Bomen die in deze sectie geplaatst worden kunnen door de medegebruikers beoordeeld worden aan de hand van de onderstaande punten. Bij het bespreken zijn ook subjectieve beoordelingen welkom, maar met als hoofddoel om wegen ter verbetering voor te stellen.

Lees de sticky voordat je een boom plaatst of een beoordeling wilt doen.

Onderwerp:

project taxus 7 jaren 2 maanden geleden #59765

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Ik zit een beetje in twijfel of ik deze wel moet verpotten eigenlijk of hij genoeg is aangesterkt afgelopen seizoen

zo kwam hij in de tuin:





verwaarloosd in het tuincentrum en last van taxus kevers en de larven deze bestreden met nematoden van ecostyle en hier knapte hij enorm van op en heeft toch best wat nieuwe groei gehad sommige knopjes zijn zeker 10-15 cm gegroeid

deze foto is van ergens in oktober denk ik:




ik wou hem verpotten omdat hij nu in gewone potgrond staat en ik bang ben dat hij te lang nat blijft staan of dat juist niet overal goed het water bij komt en dit via de randen van de pot wegloopt hoor graag jullie mening hierover!

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dennisfranx.

project taxus 7 jaren 2 maanden geleden #59766

  • DavidRoussel
  • DavidRoussel's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1669
  • Ontvangen bedankjes 504
Als ik de groei bekijk zou ik zeggen laten staan, maar taxus houd niet van natte grond of grond die lang vocht vast blijft houden.
Ik zou nog enkele gaten boren onderaan de pot (zijkanten) en hem pas volgend jaar verpotten.
Geef hem vaak bladmest ook, daar gaan ze beter van groeien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

project taxus 7 jaren 2 maanden geleden #59782

  • pvdb_bonsai
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 139
  • Ontvangen bedankjes 46
Hier kan je weinig mee! Hard terugsnoeien en hopen dat hij/zij dit appreciëren en dan terug opbouwen. Een zeer lang tijdprojekt en dan ervan uitgaand dat je geen vergissingen maakt. Of hoe zie jij dit? Hoe maak je dit tot een geloofwaardige bonsai?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

project taxus 7 jaren 2 maanden geleden #59786

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Ik hoop dat onder de grond nog een flink stuk stam zit waaruit deze 3 ontspringen

taxus loopt goed terug uit dus ik ga er van uit dat hij dat dan ook doet dit kan ik echter pas zien als ik hem verpot maar David heeft gelijk hij moet eerst gezond zijn alvorens ik dat kan doen

misschien zitten er meerdere lagen wortels aan waarvan ik er wat Tot Jin zou kunnen maken oid
time Will tell :p

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

project taxus 7 jaren 2 maanden geleden #59788

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Afwezig
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4713
  • Ontvangen bedankjes 1159
Msh kun je hem in je tuintje zetten zonder aan de wortels te komen.
Gewoon uit de bak de volle grond in.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

project taxus 7 jaren 2 maanden geleden #59789

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Ja is ook nog een idee Tom !
ik denk dat ik de eerste 10 -15 cm grond er af haal om iets meer zicht te krijgen op waar de stammen samen komen en dan gewoon laat zoals die is ik zie het maar zo dat hij het evengoed wel naar zijn zin heeft in deze kuip omdat hij toch al best wat hersteld is na zijn verwaarlozing bij het tuincentrum

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

project taxus 7 jaren 2 maanden geleden #59793

  • KobusKoops
  • KobusKoops's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 594
  • Ontvangen bedankjes 133
Niet om af te zeiken, maar zijn die stammen niet wat recht toe recht aan ? Ik dacht dat het belangrijk is om wat beweging in de stam te hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

project taxus 7 jaren 2 maanden geleden #59796

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ik zou me voorlopig richten op gezondheid. Waarschijnlijk kan je in maart, april de kluit wel verkleinen. Maar ook die takken moeten een stuk terug. Wat je zou kunnen overwegen is om als de knoppen beginnen wakker te worden, rond begin maart, de helft vand e takken terug te halen tot iets van 10cm. Meer ga je niet gebruiken. Dan, als die goed uitlopen, kan je overwegen om de boom verder terug te snoeien of te verpotten. Taxus kan een boel hebbenn maar heeft dan wel weer tijd nodig om te herstellen, begrijp ik altijd. :(

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

project taxus 7 jaren 2 maanden geleden #59801

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939

KobusKoops schreef : Niet om af te zeiken, maar zijn die stammen niet wat recht toe recht aan ? Ik dacht dat het belangrijk is om wat beweging in de stam te hebben.


klopt kobus daarom is het plan ook wat leatherback zegt lager afzagen en dan helemaal opnieuw beginnen

@leatherback

ik zal kijken of ik twee van de 4 terug zet die hebben echt alleen loof aan het einde van de takken en dan de wortel kluit met rust laat behalve dat ik dan de bovenste 10 tot 15 cm weg haal ongeveer
ik neem aan dat je met verkleinen van de kluit niet een volledige verpotting bedoeld waarbij ik hem bareroot ? :p

en dan lekker bemesten het hele jaar en dan zien we wel weer verder !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

project taxus 7 jaren 2 maanden geleden #59803

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
ik *weet* ook niet wat het beste is he! ik denk alleen dat als de plant bij mij zou staan, ik de helft van de takken terug zou nemen. Zo hou je toch loof aan de boom (De andere twee takken). En als dat goed reageert, de kluit verkleinen of de andere takken terug nemen. Hoe grondig.. Dat is lastig. Ik heb twee jaar geleden een berg oude taxussen uit een kwekerij meegenomen (Volle grond, met graafmachine uit de grond getrokken :blink: ). Daar leeft er inmiddels nog maar een van. Daar is te hardhandig te werk gegaan. Aangezien jouw boom vorig voorjaar halfdood was, kan je zeggen: Ik laat hem nog een jaar in de grote bak. Maar IK zou het geduld denk ik niet hebben. (Dat is oiok mijn grootste probleem; Ik wil te veel te snel achter elkaar doen)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts