Bomen die in deze sectie geplaatst worden kunnen door de medegebruikers beoordeeld worden aan de hand van de onderstaande punten. Bij het bespreken zijn ook subjectieve beoordelingen welkom, maar met als hoofddoel om wegen ter verbetering voor te stellen.

Lees de sticky voordat je een boom plaatst of een beoordeling wilt doen.

Onderwerp:

nieuwe acer van Matje, 3 stam 4 jaren 8 maanden geleden #81850

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4722
  • Ontvangen bedankjes 1166
Van Juniperus wist ik dat, maar loofbomen?
Doe je dan een wortelssnoei zoals in het voorjaar, haal je bladeren weg om minder verdamping te hebben?
Hebben we het dan over bomen die al een wortelkluit vol fijne haarwortels hebben of haal je dan ook nog dikkere wortels weg?
Zijn er interessante links over wortelgroei bij bomen of een boek die je kan aanraden?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

nieuwe acer van Matje, 3 stam 4 jaren 8 maanden geleden #81851

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539


Ik heb geen idee waar verder te lezen Tom. Walter Pall heeft op zijn website diverse pagina's op dit thema. Maar ik besef dat dit haaks staat op wat gebruikelijk is.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

nieuwe acer van Matje, 3 stam 4 jaren 8 maanden geleden #81852

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4722
  • Ontvangen bedankjes 1166
Ik zal ze eens lezen, ben benieuwd.
Ik herinner me inderdaad van walter pall dat hij zijn prachtige palmatum ook verpotte in de zomer vorig jaar, dacht ik.
Ik zou het niet durven moest het de mijne zijn, al was het maar een paar cm dat hij weghaalde.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

nieuwe acer van Matje, 3 stam 4 jaren 8 maanden geleden #81855

  • Matje
  • Matje's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 531
  • Ontvangen bedankjes 87
Het ligt er natuurlijk ook wel aan hoe je een en ander doet. Er komt in de late zomer altijd nog een tweede groei moment.
Als je niet te laat in de zomer verpot, zodat de boom deze mee kan pakken en met de juiste nazorg, kan die nog goed herstellen.
Of het beter is als in het voorjaar voor de knoppen echt uitkomen, zal ik niet beweren. Maar ik geloof niet dat het per definitie slecht is

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

nieuwe acer van Matje, 3 stam 4 jaren 8 maanden geleden #81872

  • rravenho
  • rravenho's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 504
  • Ontvangen bedankjes 218
Geef me 3250,- euro voor mijn grote acer. Dat is de marktwaarde.
Kijken of je dan nog het risico durft te nemen om die nu te verpotten B)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

nieuwe acer van Matje, 3 stam 4 jaren 8 maanden geleden #81873

  • LucRoux
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295

leatherback schreef :
Maar ik besef dat dit haaks staat op wat gebruikelijk is.


Hetgeen gebruikelijk is, is niet altijd het juiste... en dan nog, wat is juist...
De dingen die werken voor je planten zijn juist, en de dingen die men al eeuwen doet in een ander klimaat/tijdsgeest/met andere materialen....moeten niet per se klakkeloos overgenomen worden.
Mensen van hier (LB onder andere) die zelf ervaringen opdoen en daar goede/objectieve resultaten mee bereiken zijn voor mij een bron van goede informatie,en "inspiratie" om het eens op een andere dan de traditionele manier te doen. Er zijn genoeg voorbeelden in onze geschiedenis waarin duidelijk gebleken is dat hetgeen al jaren gedaan werd totaal fout was...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

nieuwe acer van Matje, 3 stam 4 jaren 8 maanden geleden #81874

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4722
  • Ontvangen bedankjes 1166

LucRoux schreef :

leatherback schreef :
Maar ik besef dat dit haaks staat op wat gebruikelijk is.


Hetgeen gebruikelijk is, is niet altijd het juiste... en dan nog, wat is juist...
De dingen die werken voor je planten zijn juist, en de dingen die men al eeuwen doet in een ander klimaat/tijdsgeest/met andere materialen....moeten niet per se klakkeloos overgenomen worden.
Mensen van hier (LB onder andere) die zelf ervaringen opdoen en daar goede/objectieve resultaten mee bereiken zijn voor mij een bron van goede informatie,en "inspiratie" om het eens op een andere dan de traditionele manier te doen. Er zijn genoeg voorbeelden in onze geschiedenis waarin duidelijk gebleken is dat hetgeen al jaren gedaan werd totaal fout was...


Ik gebruik nog liefst methoden die bewezen zijn dat ze werken bij mijn bomen.

Bij sommige bomen vind ik experimenteren een zonde, stel dat het misgaat?
Bij startmateriaal, tot daar. Daar zitten nog geen jaren werk in.

Ik ben geleerd geweest om bepaalde dingen in een bepaalde periode te doen, net om de bomen tijdens het groeiseizoen zoveel mogelijk groeiend te houden. Met bepaalde dingen zet je dat proces toch even stil.

Maar zonder experimenten is er geen vernieuwing.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

nieuwe acer van Matje, 3 stam 4 jaren 8 maanden geleden #81876

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

Tom Haest schreef : Ik ben geleerd geweest om bepaalde dingen in een bepaalde periode te doen, net om de bomen tijdens het groeiseizoen zoveel mogelijk groeiend te houden. Met bepaalde dingen zet je dat proces toch even stil.


Mee eens. De vraag is echter of we intuitief niet de verkeerde conclusies trekken. Want zien we wel of een boom niet veel langzamer uitloopt in het voorjaar na een verpotting? Ik zou daar wel eens een vergelijking van willen zien. Iemand bekend met een test?

Mijn bomen staan jaarrond buiten. De bomen bij mij in de tuin zijn allemaal sterk aan de groei, het is koel en vochtig. De conclusie nu is dan ook : De boom staat nu vol in de kracht om wortels te maken. In het voorjaar is de temperatuur veel lager, en groei/herstel is daardoor zwak. De plant is bezig om blad open te vouwen en herstel van wortels gaat langzaam.

Het hele onderwerp van energy en voedingsstoffen opslag en mobiliteit in een plant is zo variabel en complex dat ik niet precies weet hoe de effecten verschillen. Zie bv

academic.oup.com/treephys/article/30/9/1083/1640876
onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1046...16-8025.2003.01032.x
academic.oup.com/treephys/article/28/2/207/1645898

Ik zal zeker niet ophouden met verpotten in het voorjaar. Maar als ik bezig ben en een goede pot heb oid, zal ik er ook niet voor schromen in de zomer te verpotten. Mijn Acer die ik 2 weken geleden verpot heb heeft alweer nieuwe bovengrondse groei. Dus dat is wel goed gegaan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

nieuwe acer van Matje, 3 stam 4 jaren 8 maanden geleden #81878

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4722
  • Ontvangen bedankjes 1166
Maar is het voor een acer niet laat om nu nog uit te lopen?
Heeft hij nog tijd om af te harden en sterke knoppen te maken voor volgend voorjaar?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

nieuwe acer van Matje, 3 stam 4 jaren 8 maanden geleden #81882

  • Matje
  • Matje's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 531
  • Ontvangen bedankjes 87

rravenho schreef : Geef me 3250,- euro voor mijn grote acer. Dat is de marktwaarde.
Kijken of je dan nog het risico durft te nemen om die nu te verpotten B)


Ron, leuke manier om je punt te maken :lol: (geen thumb emoticon)

serieus, k denk dat ik zeker overwogen zou hebben, gezien het vertrouwen dat ik in deze boom had, zou ik bij jou boom voor een dergelijk bedrag dezelfde twijfels hebben.
mocht ik jouw een dergelijk bedrag voor een betaald hebben, zou ik jou wel om advies vragen voor ik het werkelijk door zou zetten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren