Bomen die in deze sectie geplaatst worden kunnen door de medegebruikers beoordeeld worden aan de hand van de onderstaande punten. Bij het bespreken zijn ook subjectieve beoordelingen welkom, maar met als hoofddoel om wegen ter verbetering voor te stellen.

Lees de sticky voordat je een boom plaatst of een beoordeling wilt doen.

Onderwerp:

Is deze Cipres bonsaiwaardig? 10 jaren 4 maanden geleden #28531

  • JoostP
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 17
  • Ontvangen bedankjes 0
owww das wel heel lang whahaha. Hier op de site zag ik staan dat je het na ong drie jaar kunt vormen, maar dan zullen ze nog wel mini zijn...

Gelukkig staat mijn andere balkon sinds gisteren vol met ongeveer 20 buxussen waar ik over een paar maandjes mee aan de slag kan :p

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Is deze Cipres bonsaiwaardig? 10 jaren 4 maanden geleden #28540

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Je "kamerplant" (maar dat is het dus zeker niet, kan hoogstens een tijd binnen overleven) heeft takken tot helemaal onder aan de stam. Belangrijk is dat je deze behoudt. Mogelijks kan je ze wat uitplooien met bedrading zodat er licht binnenin de boom kan. Echt opwaartse en naar beneden gerichte takjes op een hoofdtak kan je wegnemen. Als je boom hogerop in verschillende toptakken heeft kan je al deze die het meest harmonieus met de onderstam verloopt overhouden en de andere wegsnoeien, zodat ook daar meer licht tot in het hart van de boom kan komen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Is deze Cipres bonsaiwaardig? 10 jaren 4 maanden geleden #28542

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Leuke cipres die je gekocht hebt.

In tegenstelling tot wat eerder geschreven is, is de Goldcrest Wilma een cipres varieteit welke specifiek als kamerplant gekweekt is. Hij kan dus prima jaarrond op een lichten plaats in huis staan zonder negatieve gevolgen. Af en toe benevelen helpt om hem mooi te houden.

Mocht je hem buiten willen zetten: De plant kan slecht tegen wind, en is in een pot niet winterhard.

Zeker geschit voor bonsai. Als je aan de slag gaat, hou dan in de gaten dat je loof laag laat zitten om de stam te helpen onderaan te verdikken. Je kan de plant als geheel wel inkorten, zodat een betere tapsheid ontstaat. Waar je daarbij op moet letten kan je op diverse tutorials op deze site wel terug vinden.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: JoostP

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Is deze Cipres bonsaiwaardig? 10 jaren 4 maanden geleden #28547

  • JoostP
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 17
  • Ontvangen bedankjes 0
Jelle, bedankt voor de tips! Haha alleen 1 probleempje...

Ik heb alle takjes onderin (ongeveer 7 cm) al eraf gehaald... Het creeren van de tapsheid moet ik nog doen...

Ik las namelijk op de site dat als je de stam te dun vind, dat je juist net daarboven niet moet snoeien. Dit heb ik proberen toe te passen door de onderste 7 cm weg te snoeien en wat daarboven zit te laten zitten... Dit bedoel je toch met de loof neem ik aan?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Is deze Cipres bonsaiwaardig? 10 jaren 4 maanden geleden #28550

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
en hoe ga je tapsheid creeren als je de takken daar allemaal hebt weggehaald? je had beter enkele offertakken laten staan..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Is deze Cipres bonsaiwaardig? 10 jaren 4 maanden geleden #28573

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

JoostP schreef : Ik las namelijk op de site dat als je de stam te dun vind, dat je juist net daarboven niet moet snoeien. Dit heb ik proberen toe te passen door de onderste 7 cm weg te snoeien en wat daarboven zit te laten zitten... Dit bedoel je toch met de loof neem ik aan?


Lol, dat klopt. Als je een tak laat staan, wordt alles er onder dikker, dankzij die tak. Alles er boven wordt niet dikker. Dus hoe lager je de tak laat zitten, hoe midnder er van de boom dik wordt. Maar omdat je ook graag taksheid in de stam wilt hebben, laat je bij voorkeur zo veel mogelijk laag op de stam zitten.

Begin onderaan de stam te laten verdikken. Dan laat je steeds verder bovenin de boom een tak uitschieten. Hierdoor krijg je een boel groei lager op de stam, waardoor oude snoeiplekken dichtgroeien, en je dikte wint.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Is deze Cipres bonsaiwaardig? 10 jaren 4 maanden geleden #28577

  • Peter Emile
  • Peter Emile's Profielfoto
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 7
  • Ontvangen bedankjes 0
Dag Joost,

Ik heb ooit twee van die 'Goldcrests' aangeschaft bij Intratuin. Ik heb ze een jaar of twee in mijn slaapkamer gehad, maar daar begonnen ze te kwijnen en uit te drogen ondanks regelmatig begieten.

Ik heb de twee boompjes (elk ongeveer 70 cm hoog) toen apart in een zeer ruime pot gezet met nieuwe aarde en een flinke laag potscherven en kleikorrels onderin, voor een goede afwatering. Beide boompjes verhuisde ik vervolgens naar buiten, naar mijn balkon op het noorden.

Daar hebben ze het drie jaar uitgehouden, in welke tijd ze enorm zijn gegroeid tot een hoogte van zeker anderhalve meter.
Toen kwam de winter van 2010. Met een periode van strenge vorst, sneeuw en een aantal dagen met een venijnige noordoosten wind.
Dat heeft mijn tweeling helaas niet overleefd.

Ik wil maar zeggen: je kunt ze gewoon buiten zetten, maar bescherm ze in de winter.
Ik had zo'n theorie van: 'niks beschermen, daar worden die boompjes hard van en dan zullen ze alle komende winters overleven.'

Maar ik moet hierbij aantekenen dat ik nog steeds niet zeker weet of die cipressen zijn overleden door de kou, of door het feit dat de pot waarin ze stonden te klein was geworden, of dat de potaarde wellicht verzuurd was geraakt of zoiets. Ik heb ze die winter niet of nauwelijks water gegeven (vanwege bevriezingsgevaar), dus het zou ook nog kunnen dat ze gewoon zijn verdroogd...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren