maanden geleden #29453

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

Co79 schreef : Eens even lekker experimenteren en zelf koekjes maken


Volgens mij zijn er zeer vele betaalbare mest opties te krijgen. Waarom zou je zelf het wiel willen uitvinden?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Abrakas en Biogold 10 jaren 3 maanden geleden #29454

  • Co79
  • Co79's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 304
  • Ontvangen bedankjes 54

leatherback schreef :

Co79 schreef : Eens even lekker experimenteren en zelf koekjes maken


Volgens mij zijn er zeer vele betaalbare mest opties te krijgen. Waarom zou je zelf het wiel willen uitvinden?


Alternatieven voor turbo bemesting? Zoals?
Maar daarnaast vind ik het ook leuk om zelf samen te stellen, wel volgens bewezen recept overigens, dus ik ga het wiel niet opnieuw uitvinden.
Zo ben ik nu ook voornemens om zelf eens een bonsaipot te fabriceren. Ook hier zijn er natuurlijk voldoende alternatieven, maar just for the fun of it.. Daarom heet het ook hobby :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Abrakas en Biogold 10 jaren 3 maanden geleden #29457

  • DickVanDreven
  • DickVanDreven's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 331
  • Ontvangen bedankjes 82
Ik ga komend jaar met organische mest voor gazon, moestuin en borders aan de gang. Ik heb losse theezakjes gevonden die ik kan vullen met de kleine korrels mest, zodat ook alle mest weer te verwijderen is als het is uitgewerkt.

Deze mest vond ik bij de Welkoop. Heeft een N 12%. In het tuincentrium wordt ook een speciale coniferenmest aangeboden. Die heb ik vorig jaar geprobeert in de mestkorfjes, maar dat wordt een dikke drap die niet uit de korfjes te krijgen is. De theezakjes gooi ik zo met mest en al in de kliko.

Tot vorig jaar gebruikte ik Hanagokoro (bonsai.de), maar ook dat gaat aardig in de papieren lopen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Abrakas en Biogold 10 jaren 3 maanden geleden #29463

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Allerlei opties..

Saidung Ultra, 5kg, ~25E
Koemest, 25kg ~15E
Kippenmest 25kg ~15E
Kamerplantenmest 500ml ~6E

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Abrakas en Biogold 10 jaren 3 maanden geleden #29464

  • Oenes
  • Oenes's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 464
  • Ontvangen bedankjes 122
Afgelopen jaar met tomatenmest bemest. Ook van die kleine korreltjes. Dus ongeveer hetzelfde idee gebruikt als Dirk met zijn theezakjes maar dan met pantys. Vrouw niet blij mee. Maar werkt goed.
Geen prut in mijn potten en weer makkelijk te verwijderen.

Oenes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Abrakas en Biogold 10 jaren 3 maanden geleden #29527

  • Co79
  • Co79's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 304
  • Ontvangen bedankjes 54

leatherback schreef : Allerlei opties..

Saidung Ultra, 5kg, ~25E
Koemest, 25kg ~15E
Kippenmest 25kg ~15E
Kamerplantenmest 500ml ~6E


Waarschijnlijk bedoelen we met turbobemesting iets anders. Ik doel op de "turbokoekjes" volgens recept van Persiano (volgens mij) in de Bonsai Focus 5/2005:
Gemalen katoenzaad
Beendermeel
Bloedmeel
Mycorrhiza
NPK 20-20-20
Visemulsie
scheut insecticide

..en dat alles in een koekje :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren