Onderwerp:

Is dit een acer? 6 jaren 6 maanden geleden #70732

  • SchoenmakersChristian
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 277
  • Ontvangen bedankjes 36

Jellevanlooy schreef : :P

Schors, wortels, bladjes.... alles wat een boom nodig heeft.

Dat dus :P

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Is dit een acer? 6 jaren 6 maanden geleden #70733

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932

SchoenmakersChristian schreef :

Marco buijsman schreef :

SchoenmakersChristian schreef :

Marco buijsman schreef : is Buxus en helaas geen gouden vangst. Totaal geen tapsheid of andere voor bonsai interessante kenmerken.


Voor jou niet, voor mij wel. Zolang ik er graag naar kijk is het goed toch?

Gaten zitten erin. Zo'n 50 stuks. Ga morgen 2 balkjes eronder leggen. Die had ik niet meer liggen.

wat voor interessante bonsaikenmerken heeft het volgens jou dan?


Misschien heeft het niet de bonsaikenmerken zoals jij er naar kijkt. Jij zit ook op een ander niveau dan ik. Voor mij is het hobby en zal het ook niet meer dan dat worden. Als ik er iets van kan maken dat leuk staat in mijn tuin ben ik al blij.
Dat hij nooit op een tentoonstelling komt te staan weet ik dus ook.

Als je mijn eerdere bericht leest zie je ook dat ik heb gezegd dat jullie het waarschijnlijk geen bonsaiwaardig materiaal zouden vinden en hier ben ik mij ook van bewust.

Maar alles boven dat. Het is een gratis plant waar ik op kan oefenen.

Verder ben ik klaar met de discussie over of het wel of geen goed materiaal is. Ik ben er blij mee en is dat niet het belangrijkste aan een hobby? Zelf plezier hebben in hetgeen je doet?

Verder zou ik het dus fijn vinden dat als ik vragen heb dat deze beantwoord worden in plaats van het afkraken van een plant.
Opbouwende kritiek is natuurlijk fijn en daar ben ik blij mee dus begrijp me niet verkeerd. Maar ik heb al aangegeven bewust te zijn van het feit dat het geen top plant is.

Voor mij is het net zo goed als voor jou een hobby. Alleen ben ik er bijna 25 jaar geleden mee begonnen en heb het zelfde pad bewandeld waar jij net aan begint. Volgens mij stel ik ook een open vraag waar je helaas geen antwoord op geeft. Ik geef je ook een stukje opbouwende kritiek over het materiaal, waar je niets van wilt weten. Beetje jammer. 1 tip nog: laat je keuze van de materiaal niet bepalen door wat er op je pad komt, maar kies je startmateriaal kritisch. Ook dat hoeft niet veel te kosten en gaat op den duur veel meer voldoening geven.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Is dit een acer? 6 jaren 6 maanden geleden #70736

  • SchoenmakersChristian
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 277
  • Ontvangen bedankjes 36

Marco buijsman schreef :

SchoenmakersChristian schreef :

Marco buijsman schreef :

SchoenmakersChristian schreef :

Marco buijsman schreef : is Buxus en helaas geen gouden vangst. Totaal geen tapsheid of andere voor bonsai interessante kenmerken.


Voor jou niet, voor mij wel. Zolang ik er graag naar kijk is het goed toch?

Gaten zitten erin. Zo'n 50 stuks. Ga morgen 2 balkjes eronder leggen. Die had ik niet meer liggen.

wat voor interessante bonsaikenmerken heeft het volgens jou dan?


Misschien heeft het niet de bonsaikenmerken zoals jij er naar kijkt. Jij zit ook op een ander niveau dan ik. Voor mij is het hobby en zal het ook niet meer dan dat worden. Als ik er iets van kan maken dat leuk staat in mijn tuin ben ik al blij.
Dat hij nooit op een tentoonstelling komt te staan weet ik dus ook.

Als je mijn eerdere bericht leest zie je ook dat ik heb gezegd dat jullie het waarschijnlijk geen bonsaiwaardig materiaal zouden vinden en hier ben ik mij ook van bewust.

Maar alles boven dat. Het is een gratis plant waar ik op kan oefenen.

Verder ben ik klaar met de discussie over of het wel of geen goed materiaal is. Ik ben er blij mee en is dat niet het belangrijkste aan een hobby? Zelf plezier hebben in hetgeen je doet?

Verder zou ik het dus fijn vinden dat als ik vragen heb dat deze beantwoord worden in plaats van het afkraken van een plant.
Opbouwende kritiek is natuurlijk fijn en daar ben ik blij mee dus begrijp me niet verkeerd. Maar ik heb al aangegeven bewust te zijn van het feit dat het geen top plant is.

Voor mij is het net zo goed als voor jou een hobby. Alleen ben ik er bijna 25 jaar geleden mee begonnen en heb het zelfde pad bewandeld waar jij net aan begint. Volgens mij stel ik ook een open vraag waar je helaas geen antwoord op geeft. Ik geef je ook een stukje opbouwende kritiek over het materiaal, waar je niets van wilt weten. Beetje jammer. 1 tip nog: laat je keuze van de materiaal niet bepalen door wat er op je pad komt, maar kies je startmateriaal kritisch. Ook dat hoeft niet veel te kosten en gaat op den duur veel meer voldoening geven.


Om je vraag te beantwoorden. Er zitten inderdaad niet echt bonsai geschikte kenmerken in. Daar geef ik je ook echt wel gelijk. Alleen dat het een redelijk dik stammetje heeft. Daarom heb ik de plant ook mee genomen. Ik wil er technieken op oefenen waar ik op de goede bomen niet aan durf te beginnen.
Als er dan uiteindelijk iets uit komt wat er een beetje leuk uit ziet ben ik al lang tevreden.

Grote kans dat ik over 25 jaar het zelfde tegen een beginner zeg. En ik waardeer je kritiek ook echt wel. Maar net zoals jij het pad hebt bewandeld moet ik dat ook. En bij mij zit iets er pas echt in als ik goed hard op mijn bek ga.
En met fouten maken leer je. Ik maak die fouten alleen liever op deze plant dan op eentje waar ik nu een half jaar mee bezig ben en al vordering zie maken.

Ik hoop dat je mijn kant op deze manier ook begrijpt en dat het niet alleen opstandigheid is. Ik neem je kritiek echt wel mee :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by SchoenmakersChristian.

Is dit een acer? 6 jaren 6 maanden geleden #70741

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932
Hmm je geeft een goede omschrijving van 'eigenwijs' :P
Op zich niks mis mee, maar als weg bewegwijzerd wordt dan zou ik zie die bewegwijzering volgen. Zo ben ik eerder op de plek waar je wilt komen...
Maar aan jou de keuze natuurlijk B)
Succes ermee in ieder geval.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: SchoenmakersChristian

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Is dit een acer? 6 jaren 6 maanden geleden #70742

  • SchoenmakersChristian
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 277
  • Ontvangen bedankjes 36
Heb je ondanks dat hij niet geschikt is nog wel tips om er toch iets leuks van te maken?
Heb al wel het model in mijn hoofd van de eerder geplaatste boom maar ander inzicht is altijd welkom.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Is dit een acer? 6 jaren 6 maanden geleden #70743

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932
Je kunt hier niets leuks van maken op korte termijn, dat geef ik volgens mij al een tijdje aan. Het enige wat je hier je kunt doen is de stammen verder terughalen tot een klein stukje boven de grond, weer een jaar of vier laten uitgroeien, nieuw stamverloop kiezen, weer terugsnoeien. Helhaal dit proces tenminste drie keer.. vergeet ook niet elk jaar, of om het jaar wortelsnoei te doen, zodat er langzamerhand een krans van wortels omtstaat op dezelfde hoogte. Na 12 jaar ben je toe aan vertakking, waar je ook wel een jaar of 5 voor nodig hebt bij een buxus. Ik kom dan op 17 jaar uit voordat iets hebt hebt wat misschien wel aardig is... vergeet ook niet goed te bemesten, buxusmotten in de gaten te houden en schimmels te elimineren.
Maar je kunt dus ook iets anders zoeken voor een paar euro waarbij je binnen een paar jaar wèl een leuk resutaat kunt halen. Aan jou de keuze Christian.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Marco buijsman.

Is dit een acer? 6 jaren 6 maanden geleden #70746

  • Hedera
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 3
  • Ontvangen bedankjes 0
Als je niet de route van Marco volgt, dan wordt het inderdaad nooit een goede bonsai. Dat gezegd hebbende;

Ga je hier wél mee aan de gang dat is de eerste stap om een beetje beweging te krijgen in de stam, ze zijn nu veel te recht om natuurlijk over te komen.En ja, dan kun je binnen een paar jaar een groen bolletje(s) op een stammetje maken. Ik zou dan beide linker stammetjes gebruiken. Houdt dan de smallere stam iets korter dan de dikkere stam.

Maar je kunt ook ander materiaal zoeken, terwijl je de route van Marco volgt voor deze plant. Dan heb je nu al wat te doen, hoef je geen materiaal weg te doen, en je leert het meeste.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren
Cron Job Starts